Debat: Wij/zij

Algemeen

We vroegen jullie waarover ons vierde Monitor Debat moet gaan. Wat vinden jullie het belangrijkste onderwerp rond de verkiezingen? Het werd integratie; het wij-zij-gevoel in de samenleving, of eerder het gebrek daaraan.

In onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau wijzen Nederlanders ‘integratie en immigratie’ en ‘samenleven’ aan als belangrijkste problemen waar ons land op dit moment mee kampt. In het SCP-onderzoek ‘De sociale staat van Nederland 2015’ zegt 40 procent dat Nederland een prettiger land zou zijn als er minder immigranten zouden wonen. En 44 procent vindt de leefwijze van West-Europeanen en moslims onverenigbaar.

Grofweg is het integratiedebat te vatten onder 1 vraag: Moeten ‘zij’ zich aanpassen aan ‘ons’, of moeten we allemaal accepteren dat er nu eenmaal verschillen zijn? Dat laatste is het belangrijkste partijpunt van de nieuwe partij DENK. Zij pleit voor het afschaffen van de term integratie en voortaan te spreken over wederzijdse acceptatie.

Tot welke problemen leidt dit wij-zij-denken in de praktijk? Beide groepen ondervinden de gevolgen van deze botsende culturen. Zo voelen Nederlanders met een niet Westerse achtergrond zich soms gediscrimineerd, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt, of wanneer ze staande worden gehouden door de politie. Omgekeerd hebben veel witte Nederlanders het gevoel niet meer thuis te zijn in hun eigen land en durven homo’s op sommige plaatsen niet meer hand in hand over straat.

Burgerschapsonderwijs Hoe brengen we deze groepen nader tot elkaar? Één van de oplossingen ligt volgens staatssecretaris Dekker (Onderwijs, VVD) op school. De Onderwijsinspectie kwam vorige week naar buiten met een onderzoek waaruit blijkt dat er onvoldoende aandacht wordt besteed aan de Nederlandse kernwaarden in het onderwijs. Sinds 2006 is het zogenoemde Burgerschapsonderwijs verplicht op middelbare scholen. Maar volgens de inspectie komen onderwerpen als democratie, homoseksualiteit, vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van geloof onvoldoende aan de orde in de les. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil de wet daarom aanscherpen. Tegen de Telegraaf zei hij: ‘Als leerlingen dat niet meekrijgen, moeten we niet gek staan te kijken dat extreme ideeën zich nestelen.’

Lees verder
Verkenning Research Opnames Uitzending

Status onderzoek

Uitzending

Deel jouw ervaring Blijf op de hoogte

35 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Deel dit onderzoek


Dit onderzoek is in handen van

Marjolein Schut

Redacteur