Verkeersveiligheid

Verkeer en vervoer

Afgelopen jaar waren er zo’n 600 dodelijke verkeersongelukken. Dat zijn er 2 per dag. Het  ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft als doelstelling om dat aantal in de komende jaren flink omlaag te brengen tot onder de 500 in 2020. Het is aan de wegbeheerders (gemeenten, provincies en het Rijk) om een zo veilig mogelijke verkeerssituatie te creëren. Maar wij krijgen steeds meer tips van zowel burgers als deskundigen dat er ook veel beter gehandhaafd zou moeten worden door de verkeerspolitie.

Verkeersveiligheid is van de agenda verdwenen en dat is een serieus probleem, vertellen deskundigen ons. 'Als handhaving serieuzer wordt genomen zouden er minder slachtoffers vallen in het verkeer,' zegt Peter van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Handhaving

In dit dossier hebben we in de eerste uitzending vooral aandacht besteed aan de klachten van bewoners over een bepaalde verkeersonveilige situatie en of ze gehoord werden door hun gemeente. In de tweede uitzending, die gepland staat voor zondag 14 mei, willen we ons meer richten op handhaving.

We merken in ons onderzoek dat gemeente en politie vaak naar elkaar wijzen bij verkeersonveilige situaties. Als bewoners klagen, worden ze regelmatig van het kastje naar de muur gestuurd. De gemeente zegt: 'Je moet bij de politie zijn, want die moet beter handhaven.' En de politie zegt: 'De gemeente gaat als wegbeheerder over de veiligheid en over hoe de weg is ingericht.'

Egbert Jan van Hasselt, landelijk projectleider Infrastructuur van de Nationale Politie: 'In de Nationale veiligheidsagenda staat verkeer niet als prioriteit. Terwijl de maatschappelijke schade is 14 miljard euro. Bij vliegen accepteren we het niet als er slachtoffers vallen, maar in het verkeer accepteren we het. Daar doen we alsof het erbij hoort. Terwijl uiteindelijk moet je willen: 0 slachtoffers.'

Oproep

Wij zijn benieuwd of jij tips of ervaringsverhalen hebt aangaande handhaving in het verkeer. Ben je zelf slachtoffer geworden van alcoholgebruik in het verkeer, gebruik van de mobiele telefoon in de auto of te hard rijden? Of heb je andere tips over dit onderwerp, dan horen we het graag. Mailen kan naar: tip insturen of saskia.adriaens@kro-ncrv.nl.

Interactieve kaart

Daarnaast zijn onze collega's van de onderzoeksjournalistieke redactie ook bezig met dit onderwerp. Zij willen graag weten waar jij je onveilig voelt in het verkeer. Waar gaat het (bijna) mis? Op de interactieve kaart kun jij aangeven waar jij je onveilig voelt in het verkeer. Wellicht gebruiken wij die tips voor ons vervolgonderzoek. Klik hier voor meer informatie.

Lees verder
Verkenning Research Opnames Uitzending

Status onderzoek

Research

Deel jouw ervaring Blijf op de hoogte
Uitzending is geweest op dinsdag 15 mei 21:25u, NPO2

191 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

Twee jaar cel voor appen achter het stuur. Als het aan minister Grapperhaus (Veiligheid en Justitie) ligt wordt dat de maximum straf voor dit ‘roekeloze rijgedrag’. Heb jij hier ervaring mee? Denk jij bijvoorbeeld prima te kunnen appen en rijden tegelijk? Of ben je juist slachtoffer van een roekeloze chauffeur? Tip ons!
Deel jouw ervaring

Ronald Sistermans

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Uitzendingen

Verkeersveiligheid: appen achter het stuur

dinsdag 15 mei 2018

Journalistiek programma dat onderzoek doet naar maatschappelijke kwesties, naar aanleiding van uw tips.

Bekijk uitzending

Verkeersveiligheid (2)

zondag 14 mei 2017

Als bewoners klagen over verkeersonveilige situaties, worden ze nog al eens van het kastje naar de muur gestuurd. Politie en gemeenten wijzen naar elkaar als het gaat om de verantwoordelijkheid.

Bekijk uitzending

Verkeersveiligheid

zondag 26 maart 2017

Verkeersveiligheid kan nogal verschillen per gemeente. Doen de Nederlandse gemeenten er genoeg aan om burgers veilig te laten deelnemen aan verkeer? Of hebben ze daarvoor te weinig middelen?

Bekijk uitzending

Deel dit onderzoek


Artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Dit onderzoek is in handen van

Ronald Sistermans

Verslaggever

Sietze van Loosdregt

Redacteur

Anne Mae van Tilburg

Redactie