Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Zorgverleners tikken gegevens van patiënt tot wel zeven keer over

donderdag 16 mei 2019 Leestijd: 2 min.

Een verpleegkundige aan het werk in zorgcentrum De Gooyer. Verpleegkundigen voeren actie voor minder administratieve druk. / ANP LEX VAN LIESHOUT

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

donderdag 16 mei 2019 Leestijd: 2 min.

De vereniging voor verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten (V&VN), was het vorig jaar blijkbaar helemaal zat. Het telkens opnieuw intikken van patiëntengevens moet stoppen. Daarom begon ze een pilot van ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties in de regio Amsterdam om het onnodige dubbele werk te beperken. Maar het blijkt een lastig probleem dat je niet snel oplost.

Het eerste resultaat van de pilot is dat nu geteld is hoe vaak informatie die al in een systeem was getikt, opnieuw moest worden ingetikt als een patiënt van een ziekenhuis naar een thuiszorgorganisatie gaat, of andersom. Namelijk vijf tot zeven keer. Dat moet dus worden teruggebracht.

lees ook: Medische gegevens onvindbaar: ‘Ik vind het emotioneel zwaar om elke keer die onderzoeken weer opnieuw te doen’ maandag 13 mei  

We spreken met Florian van Hunnik, verpleegkundige en de chief nursing information officer (CNIO) van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam. Deze CNIO’s zijn in opkomst omdat er behoefte is om de wereld van de verpleegkundigen en die van de ICT te verbinden. Hij legt uit dat het doel van de pilot is om de uitwisseling van patiëntengegevens concreet te verbeteren. ‘We willen af van de dubbele registraties want dat kost tijd en tijd is schaars. Bovendien is het onveilig, al was het maar omdat er meer kans is dat bij een overdracht een fout wordt maakt.’

De systemen communiceren niet

Van Hunnik beschrijft hoe ze tot die vijf tot zeven momenten zijn gekomen. Het is van belang om te begrijpen dat elk ziekenhuis een eigen it-systeem heeft voor een elektronisch patiëntendossier (EPD). De thuiszorg noemt het EPD overigens een elektronisch cliënten systeem. Die twee communiceren dus niet met elkaar. Daarom is er een derde systeem gemaakt waarin ziekenhuizen en thuiszorginstanties in deze regio informatie overdragen.

Hoe gaat dat in de praktijk: Stel een patiënt ligt in het ziekenhuis maar gaat binnen een paar dagen naar huis met thuiszorg. In het ziekenhuis is eerst het EPD aangemaakt (1). Nu stelt de verpleegkundige een aanvraag voor de thuiszorg op met de basisgegevens, dat is de tweede keer dat al eerder ingetypte info opnieuw wordt ingevoerd in het overdrachtsysteem (2).

Ook weer overtikken 

Twee dagen voor het ontslag uit het ziekenhuis wordt contact gelegd met een thuiszorgorganisatie. De aanvraag wordt verstuurd en moet door de thuiszorginstantie worden overgetikt in het eigen systeem (3). Maar tot het laatste uur in zo’n ziekenhuis kan wat veranderen aan de conditie of informatie van de patiënt. Als dat gebeurt, en dat gebeurt heel vaak, wordt dat aangepast in het EPD, maar moet dat door de verpleegkundige ook handmatig worden aangepast in het overdrachtsysteem (4). Daarna kan ook de thuiszorg dat weer gaan overtikken (5). 

Dan volgt de dag van het ontslag uit het ziekenhuis. Er volgt weer een overdracht met nog veel meer info zoals de thuissituatie, de ziektegeschiedenis, eventuele problemen met cognitie etcetera. Dat moet weer van EPD naar het overdrachtssysteem (6) en opnieuw kan de thuiszorg dat dus weer in haar eigen systeem uittikken (7). 

lees ook: Prinses Máxima Centrum: ‘Artsen veel tijd kwijt aan administratie door niet uitwisselen van medische gegevens.’ zaterdag 11 mei

Voor de concrete resultaten van de pilot is het nog te vroeg. Maar Van Hunnik weet nu dat alle besturen dezelfde kant op willen. ‘En dat helpt heel erg in de zorg.’ Ook is uit de pilot gebleken dat een deel van alle brokken informatie die uitgewisseld moeten worden redelijk eenduidig worden genoteerd. Het is nogal technisch, maar het betekent gewoon dat dit een oplossing uiteindelijk een stuk gemakkelijker zal maken.

Tegelijkertijd moet er nog ontzettend veel gebeuren. De vertaling in een nieuw systeem, of aanpassingen in de bestaande systemen gaan veel moeizamer. Gelukkig heeft minister Bruins voor Medische Zorg het probleem onderkent en probeert die vaart achter het proces te zetten.

Wil je ook meer lezen over dit onderzoek? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.

Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Deel je verhaal over de uitwisseling van patiëntengegevens in de zorg!

Wij willen onderzoeken hoe ziekenhuizen om moeten gaan met patiëntengegevens. Is dat echt zo omslachtig als we horen? Hoe kan het beter? Wat is de rol van de ICT? Alle tips zijn welkom.
Deel jouw ervaring

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek