Verkeersslachtoffer over verzekeraar: ‘Het zou niet zo moeten zijn dat je zo’n strijd moet leveren’

donderdag 03 maart 2016 Leestijd: 3 min.

foto ongeval Harold van Heumen /

Marjolein Schut

Redacteur

marjolein.schut@kro-ncrv.nl

donderdag 03 maart 2016 Leestijd: 3 min.

Bijna 7 jaar duurt het voordat Harold van Heumen geld krijgt uitgekeerd van de verzekeraar van de automobilist die hem destijds aanrijdt. De Monitor spreekt hem voor het dossier Letselschade na ongeval in het Drentse dorp Odoorn. Harold wil zijn ervaringen met ons delen om het systeem van letselschade ter discussie te stellen.

Op 10 mei 2009 rijdt hij op de motor op een provinciale weg. Een automobilist die hem tegemoet reed, sloeg plotseling af zonder knipperlicht. Harold is een ervaren motorrijder en kon nog wel afremmen en de motor recht houden, maar niet voorkomen dat hij op de auto terecht komt en zo’n 13 meter door de lucht wordt geslingerd.

‘Ik kan me nu nog herinneren hoe ik ondersteboven op behoorlijke hoogte in de lucht hing. Toen werd alles zwart’.

‘Je leven stort in’

In het ziekenhuis blijkt dat Harolds heup uit de kom is geschoten en beschadigd is. De pijn is zo verschrikkelijk dat in de ambulance lachgas wordt toegediend om hem buiten bewustzijn te brengen. In het ziekenhuis blijkt dat zijn pezen en spieren rondom de heup helemaal zijn afgescheurd. Zijn pols is diagonaal gebroken, een complexe breuk waar hij nu nog veel last van heeft.

‘Ik was 40 en dan stort je leven in, omdat niets meer was als voor het ongeval. Mijn jongste kind was op dat moment nog geen 5 maanden.’

Dan begint een lang traject van revalideren, maar ook een lange strijd met de verzekeraar van de automobilist. ‘Na het ongeluk kom je in een wereld terecht die je totaal niet kent. Je hebt zo’n grote afstand tot de verzekering, daar voel je je heel klein bij,’ vertelt Harold.

Enige tijd na het ongeval wordt bij een controle in het ziekenhuis artrose vastgesteld bij zijn heup. De heup was door gebrek aan doorbloeding poreus geworden en brokkelt af. Een specialist in het Radboudumc raadt hem aan te opereren en een volledige kunstheup te plaatsen. ‘De medisch adviseur van de verzekeraar zei dat ik de operatie niet nodig heb. Alles wordt ter discussie gesteld. Ik heb mijn positie als slachtoffer vaak als onterend ervaren.’

Volgens Harold is geldbesparing de reden dat verzekeraars alles ter discussie stellen. ‘Ze reserveren heel snel na het ongeval een bepaald bedrag en mijn vraag is: waarop baseren ze dat bedrag? Het lijkt alsof alles gericht is op geld over houden.’

Een totale zombie

De chronische pijn gaat ook na de heupoperatie niet weg. Zijn pols heeft weinig kracht en tintelt voortdurend en Harold tobt nog steeds met slaapproblemen. Behandeling in een pijnpoli met antidepressiva helpt hem ook niet verder. ‘Ik werd er een totale zombie van. Ik had ondanks de medicijnen nog steeds pijn, terwijl ik ook nog ruggenprikken erbij kreeg.’ Een behandeling in een revalidatiecentrum geeft pas enige verlichting. De pijn bestaat nog steeds, maar hij leert er beter mee om te gaan.

Een expertise-onderzoek vanuit de verzekeraar maakt duidelijk dat de weke delen rondom zijn heup kapot zijn en zijn zenuw zo beschadigd is dat het 'verkeerde' signalen doorgeeft. Het onderzoek toont ook aan dat er een duidelijk causaal verband is tussen de klachten en het ongeluk. ‘Dat was zo klaar als een klontje. Maar toen kwam er weer een discussie met de verzekeraar en die vond dat ik meer dan 8 uur kon werken, maar dat ging toen niet.’

Eindschadebedrag: ‘niet redelijk’

De verzekeraar betaalt in het begin voorschotten, maar jarenlang blijft onduidelijk wat het eindschadebedrag wordt. Zolang het definitieve schadebedrag niet is vastgesteld, heeft Harold het gevoel dat alles door de verzekeraar aangegrepen kan worden om het schadebedrag omlaag te brengen. ‘Bijvoorbeeld bij een stukje fietsen, was ik al bang dat dat uitkomt en tegen mij gebruikt kan worden.’

Begin 2015 zit Harold met zijn advocaat en de verzekeraar bij elkaar voor een persoonlijk gesprek. ‘Mijn advocaat wilde nog eens goed duidelijk te maken wat de impact van het ongeval was, maar de verzekeraar greep het aan om mij aan de tand te voelen alsof ze me niet geloofden.’

Harold hoort uiteindelijk de week voor kerst welk slotbedrag de verzekeraar wil uitkeren om het schadedossier af te kopen. ‘Het is maar de helft van wat ik redelijk vind, maar ik heb het toch geaccepteerd.’ Harold wil niet opnieuw jaren strijden voor een hoger bedrag en nieuwe onderzoeken moeten ondergaan. Door akkoord te gaan met de verzekeraar kan hij geen aanspraak maken op een nieuw schadebedrag als er later complicaties optreden.

‘Ik voel me moegestreden, wil weer door met mijn leven en mij weer vrij voelen.’

De Monitor zal ook de verzekeraar van Harold om een reactie vragen.

Heeft u ook blijvend letsel overgehouden aan een ongeval? Wat zijn uw ervaringen met de verzekeraar? Of werkt u voor een verzekeraar en wilt u reageren? Mail ons bij tip insturen

fotocredits: Dreamstime

Lees meer over

Veiligheid en handhaving Letselschade
Verkenning Research Opnames Uitzending

215 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het zal je maar gebeuren, je bent slachtoffer van een verkeersongeluk en hebt ernstige whiplashklachten. Maar de verzekeraar vertrouwt je niet en stuurt een prvédetective op je af die je sch...
Alles over dit onderzoek