Voorzitter SER: 'Het voor- vroegschoolse beleid is nu te versnipperd' 

zondag 17 april 2016 Leestijd: 1 min.

Hamer /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

zondag 17 april 2016 Leestijd: 1 min.

'Gelijk goed van start', zo heet het advies van de Sociaal Economische Raad aan het kabinet over hoe het stel van voorzieningen voor jonge kinderen eruit zou moeten zien. De SER raadt aan 168 miljoen euro extra te investeren in het voor- en vroegschoolse beleid (VVE). In ons dossier Onderwijs toonden we de afgelopen weken aan er veel commentaar is op het VVE-beleid. De peutermethode kost kleuterleraren te veel tijd, het zou ten koste gaan van het speelplezier en de ontwikkeling van de kinderen en dat terwijl nooit bewezen is dat het beleid effectief is.

Er zijn de afgelopen jaren miljarden gestoken in de methode en het SER trekt er dus opnieuw miljoenen voor uit. We vragen SER-voorzitter Mariette Hamer om een reactie. 'Het voor- en vroegschoolse beleid is nu nog te versnipperd en had effectiever gekund', laat Hamer weten. 

‘Niet voldoende opgeleid’


De peutermethode werd ontwikkeld om kinderen met een taalachterstand te helpen en is in 2000 op grote schaal ingevoerd. Eerder spraken wij onderwijsdeskundige Geert Driessen. Hij is vooral kritisch op het feit dat gemeentes allemaal zelf mogen bepalen hoe ze het VVE-beleid inzetten. ‘Gemeentes rekken nu de definitie op van de doelgroep. Niet alleen kinderen met een taalachterstand krijgen dan VVE, maar ook kinderen met sociaal-emotionele problemen, terwijl de pedagogisch medewerkers daar helemaal niet voor zijn opgeleid.’

Hamer meldt dat de SER in hun advies pleit voor betere opleiding van de pedagogisch medewerkers en dat alle doelgroep-kinderen minstens 16 uur per week naar de peuterspeelzaal gaan. 'Een methode kan een handvat zijn voor de pedagogisch medewerkers, maar moet absoluut niet leidend zijn.’ 

Volgens de SER is investeren in jonge kinderen dus heel belangrijk, maar moet het wel op een spelende wijze. In de uitzending van vanavond het hele verhaal. Kijk De Monitor om 22:35 uur op NPO 2. Meer over ons dossier lees je hier. Heb je nog tips? Mail ons: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek