Overlast vliegtuigen

Corona daargelaten is Schiphol de afgelopen jaren sterk gegroeid. De nationale luchthaven is goed voor de economie en bovendien willen we ook massaal op vakantie. Maar er is een keerzijde. Sommige omwonenden ervaren (geluids)hinder en maken zich zorgen om hun gezondheid vanwege de uitstoot van onder andere ultrafijnstof.  Gaat de groei van Schiphol en de nieuwe luchthaven in Lelystad wel samen met een rustig en gezond leven? We zijn benieuwd naar uw mening en ervaringen en vervolgen ons onderzoek: Overlast vliegtuigen.

Schiphol mag tot 2020 jaarlijks 500.000 vliegbewegingen uitvoeren, het zogenoemde vluchtenplafond. Ingesteld om (geluids) overlast en milieuschade te beperken. Het nieuwe regeerakkoord maakt het echter mogelijk om meer vliegbewegingen uit te voeren dan deze 500.000, zolang de hinder en milieuvervuiling als gevolg van de vluchten niet toeneemt. Dit zou door de komst van nieuwe stillere en schonere toestellen dus tot een forse toename van het aantal vluchten kunnen leiden.

In de nieuwe berekeningen om het vliegverkeer te laten groeien worden de concentraties ultrafijnstof niet meegenomen. Onderzoek van TNO uit 2014 laat zien dat er rondom de luchthaven een hogere concentratie ultrafijnstof is gemeten. Het gaat om 555.000 woningen die bij Schiphol liggen. Deze verhoging van ultrafijnstof is afkomstig van de luchtvaart. Gezondheidswetenschappers geven aan dat juist ultrafijnstof heel schadelijk kan zijn.  De minuscule deeltjes kunnen in de longen, bloedbaan, het hart en de hersenen terechtkomen. 

Hoe gaat het kabinet om met aan de ene kant de mogelijke gezondheid- en milieuschade die veroorzaakt wordt door het vliegverkeer en aan de andere kant de groei van de luchthaven Schiphol en de regionale vluchthavens zoals Lelystad Airport?  

Meer over dit onderzoek

Vliegtuigherrie
| Uitzending

Vliegtuigherrie

Ruim 700 vliegtuigen over je hoofd op één dag. Winnie de Wit strijdt al jaren voor het terugdringen van het aantal vluchten over haar huis. Vooralsnog zonder resultaat.

Winnie heeft last van vliegtuigherrie
| Artikel

Stillere vliegtuigen zorgen (nog) niet voor minder overlast

Vliegtuigen zijn de afgelopen jaren stiller geworden, maar toch is het aantal mensen dat overlast ervaart door vliegtuigherrie onverminderd hoog. Hoe kan dat?

Schiphol
| Radio-uitzending

Gerommel in het luchtruim

Inwoners, gemeenten en provincies maken zich ernstige zorgen over de overlast die zich mogelijk over een heel nieuw gebied zal verspreiden.

Geluidsoverlast
| Artikel

Moet Simones huis gesloopt worden voor lawaai van extra F-35-vluchten? ‘Mijn zoontje wordt nu al huilend wakker van het geluid’

Simone woont dichtbij vliegbasis Leeuwarden. Dagelijks vliegen er meerdere F35-straaljagers over haar huis. Nu wil Defensie nog meer oefenvluchten houden boven Nederland.

Nieuwe aanvliegroute
| Artikel

Bijna 70 procent gemeenten wil geen nieuwe aanvliegroute boven hun hoofd

Meer dan tweederde van gemeenten in Utrecht en Gelderland wil geen nieuwe aanvliegroute naar Schiphol over hun gebied. Dit blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV).

JSF
| Radio-uitzending

Pointer pop-up: Straaljagers in je achtertuin

Defensie is bezig met onderzoek om de F-35 stiller te laten vliegen, maar is dat wel mogelijk?

Makers