Wethouder Arnhem blijft werken met peutermethode waarvan effect niet bewezen is

zondag 27 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Onderwijs wethouder Ron König (D66). /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

zondag 27 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Voor ons dossier Onderwijs krijgen we van veel tipgevers die op de peuterspeelzaal werken te horen dat zij moeite hebben met het werken met een methode. Zij doelen op erkende VVE- (voor- en vroegschoolse) methodes die door gemeentes verplicht worden. We besluiten af te reizen naar Arnhem, waar ze stadsbreed met zo’n VVE-methode werken.

Onderwijs wethouder Ron König (D66) is ervan overtuigd dat zij met hun aanpak taalachterstanden bij kinderen kunnen verhelpen. Dat is waarvoor VVE ooit in het leven is geroepen: om kinderen uit achterstandswijken of uit kansarme milieus een goede start op de basisschool te geven. Sinds 2000 is al 5 miljard euro uitgegeven aan VVE-beleid, maar dit najaar bleek uit onderzoek van professor Ruben Fukkink, werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam, dat het effect ervan niet bewezen is.

Toch geloven ze in Arnhem dat ze wel degelijk hiermee onderwijsachterstanden kunnen tegengaan. König: 'Met elkaar hebben we het gevoel dat we dat echt op een goede manier organiseren en dat het ook echt werkt.'

König blijft dus vol overtuiging de VVE-methode gebruiken. De wethouder denkt dat ook leerlingen die geen achterstand hebben er gebaat bij kunnen zijn.

Voor dit onderzoek zijn we ook op bezoek geweest bij ‘Spelenderwijs’ in Utrecht. Daar hebben ze sinds drie jaar een eigen aanpak van het VVE-beleid. ‘Hiervoor was de methode leidend. Nu investeren we vooral in de pedagogisch medewerkers.’ Hierover later meer in ons dossier Onderwijs.

Wil je reageren op dit onderwerp? Mail: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek