Algemeen / Burger versus Overheid

Wethouder Helmond: ‘Waarom moeten de buizen híer komen? Ik zie het nut niet’

donderdag 14 maart 2019 Leestijd: 3 min.

De Helmondse wijk Brandevoort waar omheen de buizen zouden komen te liggen / Wikimedia

Judith Meulendijks

Redacteur

donderdag 14 maart 2019 Leestijd: 3 min.

‘Eigenlijk hebben we nog geen goed argument gehoord. Ja, het zou goedkoper zijn, maar dat vinden wij geen goede reden.’ We spreken de Helmondse wethouder Gaby van den Waardenburg over het plan om ondergrondse buizen voor het transport van gevaarlijke stoffen aan te leggen die onder meer door haar gemeente lopen. Als alles doorgaat, komen ze vlak langs huizen, door tuinen en beschermde natuur te liggen en dwars over een sportpark. Tot grote ergernis van bewoners.

De Rijksoverheid heeft in 2012 verschillende tracés voor buisleidingen voor het transport van gevaarlijke stoffen op de kaart gezet, waaronder ook een extra tracé tussen het Brabantse Laarbeek en het Limburgse Echt-Susteren. Het verbindt de chemische industrie bij Chemelot in Sittard-Geleen met de Rotterdamse haven. Juist over deze route is nu heibel ontstaan, omdat het voor een groot deel door verstedelijkt gebied gaat.

De groene lijn is de route van het extra trace rondom de Helmondse wijk BrandevoortDe groene lijn geeft de route van het tracé aan.

Het gaat om een indicatief tracé: het is dus nog geen vastgesteld plan. Het buizentrace is bedoeld voor ondergronds transport van gevaarlijke stoffen. De stroken van 70 meter breed waar de buizen moeten komen te liggen, mogen niet worden bebouwd en moeten vrij blijven van bomen en struiken. Zo komen ze bij Frank Beekhuis, die in de Helmondse nieuwbouwwijk Brandevoort woont, dóór zijn voortuin.

lees ook: ‘Schandalig, opeens blijken ze in onze tuin pijpleidingen te willen leggen voor gevaarlijke chemische stoffen!’ zaterdag 09 maart

Korter en goedkoper

Het bedrijfsleven wil graag dat dit tracé wordt gerealiseerd, omdat het korter is dan andere routes. En dat scheelt honderden miljoenen euro’s aan aanlegkosten, zo zegt Chemelot.

Middels een zienswijze heeft de gemeente Helmond in 2013 bezwaar gemaakt tegen het extra tracé. Maar daar is nooit op gereageerd, zo zegt de wethouder. ‘Het heeft daarna heel lang stil gelegen. Dat maakt het moeilijk voor ons als bestuurders om hierop te anticiperen.’

De stilte is in 2018 doorbroken. Dezelfde Frank Beekhuis kwam vorig jaar bij toeval achter het plan en heeft diverse mensen, die net zoals hij langs de route wonen, benaderd. Onder de naam ‘Buizen Brandevoort’ verzetten inwoners van de wijk Brandevoort, waar het tracé als een soort hoef omheen gaat, zich tegen het plan.

En ook de gemeente Helmond verzet zich. In het coalitieakkoord dat in 2018 is gesloten staat: ‘We voeren een actieve lobby tegen het vervoer van giftige stoffen door onze stad (per vrachtwagen of trein) of (via buizen) onder de grond.’ Van den Waardenburg: ‘Wij als gemeente hebben er geen enkele baat bij. Je kunt ook tegen de aanleg van een snelweg zijn, maar daar kun je nog benefits van hebben. Hiervan niet.’

Brandbrief en bezoekje

Samen met zes andere gemeenten (Laarbeek, Nederweert, Someren, Nuenen, Geldrop-Mierlo en Maasgouw) en de provincie Noord-Brabant stuurde Helmond in december 2018 een brandbrief aan minister Ollongren van Binnenlandse Zaken. Daarin valt te lezen: ‘Wij verzoeken u dringend toe te zien op een zorgvuldige afweging van nut en noodzaak en de consequenties van dit buisleidingentracé.’

lees ook: Provincie, gemeenten en bewoners bezorgd om ondergrondse ‘gifbuizen’ dinsdag 05 maart

En het bleef niet bij een brief. In februari van dit jaar is de wethouder, samen met haar Nederweertse collega wethouder Frank Voss en gedeputeerde in Noord-Brabant Erik van Merrienboer, langsgeweest op het ministerie voor een gesprek met de directeur-generaal. ‘Daar werd goed naar ons geluisterd,’ zegt Van den Waardenburg.

En dan is het nu afwachten. Van den Waardenburg: ‘Ik hoop heel erg dat het niet doorgaat. Stel nou dat het plan wordt vastgesteld, dan moeten wij hiervoor ruimte reserveren in de bestemmingsplannen, tot in lengte van jaren. Maar het kan best zijn dat het nog heel erg lang duurt voordat de buizen er daadwerkelijk komen. Al die tijd kunnen wij als gemeente niks en zitten inwoners met onzekerheid.’

De wethouder vervolgt: ‘Wij zijn niet tegen buisleidingen. Maar waarom worden er geen extra buizen gelegd in de vastgestelde buisleidingenstrook via Venlo? Daar is nog ruimte over.’

Chemelot vindt die route via Venlo te lang en dus te duur. We hebben Chemelot uitgebreid gesproken over de plannen. Een artikel hierover volgt.

Ons onderzoek naar de buisleidingen volgen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief. Dan houden wij je op de hoogte!

Algemeen / Burger versus Overheid

Wat weet jij over dit plan?

Heb jij te maken met dit plan voor buisleidingen tussen Laarbeek en Echt-Susteren? Vanuit het bedrijfsleven of vanuit de politiek? Of woon je vlakbij de geplande route? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Judith Meulendijks

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het is de nachtmerrie van iedere woningeigenaar: je komt er opeens achter dat de overheid plannen heeft met de grond waar jouw huis op staat en nog wel voor ondergrondse ‘gifbuizen’. Het overkomt i...
Alles over dit onderzoek