Verkeersslachtoffer: ‘Een belletje kon er bij de verzekeraars niet vanaf’

dinsdag 10 mei 2016 Leestijd: 2 min.

Amper Koppen en Bastiaan de Recht /

Ronald Sistermans

Verslaggever

ronald.sistermans@kro-ncrv.nl

dinsdag 10 mei 2016 Leestijd: 2 min.

Amber Koppen, die we eerder spraken voor het dossier Letselschade, kan er nog steeds niet over uit. De verzekeraar heeft honderden foto’s die op haar Facebookpagina stonden bestudeerd en uiteindelijk geconcludeerd dat ze fraudeert. ‘Een verzekeringsmaatschappij kan je gewoon beschuldigen zonder dat ze de moeite nemen om te controleren of het klopt.’

Het zijn vooral ‘familiekiekjes’: foto’s van de kinderen in een opblaasbaar zwembadje, kruipend over de grond of slapend in een wieg, die haar volgens de verzekeraar verdacht’ maken. Na het bestuderen van die foto’s vermoedde de verzekeraar dat Amber haar whiplashklachten, als gevolg van een verkeersongeluk, simuleert en dat ze fraudeert.

Want tussen de portretten van veel familiegeluk vond de verzekeraar ook foto’s waarbij Amber op een paard zit en één waarop te zien is dat ze haar dochter draagt in een draagzak. Het vermoeden van fraude werd daarmee bevestigd.

Amber vindt het onbegrijpelijk dat de verzekeraar haar nooit heeft gevraagd naar de achtergrond van de foto’s.

‘Ik heb niks te verbergen, dus bel me dan gewoon. Maar een belletje kon er zeker niet vanaf.’

‘Wat je niet ziet is dat ik mijn dochter niet draag maar ze zit op schoot in een draagzak, terwijl ik op de leuning van een brug zit. En ja, ik rijd paard, maar niet meer dan 30 minuten per dag. De verzekeraar weet dat en het is nog goed voor m’n rug ook.’

De verzekeraar heeft na het zien van de foto’s een particulier recherchebureau op Amber Koppen afgestuurd, maar het gerechtshof heeft dat onrechtmatig bevonden omdat het een te ingrijpend middel is. Vervolgens is de verzekeraar gaan verder speuren op Facebookpagina van haar echtgenoot.

Kritiek op werkwijze

Naast Amber Koppen spraken we ook jurist Arnold Roosendaal die kritisch is over de werkwijze van verzekeraars die informatie zoeken op internet. In zijn promotieonderzoek zegt Roosendaal dat foto’s die op Facebook worden geplaatst een eenzijdig beeld geven, onbetrouwbaar zijn en daarom ongeschikt zijn voor een fraudeonderzoek.

‘Verzekeraars zouden er verstandig aan doen contact op te nemen met een slachtoffer, na het zien van foto’s die mogelijk verdacht zijn. Dat voorkomt foute interpretaties.’

Amber Koppen en Arnold Roosendaal komen uitvoerig aan het woord in onze uitzending over Letselschade op 29 mei. Wil je reageren op dit onderzoek? Wordt je ook geschaduwd door de verzekeraar of werk je voor een verzekeraar en wil je ons vertellen over je werk? tip insturen.

Lees meer over

Veiligheid en handhaving Letselschade
Verkenning Research Opnames Uitzending

215 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Ronald Sistermans Verslaggever
Lees verder
@rsistermans

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het zal je maar gebeuren, je bent slachtoffer van een verkeersongeluk en hebt ernstige whiplashklachten. Maar de verzekeraar vertrouwt je niet en stuurt een prvédetective op je af die je sch...
Alles over dit onderzoek