PostNL heeft de stekker getrokken uit de samenwerking met Ruud Wassenaar, de onderaannemer die de pakketgigant voor de rechter daagde vanwege een te lage vergoeding. We spraken hem eerder voor onze uitzending over pakketbezorging door PostNL. “Ik had dit niet verwacht.”

Toen Ruud een directeur van PostNL op de stoep zag staan met een grote, witte envelop dacht hij: die komt niet op de koffie. Na 16 jaar als pakketondernemer voor PostNL te hebben gewerkt, zegt het grootste postbedrijf van Nederland de vervoersovereenkomst met hem op. Dit gebeurt enkele maanden nadat hij met de Belangenvereniging van Pakket en Distributie (BVPD) waar hij voorzitter van is, de pakketgigant had gedagvaard.

Dagvaarding
Ruud stapte naar de rechter omdat hij vindt dat de vergoeding voor de tarieven voor de pakketbezorging betaald door PostNL beneden de maat is. En nu blijkt de dagvaarding een van de redenen te zijn voor PostNL om het contract op te zeggen, zo blijkt uit de brief die Pointer ter inzage kreeg.

“Ik zie het als een duidelijke waarschuwing vanuit PostNL: als je vervelend doet, dan vlieg je eruit”

Ruud Wassenaar

PostNL meldt daarin dat het verhogen van de tarieven met terugwerkende kracht en het vaststellen van bindende tarieven voor de toekomst haaks staan op de gemaakte afspraken en de contractsvrijheid van PostNL.

Onderaannemers PostNL ontevreden over vergoeding: “Ze knijpen je steeds verder af”

Onderaannemers PostNL ontevreden over vergoeding: “Ze knijpen je steeds verder af”

“Ik zie het als een duidelijke waarschuwing vanuit PostNL: als je vervelend doet, dan vlieg je eruit”, aldus Ruud. Dat onderaannemers bang zijn het werk te verliezen als ze kritisch zijn over het bedrijf, kwam ook naar voren uit de vragenlijst die we vorig jaar uitzetten onder 13 procent van de onderaannemers van PostNL.

87 procent van de ondervraagden gaf aan bang te zijn het werk voor PostNL te verliezen wanneer ze zich negatief uitlaten over het bedrijf in de media.

Tarief
Ook was er ontevredenheid over de tarieven: 83 procent zei niet te kunnen sparen voor een pensioen en 90 procent had geen arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zichzelf of zijn werknemers.

PostNL gaf destijds aan zich niet te herkennen in de kritiek. Volgens het pakketbedrijf zijn de tarieven kostendekkend en biedt het tarief dat ze betalen voldoende mogelijkheid om een reële boterham van te verdienen.

PostNL: “Het tarief dat wij betalen biedt voldoende mogelijkheid om een reële boterham te verdienen”

PostNL: “Het tarief dat wij betalen biedt voldoende mogelijkheid om een reële boterham te verdienen”

Ruud gaat geen juridisch vervolg geven aan de beeindiging. Hij blijft pakketten bezorgen voor een Zweeds pakketbedrijf dat volgens hem een betere vergoeding biedt, en hij volgt de rechtszaak als voorzitter van de BVPD verder op. Die heeft door corona vertraging opgelopen en wordt niet eerder dan 2022 behandeld.

Reactie PostNL
"Het vertrouwen moet van twee kanten komen. Uit de dagvaarding bleek dat deheer Wassenaar geen enkel vertrouwen meer had in de samenwerking met PostNL. Zonder dit vertrouwen was een voortzetting van de samenwerking in onze ogen niet mogelijk. Daarom hebben wij er voor gekozen om de samenwerking met inachtneming van de contractueel overeengekomen opzegtermijn te beëindigen."

Bekijk onze uitzending:

De Monitor

Bezorgd door PostNL

Heb je ervaring met pakketjes bezorgen?

Ben je onderaannemer of pakketbezorger en loop je tegen problemen aan in je werk of met vergoedingen? Wil je een misstand melden? Laat het ons weten. We zijn benieuwd naar je ervaring.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers

Verslaggever / Redacteur