‘Weer toeslag misgelopen na herstellen fout van Belastingdienst: ineens had ik vermogen'

dinsdag 02 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Schermafbeelding 2016-02-02 om 20.35.54 /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

dinsdag 02 februari 2016 Leestijd: 1 min.

We krijgen een telefoontje van een dame die graag anoniem wil blijven. Ze belt ons met het doel anderen te waarschuwen. Ze herkende zich in de verhalen van de uitzending Digitaal Doolhof, waarin we aantoonden dat mensen door een fout in de computersystemen van de Belastingdienst en/of de gemeente in grote financiële problemen komen. Volgens de tipgever doen gedupeerden er goed aan om extra alert te zijn als zij het geld wat ze misliepen, alsnog terugkrijgen.

In ons dossier Digitaal Doolhof hoorden we van meerdere mensen dat ze na het niet ontvangen van toeslagen waar ze wel degelijk recht op hadden, soms nog maanden moesten wachten op hun geld. Iets om naar uit te kijken, zou je denken. Maar niet volgens onze anonieme tipgever, die door de extra storting opnieuw in financiële problemen zou zijn gekomen.

Vermogensgrens

‘Het moment dat er een schriftelijke toezegging is dat het verkeerd ging en dat je geld terug zal krijgen, moet je goed opletten. Ik kreeg aan het einde van het jaar een flink bedrag terug van de Belastingdienst. Daarna, bij de berekening door diezelfde Belastingdienst van mijn huurtoeslag, werd dit geldbedrag ineens als eigen vermogen gezien! Met als gevolg dat ik mijn huurtoeslag ineens moest terug gaan betalen!’

De dame wil anderen op het hart drukken een bepaalde vermogensgrens goed in de gaten te houden. 'Die kan je snel overgaan na het terugstorten van de misgelopen bedragen. En daardoor kan je dus weer allerlei toeslagen mislopen.’

Onze anonieme tipgever wil in verband met ‘allerlei narigheid’ met de Belastingdienst verder geen toelichting geven over haar situatie. Haar verhaal zet ons aan het denken. Komt het vaker voor dat mensen die door een systeemfout van de Belastingdienst in de problemen kwamen en na het corrigeren opnieuw in de problemen komen door dezelfde dienst zoals deze mevrouw beweert?

Een tweet van een kijker die ons tijdens de uitzending opviel, lijkt het verhaal van de tipgever te onderschrijven:

Wij willen graag weten of dit vaker voorkomt. Herken je je in dit verhaal? Of wil je hier op reageren? Mail tip insturen of gebruik het [TIP_FORMULIER_LINK].

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek