Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Verpleegkundige: ‘Mijn eigen patiëntendossier verdween in niemandsland'

donderdag 09 mei 2019 Leestijd: 2 min.

Patiënt (niet de persoon in dit artikel) bij de huisarts laat bloeddruk meten / ANP XTRA KOEN SUYK

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

donderdag 09 mei 2019 Leestijd: 2 min.

Nederland heeft misschien dan één van de beste zorgstelsels van de wereld, toch gaat niet alles even modern en soepel. Neem nu dit verhaal over hoe een nieuwe huisarts niet te weten komt wat de ziektegeschiedenis van de patiënt is, omdat het digitale dossier niet doorgestuurd wordt en zelfs zoek raakt. Heb jij een vergelijkbare ervaring, reageer dan onder aan dit artikel!

In ons onderzoek Crisis in het Ziekenhuis zijn we een paar voorbeelden tegengekomen waaruit blijkt dat het uitwisselen van patiëntengegevens niet altijd soepel verloopt. Vaak tot frustratie van zorgverleners, maar ook van de patiënt zelf, zo blijkt.

lees ook: Ziekenhuissystemen niet goed op elkaar aangesloten: ‘Artsen missen cruciale informatie’ vrijdag 03 mei

We bellen met Nienke Kapinga. Zij reageerde op Twitter op een eerder verhaal uit ons onderzoek met de tekst: ‘Van huisarts naar andere huisarts heeft bij mij 3 maanden geduurd.’ Kapinga werkt zelf in de zorg. Tot 2 jaar terug was ze gespecialiseerd dermatologie-verpleegkundige. Nu geeft ze gastles.

Ze vertelt dat haar eigen dossier ‘in niemandsland’ geraakt, als ze verhuist van een dorp naar de stad Utrecht. Ze meldt zich netjes af bij haar huisarts en geeft toestemming het digitale patiëntendossier door te geleiden naar de nieuwe huisarts. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Bij haar eerste bezoek aan de nieuwe huisarts is haar zorgdossier niet beschikbaar. Een rare zaak, ook omdat ze zelf het verzoek krijgt even te bellen met de oude huisarts. Haar oude huisartsenpraktijk legt uit dat er ‘iets niet was omgezet’, maar dat zou nu gebeuren.

lees ook: Patiëntgegevens gaan nog steeds per fax of koerier: ‘De veiligheid komt soms in het geding’ donderdag 18 april

Twee maanden later zoekt Kapinga weer contact met de nieuwe huisarts, maar haar zorgdossier is er nog steeds niet. ‘Ik was er wel klaar mee’, vertelt ze. Weer kon ze het zelf oplossen. Weer bellen met de oude praktijk en ook nu is het verhaal dat er een knop moet worden omgezet. Kapinga kan nog wel lachen om dat soort taal. Maar wat ze niet grappig vindt is dat de oude praktijk op dat moment zelf ook niet bij haar patiëntendossier blijkt te kunnen. Het dossier is in niemandsland. ‘Daar schrok ik van. Stel je voor dat er iets met me was gebeurd, dan waren mijn gegevens niet beschikbaar geweest.’

Het dossier wordt teruggevonden en uiteindelijk, na 4 maanden, kan de nieuwe huisarts er eindelijk in. ‘Gek genoeg zaten daar alleen de brieven en verwijzingen in. Alle aantekeningen van mijn oude huisarts zijn niet meegekomen.’ Het gaat er Kapinga niet om de staat van de zorg aan te klagen. ‘Vroeger had je de kaartenbakken en dat was ook niet alles. Dan kreeg je alle enveloppen zelf mee.’ Maar ze vindt deze gang van zaken wel heel verbazingwekkend. Kan dit echt niet beter geregeld worden?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek? Schrijf je dan hier  helemaal onderaan in voor de nieuwsbrief, dan krijg je iedere 2 weken een update.

 

 

Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Heb jij ook ervaring met de uitwisseling van patiëntengegevens?

Als zorgverlener, als patiënt of ict-er? We willen er meer over weten en kunnen alle tips en verhalen gebruiken. Als je wat wilt vertellen, reageer dan hier in ons tipformulier.
Deel jouw ervaring

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek