Politie, waar is mijn aangifte?

Wet-en regelgeving

Elk jaar doen 1 miljoen mensen aangifte. Slechts 9% van die zaken komt ooit voor de rechter. En maar liefst 50.000 aangiftes verdwijnen achter de balie van het politiebureau. Wat gebeurt er met al die aangiftes bij de politie?

Onze eerste televisiereportage gaf hierop antwoord (zie hieronder).

Deze uitzending maakt duidelijk hoe de politie een keuze maakt welke aangiftes ze meteen of pas na 6 maanden oppakt. Ook wordt duidelijk dat er wordt gemanipuleerd met aangiftes, dat ze verdwijnen en dat de politietop de werkdruk opvoert terwijl de balie wordt overspoeld met aangiftes. De uitzending leidde tot een Kamerdebat en een brief van de minister.

Uit de vele bruikbare tips werden wij door politiemensen ook gewezen op de aanpak van woninginbraak.

Wij startten een nieuw onderzoek over de aanpak van woninginbraak en ontvingen wederom veel tips. Bekijk dat onderzoek hier.

Ons verhaal gaat verder: we nemen nu de digitale aangifte onder de loep. Politiechef Ruud Bik zei in onze reportage over de internetaangifte: “Het wordt gewaardeerd door de burgers.” Maar is dat ook werkelijk zo, vragen wij ons af? Is de burger én de politie werkelijk geholpen met de digitale aangifte? En functioneert de digitale aangifte wel?

Wederom ontvingen wij veel reacties van burgers die problemen ondervonden met het doen van aangifte via internet. Annick Smit bijvoorbeeld. Zij werd slachtoffer van vernieling aan haar auto en wilde digitaal aangifte doen bij de politie. Maar dat ging niet eenvoudig. Smit is zeer ontevreden over de gebruiksvriendelijkheid van de politie-website. Ze verzandde in een wirwar van vragen en ook werd ze meerdere keren van de site afgegooid. Het kostte uiteindelijk uren voor het doen van aangifte van een eenvoudige vernieling.

Ook winkelier Muriël Kneepkens kon geen aangifte doen bij de politie via internet nadat er in haar winkel was gestolen.

We zoeken en vinden diverse rapporten waarin stevige kritiek wordt geuit op de aangiftesite van de politie.

Verder geven politie-medewerkers aan dat de kwaliteit van de internetaangifte vaak slecht is omdat de burgers de formulieren onjuist of onvoldoende invullen. De Inspectie concludeert dat de afhandeling van de aangiftes niet goed verloopt. “Daardoor is de burger niet altijd beter af dan voorheen.”

Naast de kritische rapporten besluiten we ook een eigen onderzoek te doen. Om te onderzoeken of de digitale aangiftesite van de politie gebruiksvriendelijk is, vragen we aan drie onderzoeksbureau’s om voor ons een ‘quickscan’ van de site te maken. Ook bellen we ook met diverse vooraanstaande ICT-experts om hun mening te vragen over de aangiftesite. Volgens hen rammelt de site aan alle kanten. Ook juristen laten we naar de site kijken. Die valt het onder meer op dat je je als burger niet hoeft te legitimeren voor het doen van een aangifte, waardoor fraude op de loer ligt.

Aangifte doen bij de politie via internet?

Gemakkelijk, modern en klantvriendelijk. Maar uw digitale aangifte is waardeloos. En zelfs gevaarlijk. Uitgerekend bij de politie zijn uw persoonsgegevens niet veilig en ligt fraude op de loer.

Bekijk de tweede uitzending over aangiftes bij de politie.

Lees verder
Verkenning Research Opnames Uitzending

Status onderzoek

Uitzending

Deel jouw ervaring Blijf op de hoogte

557 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Deel dit onderzoek


Artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Dit onderzoek is in handen van

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever