Schiphol wil harde geluids- en milieugrenzen in een nieuw stelsel van wetten en regels. “Deze zijn meetbaar en handhaafbaar”, laat Schiphol weten aan Pointer, voorafgaand aan de uitspraak in de rechtszaak tussen omwonenden en de Nederlandse Staat. 

Onder Ruud Sondag, de voormalige CEO van Schiphol, zette de luchthaven al in op nachtsluiting van het luchtruim, zoals ook het geval is bij Heathrow in Londen, een verbod op privévliegtuigen en op het weren van de meest lawaaiige toestellen. “Hier gaan we onverminderd mee door”, zegt Schiphol in een reactie op vragen van Pointer.

“Schiphol verbindt Nederland met de rest van de wereld. Dat blijven we doen, maar dit kan stiller, schoner en beter zoals ook gepresenteerd in ons 8-puntenplan. Waarbij de nachtsluiting, het weren van de meest lawaaiige toestellen en een verbod op privéjets een aanzienlijk verschil zal maken.” Bovendien is Schiphol voorstander van een nieuw stelsel van wetten en regels met harde, meetbare en dus handhaafbare geluids-en milieugrenzen.

Winnie

Winnie krijgt per dag 714 vliegtuigen over haar huis: ‘Ik slaap met één vinger in m’n oor’

De Assendelftse Winnie de Wit klaagt samen met tal van andere omwonenden de Nederlandse Staat aan om een krimp van Schiphol af te dwingen.

In een eerdere Pointer-aflevering pleit de Zaanse wethouder Wessel Breunesse voor een onmiddellijke stop op de ruim 30.000 nachtvluchten per jaar. In het dorp Assendelft leidt 45 procent van de bevolking aan ‘ernstige slaapverstoring’, blijkt uit GGD-onderzoek. Daarnaast vindt hij dat bewoners juridisch moeten worden beschermd tegen lawaai. Dat is nu wel geregeld voor de industrie, of lawaai door wegverkeer, maar niet voor de luchtvaart. “Zorg dat je een duidelijke geluidsnorm hebt, waar individuele burgers ook rechten aan kunnen ontlenen in het geval dat die wordt overschreden”, zegt Breunesse.

Vliegherrie

Vliegherrie

Ruim vijfduizend omwonenden van Schiphol klagen de Nederlandse Staat aan vanwege jarenlange geluidshinder rond Schiphol. Geluidsnormen worden sinds 2014 niet gehandhaafd, omdat opeenvolgende kabinetten een geluidsnorm nooit in de wet hebben verankerd. De Nederlandse Staat, bij monde van de Landsadvocaat, zegt dat ‘de eis van omwonenden leidt tot grote economische schade’.

Woensdag doet de rechtbank in Den Haag uitspraak in de civiele zaak tussen Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) en het Rijk.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers