Algemeen / Koophuis

Woningcorporatie moet ruim miljoen euro terugbetalen: ‘Tevreden met oplossing, maar ook teleurgesteld'

maandag 09 april 2018 Leestijd: 3 min.

Eigenaren vieren feest omdat ze tienduizenden euro's terugkregen / De Monitor

Daan Jansen

Verslaggever

maandag 09 april 2018 Leestijd: 3 min.

Feest voor Aukelien en haar voormalige buren. Acht jaar geleden kochten ze voor veel geld een appartement in Apeldoorn. Voor te veel geld, bleek na onze uitzending over de woningmarkt. Door tussenkomst van De Monitor is er nu gerechtigheid: de eigenaren van 31 woningen hebben nu het teveel betaalde geld teruggekregen van de woningcorporatie, bij wie ze hun huis hadden gekocht. Ook de corporatie zegt blij te zijn, tenminste grotendeels.

‘Ongelofelijk, maar waar. Het is afgerond,’ appt Aukelien Visser net nadat ze papieren heeft getekend bij de notaris. In het onderzoek Koophuis volgen we een jarenlang slepend conflict tussen de woningeigenaren en de corporatie dat nu ten einde is. Aukelien en haar vriend zijn hierdoor 39.500 euro rijker. Want uit onderzoek bleek dat ze dat bedrag ten onrechte te veel hadden betaald.

lees ook: Apeldoorns wooncomplex boos op woningcorporatie over Koopgarant zaterdag 19 november

Aukelien en haar buren kregen nul op rekest toen ze het probleem aankaartten bij de woningcorporatie. In 2010 verkocht de Apeldoornse corporatie De Woonmensen appartementen met een zogenaamde korting aan starters op de woningmarkt. Onder de noemer Koopgarant wordt deze regeling door heel Nederland aangeboden. Bedoeling was om starters een zetje in de goede richting te geven bij het vinden van een betaalbare woning. Dat pakte volledig anders uit.

Toen er geen actie op ondernomen werd door de woningcorporatie om de fout te herstellen, mailden ze anderhalf jaar geleden onze redactie. En met succes. ‘We zijn heel blij met jullie werk. Zonder jullie hulp hadden we het geld niet teruggekregen,’ zegt Aukelien.

Tevreden en teleurgesteld

De Woonmensen stelde na vragen van ons een onderzoek in. Daaruit bleek dat de appartementen helemaal niet getaxeerd waren rond de verkoop, terwijl dat wel moest. Daardoor zijn er verkeerde prijzen gehanteerd. De eigenaren krijgen samen 1,1 miljoen terug die ten onrechte in de zak van de woningcorporatie was beland. ‘We hebben onze restschuld ermee afgelost,' zegt een opgeluchte Aukelien.

In ons onderzoek hebben we regelmatig contact gehad met de woningcorporatie. We kregen niet altijd antwoorden op onze vragen, maar bij het heugelijke feit dat de fouten uit het verleden rechtgezet zijn, was dat geen probleem. ‘Wij zijn tevreden dat we in een prettige sfeer met de (voormalig) eigenaren overeenstemming bereikt hebben over de wijze waarop (her)taxaties hebben plaatsgevonden,’  laat een woordvoerder van De Woonmensen ons weten. ‘De Belastingdienst heeft ondertussen te kennen gegeven dat de compensatie niet voor inkomstenbelasting wordt aangemerkt, dus ook op dat vlak was er goed nieuws voor de (voormalig) eigenaren.’

Maar het is wat betreft de woningcorporatie niet alleen maar hosanna. ‘Op volkshuisvestelijk vlak is de compensatie teleurstellend omdat dit geld nu niet besteed kan worden aan doelstellingen zoals bijvoorbeeld verduurzaming van sociale huurwoningen,’ zo laat De Woonmensen weten.

Landelijke afspraken

Inmiddels zijn er ook landelijke afspraken gemaakt om fouten met taxaties bij verkoop te herstellen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken, de koepel van woningcorporaties Aedes, de bedenkers van ‘de kortingsregeling’ OpMaat en Vereniging Eigen Huis (VEH) hebben hier een correctieregeling voor afgesproken.

Toch is VEH hier niet tevreden mee. In de regeling zijn alleen afspraken gemaakt over taxaties bij aankoop en niet bij terugkoop. De eigenaren moeten de woning verplicht weer terugverkopen aan de woningcorporaties. Dat is onderdeel van de voorwaarden toen de woning met ‘korting’ gekocht werd. Ook bij terugverkoop komt er een taxateur aan te pas. Daarnaast gelden de landelijke afspraken die zijn gemaakt alleen voor nieuwbouwwoningen, terwijl er ook bestaande bouw is verkocht.

'Wij zullen ons ongenoegen over deze halfbakken oplossing laten weten aan de minister' Vereniging Eigen Huis


‘Vereniging Eigen Huis vindt dat er ook een regeling moet komen voor mensen die zijn benadeeld bij de verkoop van een Koopgarant-woning en roept de politiek op in te grijpen. Door onjuiste taxaties krijgen verkopers van een Koopgarant-woning vaak een te lage prijs,’ aldus de belangenvereniging voor woningeigenaren.

Steven Wayenberg is belangenbehartiger bij Vereniging Eigen Huis en vindt de huidige regeling een halve oplossing. ‘Voor dit probleem moet alsnog een onafhankelijk klachtenloket komen. We beschouwen de compensatieregeling voor kopers als een tussenresultaat en laten het hier niet bij zitten. De Tweede Kamer heeft zich nog niet uitgesproken over de problemen met Koopgarant, maar zal nu echt van zich moeten laten horen. Wij zullen ons ongenoegen over deze halfbakken oplossing laten weten aan de minister.’

lees ook: Tipgever over Koopgarant: ‘Dit zijn maffiapraktijken’ maandag 21 november

Veel van de ruim 500 tipgevers die zich bij ons meldden over Koopgarant, hadden problemen met de taxatie bij de terugkoop. Deze mensen hadden sterk het idee dat de taxateur en de woningcorporatie onder één hoedje speelden om de prijs bij terugkoop laag te houden.

‘Onnodige onrust’

De bedenkers van Koopgarant, stichting OpMaat, vindt dat er genoeg waarborgen zijn ingebouwd bij terugkoop. ‘OpMaat vindt het teleurstellend dat VEH, na het constructieve overleg over de correctieregeling, onnodige onrust veroorzaakt over de terugkoopregeling,’ schrijven ze op hun website. Wordt vervolgd.

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

De huizenprijzen zijn weer op het niveau van voor de crisis, zo kopte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in september. In de vier grote steden liggen de prijzen zelfs duide...
Alles over dit onderzoek