Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Verkeersdeskundige: ‘Registratie verkeersongevallen onvolledig’

zaterdag 18 maart Leestijd: 3 min.

Donkers_0 /

Yvonne Verkaik

Redacteur

zaterdag 18 maart Leestijd: 3 min.

‘Er gebeuren veel meer ongelukken dan er nu geregistreerd worden,’ zegt verkeersdeskundige Erik Donkers als we contact met hem opnemen voor het dossier Verkeersveiligheid. Het registreren van ongevallen moet beter volgens hem, want door die gebrekkige informatie is verkeersveiligheid in de afgelopen jaren naar de achtergrond verdwenen.

‘De data die we van politie krijgen is 25 procent van alle belangrijke verkeersongevallen, zo’n 100.000 per jaar,’ zo legt hij uit. ‘Maar de daadwerkelijke aantallen liggen veel hoger, rond de 400.000.’ Erik Donkers van verkeerskundig ICT-bedrijf VIA – dat zelf software ontwikkelt om verkeersveiligheid in beeld te brengen – vertelt over een pilot in Friesland. Daar is gekeken naar het aantal slachtoffers dat op de Spoedeisende Hulp (SEH) terechtkomt na een verkeersongeval. ‘En op die SEH kwam 80 procent meer slachtoffers binnen dan we in de registratie van de politie hebben zitten. Dat komt onder andere doordat politie niet overal bij aanwezig is. Maar van die ongelukken weten we dus niet wat en waar het gebeurd is. Dat is een enorm gat in de registratie.’

Daarnaast is ook de registratie van politie jarenlang onvoldoende geweest. ‘Ook daardoor is veel waardevolle informatie verdwenen over de verkeersveiligheid,’ aldus Donkers. ‘Gelukkig hebben verschillende partijen, waaronder de Nationale Politie, de laatste tijd de schouders eronder gezet. Daardoor is er nu alweer voor 3 jaar bruikbare politie-informatie beschikbaar. Maar daar moeten we nu wel met z’n allen mee aan de slag.’

Van de agenda verdwenen
Onvolledige cijfers maakt het voor gemeenten volgens de verkeersdeskundige ingewikkeld om goed beleid te voeren en de juiste maatregelen te nemen. ‘Zonder juiste cijfers is het als ambtenaar heel lastig om je gemeenteraad te informeren, je kan namelijk niet aantonen dat er een probleem is. Bovendien is het dan ook moeilijk om budget te krijgen voor verkeerskundige aanpassingen.’ Dit, gecombineerd met meer taken voor de lokale overheden en bezuinigingen, maakt volgens Donkers dat het thema verkeersveiligheid in sommige gemeenten naar de achtergrond is verdwenen. ‘We hebben de afgelopen tijd heel veel maatregelen bedacht, maar je moet het allemaal wel realiseren en daar is een kink in de kabel gekomen door de crisis.’

Blackspots door het hele land
Met de recente bruikbare cijfers van de politie zouden gemeenten volgens Donkers nu wel snel aan de slag moeten. Want wat hem opvalt is dat er de laatste jaren weer meer zogenoemde ‘blackspots' bijgekomen zijn. Dit zijn verkeerssituaties waar in 3 jaar tijd meer dan 6 slachtoffers vallen bij een ongeval. Donkers: ‘We hebben heel lang in Nederland eigenlijk helemaal geen blackspots meer gehad. Die hadden we heel goed aangepakt, die waren allemaal verdwenen. Maar als ik nu naar de kaart kijk, zie ik toch weer een groot aantal van die gevaarlijke verkeerspunten verschijnen.’


Belang van klachten
Nu de politieregistratie verbeterd is, vindt Donkers het van belang dat ook de overige 75 procent van de ongevallen beter wordt geregistreerd. Hij wijst op een app (mobielschademelden.nl) die hij samen met het Verbond van Verzekeraars heeft ontwikkeld, het vervangt het Europees Schadeformulier. ‘Daar kunnen ook de ongevallen in bijgehouden worden waar de politie niet voor wordt gebeld.’

Daarnaast zijn klachten van burgers, zoals van onze tipgevers, volgens de verkeersdeskundige een signaal om onveilige situaties in kaart te brengen. ‘Je kan als wegbeheerder in je ongevallenbestand kijken, maar je kan natuurlijk ook de straat op om te kijken of een weg goed is ingericht. Er zijn richtlijnen voor hoe een veilige weg eruitziet en klachten zijn in sommige gevallen een signaal dat er iets aan de hand is.’

Wij willen een vollediger beeld krijgen van plekken waar mensen zich onveilig voelen in het verkeer. Vul de onderstaande kaart in. Want je weet ons onderzoek begint bij jou!


**Uitzending Verkeersveiligheid**
Zondag 26 maart meer over Verkeersveiligheid in De Monitor. Daarin verschillende tipgevers die zich zorgen maken over onveilige verkeerssituaties in hun buurt. NPO2, 22:45 uur.

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek