Vijf adviezen voor politie over gebruik social media

maandag 29 januari 2018 Leestijd: 2 min.

Aldo Verbruggen geeft vijf adviezen aan de politie / De Monitor

Iris Verhoeven

Redacteur

iris.verhoeven@kro-ncrv.nl

maandag 29 januari 2018 Leestijd: 2 min.

Ronduit verbijsterend vindt oud-officier van justitie en  advocaat Aldo Verbruggen het dat de politie gevoelige privé-informatie deelt op het internet of op televisie. We spreken Verbruggen voor ons onderzoek Politie Online. De wet is volgens hem vrij duidelijk: op de gegevens die de agent verzamelt en vastlegt rust geheimhouding. ‘Die gegevens mogen niet herleidbaar zijn tot personen en dat zie je je nu wel gebeuren.’

Hoe kan de politie de schade herstellen? Daar heeft de voormalig officier van justitie vijf tips voor:

1. Direct ervan af
Alle uitzendingen en berichten die herleidbaar zijn tot personen moeten er direct van worden afgehaald. Volgens Verbruggen heeft de politie genoeg specialisten in huis die weten hoe de wet werkt en wat wel en niet gedeeld mag worden. ‘Het is geen rocket science.’

2. Excuses
Iedereen die door de politie herkenbaar in beeld is gebracht moet excuses ontvangen. ‘De politie moet het recht zetten, zij hebben de privacy van de burger geschonden en de wet overtreden door hun geheimhoudingsplicht die bij hun beroep hoort te schenden.’

3. Stel de vraag: moet je dit doen?
De politie moet zich afvragen of ze überhaupt programma’s moeten maken of berichten moeten plaatsen in het kader van voorlichting. ‘Het gaat hier duidelijk om het verbeteren van de reputatie en het imago van de politie en daarbij worden grove fouten gemaakt.’ Volgens de oud-officier van justitie kan de politie zich beter richten op hun primaire taken: handhaving van de openbare orde, opsporing en hulpverlening.

4. Burgers niet herkenbaar en herleidbaar
Als de politie toch zulke programma’s wil maken of actief wil blijven op social media kan dat prima zonder burgers herleidbaar en herkenbaar in beeld te brengen. ‘Concentreer je op jezelf, breng jezelf in beeld en niet degenen op wie je je acties richt.’  Als de politie toch burgers in beeld wil brengen geeft Verbruggen het advies om experts te vragen hoe de politie beter kan blurren, locaties kan bedekken en stemmen kan vervormen. ‘Het moet gewoon onherkenbaar zijn.’

5. Social media-beleid
Voer een social media-beleid in. ‘Ieder bedrijf dat ik ken heeft een heel duidelijk social media-beleid. Als de politie vindt dat ze zo nadrukkelijk naar buiten moeten treden, dan kan ik ze alleen maar aanraden om ook zo’n beleid te ontwikkelen.’ Momenteel is er geen vast omlijnd beleid als het gaat om publicaties van agenten op social media. De agenten zijn gebonden aan de wet en zijn binnen die lijn zelf verantwoordelijk.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek? Ik stuur je dan af en toe een update met de nieuwste artikelen en het laatste nieuws. Meld je dan hier aan.

Kijk dinsdag 30 januari om 21.25 uur op NPO2 naar De Monitor: De politie online.

Lees meer over

Veiligheid en handhaving Politie Online
Verkenning Research Opnames Uitzending

41 tips

ontvangen

19 experts gesproken

We zoeken (strafrecht)advocaten die ervaring hebben met cliënten die door de politie herkenbaar op social media zijn gezet.

Dit artikel is geschreven door:

Iris Verhoeven

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De politie begeeft zich niet alleen op straat, maar de laatste jaren ook steeds meer online. Er worden politieberichten op internet geplaatst en wijkagenten tonen hun werk op social media zoals Twi...
Alles over dit onderzoek