'Vrijwilligers met dubbel belang op particuliere school?'

dinsdag 30 januari 2018 Leestijd: 3 min.

Mogen medewerkers van particuliere scholen klanten werven op school? / ANP

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

dinsdag 30 januari 2018 Leestijd: 3 min.

Veel particuliere scholen werken met vrijwilligers, constateerden we al eerder in ons onderzoek naar passend onderwijs. Wat zijn de gevolgen daarvan? Wat is de motivatie van deze vrijwilligers om op een particuliere school les te geven? Tipgevers wijzen ons erop dat er mogelijk ook andere belangen spelen.

Parttime

De leerkrachten werken vaak niet fulltime, tenzij ze bijvoorbeeld een partner hebben die de kost verdient. Meestal hebben de medewerkers, naast hun vrijwilligerswerk op school, nog een baan of eigen bedrijf ernaast. En een opvallend aantal heeft een praktijk als therapeut, coach of remedial teacher. En de klanten, die komen vaak gewoon van school.

Zo ontvangt een moeder van een kind op een democratische school een mail van één van de docenten. Die heeft naast haar vrijwilligerswerk op de school een praktijk als kindercoach en remedial teacher en zij wil het kind graag thuis begeleiden met haar leerprobleem. ‘Op school heb ik geen eigen ruimte en ik kan daar niet gebruik maken van mijn materialen, het is er vaak onrustig. Het is ook mogelijk om afspraken te maken bij mij thuis in de praktijk. Dan geldt het gewone tarief. Het is bij mij thuis wel rustig en ik heb daar alle materialen die ik nodig heb tot mijn beschikking.’

'Zweverige therapeuten'

Een andere ouder schrijft ons: ‘Ik had er bijna een dagtaak aan om die kindercoachen en vage zweverige therapeuten bij ons vandaan te houden.’ En met ‘vage zweverige therapeuten’ bedoelt deze ouder dat het gaat om therapieën uit het alternatieve circuit. Zo bezocht deze moeder op aanraden van de school een paardentherapeut en werd haar zogenoemde sensitherapie aangeboden. Bij sensitherapie worden met behulp van een zogenoemde ‘biosensor’ allergieën gemeten, een methode die geen wetenschappelijke grondslag heeft en die vooral gebruikt wordt voor de behandeling van gevoelige kinderen.

Ook Mary Bal over wie we eerder schreven, zegt meermaals op school benaderd te zijn om haar dochter elders tegen betaling therapieën te laten volgen. 'Ik vind het niet kunnen. Het is belangenverstrengeling. Het is niet netjes je leerling te verwijzen naar je eigen praktijkjes.'

lees ook: Julie ging 2 jaar naar particuliere school, maar leerde niets zaterdag 27 januari

Kind-en-kracht-coach

Hoe gebruikelijk is het dat leerkrachten op particuliere scholen klanten werven op school? Heel gebruikelijk volgens Miranda Meijer, die we eerder spraken over de mislukte oprichting van een school in Doesburg. Zij dacht zelf ook geld te kunnen verdienen ondanks haar vrijwillige aanstelling. Als kind-en-kracht-coach en therapeut zou ze kinderen ook thuis kunnen begeleiden, maar dan tegen betaling. Anders was het voor haar sowieso onmogelijk om dit werk vrijwillig te doen, zo vertelt ze ons. Volgens haar medebestuursleden was dat geen probleem. ‘Ik zei ook: Hoe moet ik dat doen? Ik moet toch mijn kostje bij elkaar verdienen? Ja, zeggen ze, je kunt hier mooi laten zien wat je kan, dat is reclame, en dan leg je je kaartjes daar maar neer en dan haal je klanten binnen.’ Meijer stelt uiteindelijk één klant overgehouden te hebben aan haar tijd op de school in Doesburg.

Mag dit zomaar? Hoort het niet gewoon bij de taken van de school om leerlingen te begeleiden die leer-en gedragsproblemen hebben? In het onderzoekskader voor het niet-bekostigd (particulier) onderwijs van de inspectie lezen we: ‘Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen passende extra ondersteuning en begeleiding.’ Vervolgens staat stapsgewijs beschreven hoe de school dit aan moet pakken:

1. De school signaleert welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. 

2. De school bepaalt de aard van de extra ondersteuning die gesignaleerde leerlingen nodig hebben.

3. De school voert de extra ondersteuning daadwerkelijk uit. 

Onderwijsinspectie 

De school moet de extra ondersteuning dus zélf uitvoeren, lezen we hier. Hoe valt dit te rijmen met de constructie waarbij leerlingen deze extra ondersteuning tegen betaling aangeboden krijgen in de huispraktijk van de docent? We vragen het de onderwijsinspectie. Maar dan blijkt het toch weer anders te liggen dan we begrijpen uit het onderzoekskader.

Volgens woordvoerder Jan-Willem Swane mogen medewerkers van particuliere scholen gewoon hun (betaalde) diensten aanbieden op school. ‘De onderwijswetten verzetten zich daar niet tegen. Ook in het reguliere onderwijs kan een ouder extra zaken inkopen, zoals huiswerkbegeleiding.’ Volgens Swane moeten scholen wel een minimum niveau aanbieden van ondersteuning voor leerlingen met leer- of gedragsproblemen. Uiteindelijk is het aan de inspecteur die de school bezoekt of de school de vereiste ondersteuning aanbiedt of niet. 

lees ook: De grootste verschillen tussen ‘streng’ regulier en 'vrij' particulier onderwijs dinsdag 09 januari

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit onderzoek? Iedere twee weken stuur ik een nieuwsbrief met het laatste nieuws. Abonneer je hier.   

Dinsdag 6 februari in De Monitor: De vrijheid van particuliere scholen

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Jeugd en onderwijs / Onderwijs

Weet jij meer?

Heb jij ervaring in het particulier onderwijs? Als leerkracht of juist als leerling of ouder? Tip ons!
Deel jouw ervaring

Teun van de Keuken

Presentator televisie

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek