Werkdruk leerkrachten basisonderwijs de afgelopen jaren nog hoger geworden

zondag 10 januari 2016 Leestijd: 1 min.

dreamstime_xl_20026916_0 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

zondag 10 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Ruim de helft van de leerkrachten in het basisonderwijs (56%) vindt de eigen werkdruk niet acceptabel. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2012 toen 41% van de leerkrachten de eigen werkdruk niet acceptabel vond. Ter vergelijking: Slechts 15% van de werknemers (algemeen) in Nederland geeft aan hun werkdruk te hoog te vinden. Dit blijkt uit een onderzoek dat we voor ons dossier Onderwijs hebben laten uitvoeren door DUO Onderwijsonderzoek.

In het onderzoek hebben we 861 basisschooldocenten gevraagd naar de mate van werkdruk die zij ervaren, de oorzaken en de gevolgen. Uit dit onderzoek blijkt dat 84% van de leraren een hoge werkdruk ervaart. En dat is niet zonder gevolgen, want de categorie basisschoolleraren met een hoog risico op uitval is toegenomen van 35 procent in 2012 naar 54 procent in 2015. De werkgerelateerde gezondheidsklachten zijn toegenomen (een stijging van 22% in 2012 naar 29% in 2015). Meer weten over het onderzoek? Lees dan verder in de uitgebreide rapportage.

Deze cijfers hebben wij ook voorgelegd aan staatssecretaris Sander Dekker. Hij reageert daar vanavond in onze uitzending op. Kijk De Monitor om 22:35 uur op NPO2.

Fotocredit: Archiefbeeld Dreamstime

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek