‘We staan nu bij een stuk of tien scholen voor hoogbegaafden op de wachtlijst'

vrijdag 01 juni 2018 Leestijd: 3 min.

Schoolklas / ANP foto

Marjolein Schut

Redacteur

marjolein.schut@kro-ncrv.nl

vrijdag 01 juni 2018 Leestijd: 3 min.

‘Het wordt met de week moeilijker om hem naar school te krijgen en heel af en toe laat ik mijn kind maar thuis. Anne heeft het over haar hoogbegaafde zoon van acht. We komen in contact met haar voor ons onderzoek Onderwijs. ‘Hij loopt drie jaar voor in zijn sociaal emotionele ontwikkeling en heeft een IQ van 145+. Mijn zoon wil zich gedragen als een elfjarige en verveelt zich kapot op school.’

‘Hij weet dat hij zich op school moet aanpassen en in de klas is hij een lieve jongen die niet veel aandacht vraagt. Maar thuis kan hij zich extreem boos en verdrietig voelen, vertelt Anne. ‘Daar voelt hij zich veilig en dan komen zijn frustraties eruit.’

Wachtlijsten

De zoon van Anne zit nu op een reguliere basisschool in de omgeving van Utrecht. ‘Wij zijn al langere tijd zoekende naar een andere school met hb-onderwijs (voor hoogbegaafden, red.). In onze woonplaats is een school met een fulltime klas voor hoogbegaafden, maar we staan daar op de wachtlijst. Ik ben een beetje de tel kwijt, in totaal staan we bij een stuk of tien scholen in de regio op de wachtlijst. Daar komt bij dat die wachtlijsten niet transparant zijn. Het is niet duidelijk wat de criteria zijn voor de aanmelding en hoe zij leerlingen selecteren. In de tussentijd zit je zonder begeleiding en hulp en zie je je kind afglijden.’

lees ook: Ouders hoogbegaafde kinderen delen hun ervaringen: ‘Tot onze verbazing sprak hij op zijn zesde al Engels’ vrijdag 18 mei

Opluchting

Er leek aanvankelijk niets met haar zoon aan de hand, alleen zijn hoge CITO-scores vielen op. De school zag dan ook geen noodzaak om haar zoon te laten onderzoeken op hoogbegaafdheid. ‘Het ergste is dat je zorg niet wordt gehoord op school en gedacht wordt: ‘Er zal wel iets aan de hand zijn in de thuissituatie’. Pas als je kunt aantonen dat je kind hoogbegaafd is, wordt er enigszins geluisterd, maar de kennis en de kunde bij de docenten en de intern begeleider is er niet.’ Anne: ‘Wij zijn toen zelf naar een psycholoog gegaan voor een IQ-test en voor gesprekken over zijn gedrag. Bij het eerste gesprek sprak de psycholoog al het vermoeden uit dat hij hoogbegaafd is, wat later ook blijkt uit de IQ-test die afgenomen werd.

‘Zijn hoogbegaafd was een soort opluchting, want je snapt niet waar die dagelijkse strijd met je kind vandaan komt'Anne

Aangepast programma

Maar op school bracht die uitkomst weinig verandering. Na het ‘bewijs’ dat haar zoon hoogbegaafd is, gaan de docenten en intern begeleider wel het gesprek aan. Meteen werd duidelijk gemaakt dat er geen financiële middelen zijn om haar zoon te begeleiden en werd er aangestuurd op het zoeken naar een andere school. ‘De school gaf eerlijk toe niet de kennis te hebben om kinderen te begeleiden met zo’n hoog IQ’, vertelt Anne. ‘Na veel gesprekken is er een aangepast programma voor hem gemaakt, maar dit is niet bedacht vanuit de expertise die nodig is en sluit daarom niet aan. Ze doen nu uiteindelijk hun best, maar mijn zoon verveelt zich nog steeds regelmatig kapot en leert weinig tot niks.’

Geen hulp

Niemand neemt volgens Anne de verantwoordelijkheid bij het vinden van een geschikte school. Anne: ‘Terwijl scholen passend onderwijs móeten bieden. Zij zijn verplicht je te helpen een andere school te vinden als zij zelf geen geschikt onderwijs kunnen aanbieden. Je moet dus zelf alles regelen. Ik ben een tijdje minder gaan werken, want dat was niet meer te combineren met alle afspraken om hoogbegaafdheidsscholen te bezoeken. Wij denken er ook over te gaan verhuizen. Wij komen uit Friesland en mijn zoon heeft daar een week meegelopen op een reguliere school in een klas voor hoogbegaafden. Daar konden we wel meteen terecht en worden we gehoord. Die school was voor hem een verademing, maar de vraag is of we dit willen. We hebben hier inmiddels ons leven opgebouwd.’

Over het tekort aan scholen voor hoogbegaafden is Anne duidelijk. ‘Ik vind dat elke school verplicht zou moeten worden een hoogbegaafdenklas te hebben binnen het reguliere onderwijs. Er zijn wel een aantal privéscholen voor hoogbegaafden, maar die staan nog zo in de kinderschoenen en daar zijn de kinderen zo afgezonderd van andere kinderen.’

De naam van Anne is gefingeerd in verband met de privacy van haar en haar zoon.

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek, abboneer je dan hier op de nieuwsbrief.

 

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek