Onderwijs / Onderwijs

‘Zorgleerlingen blijven te lang op het reguliere onderwijs’

dinsdag 26 september Leestijd: 3 min.

Directeur Jacob Mannessen van de school voor speciaal basisonderwijs De Poldervaart in Schiedam /

Sietze van Loosdregt

Redacteur

dinsdag 26 september Leestijd: 3 min.

Kunnen leerkrachten de wet passend onderwijs wel aan? Op die oproep in een eerder artikel in ons dossier Onderwijs kregen we talloze reacties. Zoals van Jacob Mannessen, directeur op speciale basisschool De Poldervaart in Schiedam. ‘Nee,' mailt hij ons, ‘we hebben een klassikale aanpak die niet werkt, te grote klassen en te weinig geld voor onderwijs’. Komende zondag is hij te zien in onze uitzending over passend onderwijs.

Mannessen is het type ruwe bolster, blanke pit: oorbel, lang haar, flinke schakelketting. Dé directeur die ieder basisschoolkind zich wenst. En als je hem hoort over zijn school heeft hij een paradijsje gecreëerd voor ‘zijn’ kinderen, in tegenstelling tot de reguliere basisschool: ‘Daar is het bijna alleen maar moeten. Van groep 3 tot groep 8. Er is een te grote focus op de intellectuele capaciteiten en te grote klassen. Dan lopen kinderen vast. Hier op school mogen kinderen hun eigen leerlijn volgen, de groepen zijn een stuk kleiner, er is veel meer aandacht, er is grote rust hier.’

Maar natuurlijk, Mannessen heeft makkelijk praten. Voor de extra aandacht en begeleiding ontvangt zijn school extra geld, zoals alle scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Die hoge prijs is één van de redenen om, sinds de invoering van het passend onderwijs in 2014, kinderen zoveel mogelijk op het reguliere onderwijs te houden. Een mooi idee, maar volgens Mannessen zijn basisscholen helemaal niet toegerust om met deze groep leerlingen om te gaan, maar blijven ze het wel te lang proberen. ‘Kinderen zitten regelmatig te lang op het huidige regulier onderwijs. Het onderwijs is zo veeleisend dat kinderen stuk gaan. Dan komen ze hier en zijn hier eerst een jaar bezig om tot rust te komen, omdat ze zo boos en verdrietig zijn.’

Kinderen zijn beschadigd dus?

‘In principe wel ja.’

Met welke gevolgen?

‘Het leren is gestagneerd. En bij sommigen krijg je dat bijna niet meer opgestart omdat er zo veel frustratie is.’

Welke kinderen hebben vooral moeite op het reguliere onderwijs?

‘Vooral de kinderen met een lager iq en gedragsproblematiek. Dat is de grootste groep waar problemen mee zijn.’

Hoe komt dat?

‘Deze kinderen kunnen het tempo niet bijhouden. Dus ze hebben extra aandacht nodig. Een groep van 34 kinderen is gewoon niet te hanteren. Die moet je steeds corrigeren en dat werkt niet. Dus dat zijn de kinderen die we het eerste hier zien.’

Wat zou het voor deze kinderen betekenen als ze op een reguliere school zouden zitten?

‘Dan gaan ze stuk. We krijgen hier veel kinderen die veel in protest zijn. Na een periode hier zien we ontspanning en ouders zeggen: we hebben ons kind weer terug. Dat is de tragiek.’

lees ook: Waarom leerkrachten niet blij zijn met passend onderwijs donderdag 14 september Maar toch bent u ervoor om deze kinderen mee te laten doen op het regulier onderwijs?

‘Dat klopt, maar dan moet je meer mensen hebben, en kleinere groepen in het reguliere onderwijs. Dan kan je de aandacht geven die de kinderen nodig hebben. Dan kun je gedrag voor zijn. Veel gedrag ontstaat uit frustratie en als je die frustratie voor kan zijn, dan hoeven ze hier niet te zijn. Leerkrachten doen hun best, maar wel in onmogelijke omstandigheden.’

Jongetjes

Mannessen wil nog een ander punt maken. Volgens hem zijn vooral jongetjes het slachtoffer van ‘te veel dwang en te veel druk’ in het reguliere onderwijs. ‘We hebben hier 80 procent jongetjes zitten. Die protesteren en die komen uiteindelijk hier terecht. Die horen op een gewone school te zitten, maar zoals we het nu georganiseerd hebben gaat dat nooit lukken.’

Wat bedoelt u met protesteren?

‘Ze worden boos, ze worden agressief. En we hebben vooral vrouwelijke leerkrachten en die hebben daar veel meer moeite mee met als gevolg dat dat soort kinderen veel naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs gaan.’

Oproep

We hebben inmiddels twee uitzendingen gemaakt over passend onderwijs en wij gaan door met ons onderzoek. Heb je als scholier/student ervaring met scholen waar géén of weinig regels gelden, zoals Iederwijs onderwijs in het verleden. Waar de scholier zelf mag bepalen wat hij wil doen, zoals bij het Democratische onderwijs nu. Waar op onorthodoxe wijze les wordt gegeven zonder klassen en toetsen.  Graag horen we je ervaring. Stuur hier je tip in.

Bekijk hier de uitzending: Hoe passend is het passend onderwijs?

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek