Wat te doen als de Belastingdienst je onterecht koppelt aan een toeslagpartner?

maandag 01 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Belastingdienstkantoor /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

maandag 01 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Ook na onze uitzending over computerproblemen bij de Belastingdienst stromen de voorbeelden binnen in onze mailbox. Veel herkenning in de verhalen van Ingrid en Juliet in ons dossier Digitaal Doolhof, die ten onrechte door de Belastingdienst gekoppeld werden aan een toeslagpartner en daardoor in de financiële problemen kwamen.

Maar wat moet je nu doen als je vergelijkbare problemen hebt? Veel mensen hebben tevergeefs via de Belastingtelefoon of via bezwaarschriften de zaken recht proberen te zetten. Toch kan het zin hebben om de Belastingtelefoon nogmaals te bellen. De Belastingdienst heeft ons in een uitgebreid achtergrondgesprek verzekerd dat de mensen achter de infolijn inmiddels extra alert zijn op dit soort gevallen. Ze zijn geïnstrueerd om burgers die kampen met dit soort problemen meteen door te verbinden in plaats van een terugbelafspraak te maken.

Mocht je toch niet goed geholpen worden door de Belastingtelefoonmedewerkers, laat het ons dan weten: tip insturen. Dan gaan wij er mee aan de slag.

Daarnaast zijn er ook nog alternatieve instanties die je in kunt schakelen om je te helpen.

Nationale Ombudsman

Eén daarvan is de Nationale Ombudsman. Daar kennen ze de problemen en hebben ze korte lijntjes met de Belastingdienst. Zaken die bij de Ombudsman binnenkomen worden doorgaans snel door de Belastingdienst opgelost.

Autoriteit Persoonsgegevens

Je kunt ook een melding doen bij de Autoriteit persoonsgegevens. Dit geldt alleen voor de gevallen waarbij je privacygevoelige informatie van de vreemde toeslagpartner ten onrechte kunt inzien, zoals bij Jelmer gebeurde. De privacywaakhond heeft al vaker meldingen doorgegeven aan de Belastingdienst en ook in deze gevallen was er snel een oplossing.

Mochten de bovenstaande opties ook op niets uitdraaien, laat het ons dan weten. Dan gaan wij weer aan de bel trekken bij de Belastingdienst, de Nationale Ombudsman en/of de Autoriteit Persoonsgegevens.

Je kunt contact met ons opnemen via tip insturen of via het [TIP_FORMULIER_LINK].

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek