Veel klachten over Basisregistratie Personen: ‘Ze willen alles terug, terwijl ik niets fout heb gedaan’

donderdag 10 december 2015 Leestijd: 3 min.

dreamstime_xl_40488477_1 /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

donderdag 10 december 2015 Leestijd: 3 min.

We hebben veel reacties gekregen op onze oproep over Automatisering bij de Overheid. We onderzoeken of -en zo ja- hoe mensen in de problemen komen doordat overheidsdiensten steeds meer achter een digitaal loket verdwijnen. Veel van onze tipgevers hebben, zo blijkt, problemen met de Basisregistratie Personen (BRP), voorheen de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

Basisregistratie Personen

De Basisregistratie personen (BRP) bevat persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woont of gewoond heeft. De overheid heeft deze gegevens nodig om bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs te maken. Maar ook de Belastingdienst gebruikt de gegevens voor onder meer het bepalen van je toeslagen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag. Als je met een huisgenoot een huishouden deelt, krijg je minder toeslagen.

Zo vertelt Catharina ons dat ze na haar verhuizing ineens werd gekort op haar huurtoeslag, terwijl ze alleen woont en altijd alleen heeft gewoond. De vorige bewoonster, een 85-jarige oude dame die naar een aanleunwoning is verhuisd, heeft zich echter een paar maanden te laat uitgeschreven. Maanden leek er niks aan de hand, totdat Catharina opeens geen huurtoeslag meer kreeg. Het werd ingehouden door de Belastingdienst, omdat ze volgens de BRP een paar maanden zou hebben samengewoond met de niet-uitgeschreven oud-bewoonster.

Catharina heeft inmiddels alle bewijsstukken opgestuurd naar de Belastingdienst: kopieën van de huurcontracten, bewijzen van betalingen, bewijs van de woningbouwvereniging van zowel haar als de oude bewoner. ‘Maar de Belastingdienst zegt dat ze maling hebben aan de woningbouwvereniging en dat alleen inschrijving bij de gemeente telt. Daar ben ik geweest maar die kunnen het niet terug draaien,’ vertelt zij.

‘Onderhand ben ik ten einde raad, want al twee maanden op een houtje bijten met de feestdagen voor de deur is om te huilen. Ze willen alles terug, terwijl ik niets fout heb gedaan, alles netjes geregeld en toch word ik gestraft (….) .Alle instanties zeggen dat ik moet wachten op antwoord van de Belastingdienst. De Belastingdienst zorgt ervoor dat onschuldige mensen in de ellende komen.’

Niet goed uitgeschreven

Ook Angela heeft een soortgelijk probleem. Na een woningruil zijn de oud-bewoners van haar nieuwe huis blijkbaar niet goed uitgeschreven. Zij moet nu huurtoeslag terugbetalen aan de Belastingdienst over de maanden dat ze –volgens de BRP- samenwoonde met 1 van de 2 oud-bewoners. ‘Als je eenmaal fout in het systeem zit , kom er maar eens uit!’

‘Aangetekend een bezwaar indienen. Bewijs bij het Gemeentehuis halen uit het BPR dat ik hier echt alleen woon. Dat kost bijna 20 euro. Vol verwachting klopt mijn hart. Eerste brief binnen van de Belastingdienst. Weken wachten. Tweede brief binnen: “wij hebben nogmaals 6 weken nodig”. Weer wachten. Derde brief binnen: “wij hebben het te druk, mogen wij met toestemming weer uitstel, plaats uw handtekening. Het is December en ik WACHT nog.'

Angela vindt het daarnaast erg bezwaarlijk dat zij álle belastinggegevens kan inzien van deze, voor haar, vreemde mensen. Omdat zij officieel toeslagpartners zijn, worden hun gegevens door de Belastingdienst aan elkaar gekoppeld.

Ingeschreven met meisjesnaam

Ook bij Jan en Hannie ging het mis na een verhuizing van de ene gemeente naar de andere. Terwijl ze zich hadden ingeschreven in Bovenkarspel, kwamen in hun oude huis in Veenhuizen nog steeds de belastingpapieren binnen, tot woede van de nieuwe bewoners. In hun nieuwe huis kwamen dan weer de rekeningen van Nuon binnen van hun oude huis. Na twee keer naar het gemeentehuis te zijn gegaan, leek alles geregeld. Totdat Jan een nieuwe camper op zijn naam wilde zetten en daar weer het oude adres verscheen op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Jan denkt dat het mogelijk mis is gegaan omdat zijn vrouw Hannie haar meisjesnaam gebruikt. Hij ergert zich mateloos aan de automatisering bij de overheid:

‘Als je geen computer hebt, ga je dood in dit land. Vroeger kwam de huisbaas langs, het ziekenfonds kwam langs, nu komt niemand meer langs. En eerst was het het probleem van de overheid als er iets misging. Nu is het óns probleem om de waarheid te bewijzen.’

Algemene Rekenkamer

In 2014 concludeerde de Algemene Rekenkamer in een rapport dat basisregistraties, waaronder Basisregistratie Personen (BRP), Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en Basisregistratie Voertuigen, de samenleving aan een efficiënte dienstverlening helpen, maar dat ze ook een keerzijde hebben: kleine fouten daarin kunnen burgers in grote problemen brengen.

‘De burger is wel geholpen met het eenduidige bijhouden van zijn gegevens, maar het feit dat de registraties sterk met elkaar verweven zijn, maakt diezelfde burger kwetsbaar. Een fout op één plek werkt door op andere plekken. 'Het blijkt in de praktijk moeilijk te zijn om vast te stellen in welke (basis)registraties iets is misgegaan en welke instanties dus moeten worden aangesproken, terwijl de bewijslast wel bij de burger ligt.' We onderzoeken verder wat er na het verschijnen van dit rapport is gebeurd na deze constatering.

Kom jij ook in de problemen door de Basisregistratie Personen of door een andere overheidsdienst? Kan je het vakje dat op jou van toepassing is niet vinden op een website? Of heeft de overheid een digitale fout gemaakt en is het onmogelijk om dat recht te zetten? Laat het ons weten! Mailen kan naar: demonitor@kro-ncrv.nl.

Foto: Dreamstime

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1293 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek