‘Volgens Belastingdienst woon ik samen met een mij onbekende Roemeen.’

maandag 14 december 2015 Leestijd: 2 min.

Belastingdienst_Amsterdam_3 /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

maandag 14 december 2015 Leestijd: 2 min.

Na onze oproep over Automatisering bij de Overheid krijgen we een reactie van Ingrid. We onderzoeken of -en zo ja- hoe mensen in de problemen komen doordat overheidsdiensten steeds meer achter een digitaal loket verdwijnen. Veel van onze tipgevers hebben, zo blijkt, problemen met de Basisregistratie Personen (BRP), voorheen de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Zo ook Ingrid. ‘Dit is een noodkreet. De rekeningen kunnen niet worden betaald en de achterstanden stapelen zich op.’

Spookbewoners

Sinds juni 2014 woont Ingrid op haar huidige adres, samen met haar dochter. ‘Ik kwam erachter dat er nog meerdere personen op mijn adres ingeschreven stonden, de vorige bewoners hadden zich niet uitgeschreven en er stonden ook een aantal spookbewoners op dit adres.’ Ze krijgt post voor verschillende mensen en er komen zelfs deurwaarders langs.

Ingrid gaat naar het gemeentehuis om dit probleem aan te kaarten. Na veel gedoe, omdat er geen nieuwe adressen bekend zijn van deze spookbewoners, volgt uiteindelijk een adresonderzoek, uitgevoerd door de gemeente. Alle oud-bewoners worden uitgeschreven, alleen zij en haar dochter staan nog ingeschreven op het adres. Althans, zo zegt de gemeente.

De Belastingdienst

De Belastingdienst gaat er echter vanuit dat Ingrid nog wèl een huisgenoot heeft, namelijk een Roemeense man. Deze man wordt gezien als haar toeslagpartner. Als je je huishouden met iemand deelt, kan de Belastingdienst je korten op toeslagen, omdat je de kosten zou delen met die partner. ‘Hierdoor loop ik dus stelselmatig mijn toeslagen mis. Huurtoeslag, Kindgebonden Budget en zorgtoeslag. In totaal bijna 700 Euro per maand.’

Ingrid neemt contact op met de Belastingdienst. Een medewerker adviseert haar om een bezwaarschrift in te dienen. Dat doet zij, waarbij ze ook alle bewijsstukken bijvoegt: ook de stukken van de gemeente die erkent dat alleen zij en haar dochter op het adres wonen.

Uiteindelijk erkent ook de Belastingdienst dat zij er alleen woont, maar de onbekende toeslagpartner blijft opduiken in het computersysteem. Ingrid ontvangt daardoor al maanden geen toeslagen. Ze heeft nu via de gemeente een advocaat ingeschakeld.

‘De belastingdienst erkent het probleem, te wijten aan een systeemfout, maar kunnen het blijkbaar niet oplossen. Helaas, na tal van bezwaarschriften kunnen nog de accountant noch de advocaat een voet tussen de deur krijgen.’

Toeslagen naar toeslagpartner

Ingrid kan ook alle belastinggegevens inzien van deze – voor haar totaal onbekende- man. ‘Dat kan hij dus ook bij mij.’ Ze is bang dat het om iemand gaat die haar adres enkel gebruikt om toeslagen te ontvangen. ‘Een medewerker van de Belastingdienst zei me ooit dat er wel degelijk huurtoeslag wordt betaald, maar dat die naar mijn toeslagpartner gaat. Ja, dat is dus die Roemeense man.’ We doen verder onderzoek naar de situatie van Ingrid.

Kom jij ook in de problemen door de Basisregistratie Personen of door een andere overheidsdienst? Kan je het vakje dat op jou van toepassing is niet vinden op een website? Of heeft de overheid een digitale fout gemaakt en is het onmogelijk om dat recht te zetten? Laat het ons weten. Mailen kan naar: demonitor@kro-ncrv.nl.

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1293 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek