Saskia Adriaens

Verslaggever

Over Saskia Adriaens

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Onderzoeken waar Saskia aan werkt

Onderwijs

Onderwijs

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Toon meer

Artikelen geschreven door Saskia

zondag 20 mei 2018

Tussenjaar op gymnasium als oplossing voor hele slimme kinderen

Voor ons onderzoek hoogbegaafde kinderen ben ik op bezoek bij het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Met 1350 leerlingen het grootste gymnasium van Nederland. Maar vooral ook uniek vanwege het tussenjaar dat ze sinds vorig jaar kennen: Intermezzo. Bedoeld voor kinderen die uitgeleerd zijn op de basisschool maar nog niet rijp genoeg zijn voor de middelbare school.

dinsdag 15 mei 2018

Hoe ga jij om met hoogbegaafde kinderen in jouw klas?

‘Het probleem is duidelijk: scholen zijn niet in staat om te signaleren wat bepaalde leerlingen nodig hebben,’ zegt Lianne Hoogeveen, ontwikkelingspsycholoog en hoofd van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek. Volgens haar moet er veel meer kennis en kunde komen bij leerkrachten om hoogbegaafde leerlingen verder te helpen. ‘Het gaat erom dat álle kinderen leren. Dat betekent ook dat ze soms iets niet kunnen. Ze moeten uitgedaagd worden.’

 

woensdag 09 mei 2018

8-jarige John heeft geen leerplicht meer, maar wat nu?

Voor ons onderwijsdossier komen we in contact met moeder Caroline. Haar zoon John (8) is sinds vorig jaar vrijgesteld van de leerplicht en gaat niet naar school. De van origine Engelse Caroline geeft hem zo goed en zo kwaad als het kan zelf les. Ze mailt: ‘Hij mist nu behoorlijk veel belangrijke vakken in het Nederlands. En ik krijg verder geen hulp aangeboden.’ Hoe kan dit?

Toon meer

Andere teamleden

Judith Meulendijks

Redacteur

Marjolein Schut

Redacteur

Eva Kiemeney

Redacteur