Oproep Arbeidsomstandigheden

Vakbond reageert op slechte voorzieningen door corona: “Truckers, pak maar een hotel”

donderdag 29 oktober 2020 Leestijd: 3 min.

vrachtwagens / De Monitor

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

donderdag 29 oktober 2020 Leestijd: 3 min.

“Ik krijg steeds meer reacties van leden dat het slecht gesteld is met de voorzieningen. Geen restaurant open, alleen afhaalmaaltijden, steeds meer bedrijven die de chauffeur geen toegang geven tot de kantine, toiletten en douches. Als truckers geluk hebben staat er een Dixi (die lang niet altijd schoon is).” Aan het woord is Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen. Hij roept truckers op om een hotel te nemen, zodat ze als hotelgasten kunnen eten in het restaurant. Volgens trucker Aschwin Cannoo is dit geen oplossing: “Je baas ziet je aankomen.”

Van Rijssel: “Ik begin me behoorlijk te ergeren aan onze minister (Cora van Nieuwenhuizen, red.) die niet veel op lijkt te hebben met het welzijn van de chauffeur. Er is geen beroep in Nederland te vinden waarbij de werknemer verplicht is 24 uur per dag op zijn/haar werkplek aanwezig te zijn. Alleen bij de chauffeur wordt dat door zowel werkgevers als door onze overheid blijkbaar normaal gevonden.”

Neem maar een hotel

Van Rijssel zoekt naar een oplossing voor het probleem van het tekort aan voorzieningen voor truckers. “Ik heb de neiging om chauffeurs op te roepen om niet meer in de cabine van de vrachtwagen te overnachten. In plaats daarvan moeten ze maar een hotelkamer boeken. Dan kunnen ze als gast van het hotel in het restaurant van het hotel eten en nog wat drinken aan de bar. Dan lekker slapen en de volgende dag weer in de cabine. Uiteraard gaat de rekening naar de werkgever. Als die dat niet wil betalen (en dat zal vaak het geval zijn) kunnen de chauffeurs zich bij mij melden en gaan wij voor die chauffeurs wel een vordering instellen. Dan laten we de rechter maar oordelen of dit nog een menselijke behandeling is van werknemers die vaak deel uitmaken van de cruciale sector en een vitaal beroep uitoefenen.” De vakbond is ook een online petitie gestart. 

“Hotel nemen is geen oplossing”

Volgens Aschwin Cannoo, internationaal vrachtwagenchauffeur en voorzitter van Stichting Chauffeursnieuws / Transporteffect (met een achterban van duizenden truckers) is het plan van CNV onzalig. “Ze slaan de plank mis met hun oproep voor een hotelkamer. Hoe moet dat in de praktijk? Hotels zijn in dorpen, daar kan je met de vrachtwagen helemaal niet goed komen. En je baas ziet je aankomen met een hotelrekening iedere dag. Dit is echt een oplossing op papier.”

Cannoo vindt het eten van afhaalmaaltijden in de cabine eigenlijk best een goede oplossing. “Zo loop je als chauffeur ook het minste risico om besmet te raken met het coronavirus.” Wel doet hij een oproep aan bedrijven waar chauffeurs laden en lossen om de toiletten open te houden voor truckers. “Truckers moeten daar nu op Dixi-wc’s, maar als het straks min tien graden is, is dat natuurlijk niet te doen. Daarnaast is er geen stromend water om je handen te wassen. En de Dixi’s zijn niet schoon: als je erin stapt komt de stank je tegemoet.” Ook sta je volgens Cannoo bij bedrijven vaak lang buiten te wachten voor je naar binnen kunt om je aan te melden. “Het heeft allemaal met respect en waardering te maken. Ons beroep is cruciaal, maar we worden als uitschot behandeld.”

Ben jij vrachtwagenchauffeur of werkgever in de transportsector? We horen graag jouw ervaring met planning, werktijden en de rij- en rusttijdenwet. Is het moeilijk om de planning rond te krijgen omdat de marges zo klein zijn? Of ben je chauffeur en voel je je gestresst door een strakke planning? Laat het ons weten!

Cannoo vervolgt: “Dit probleem is ernstig. In april bijvoorbeeld (tijdens de intelligente lockdown, red.) kon het zijn dat truckers soms drie dagen niet aan vers water konden komen.” Cannoo zegt dat bij de wegrestaurants die open zijn, je als trucker gebruik kunt maken van het toilet. “De vraag is echter wel of dat rendabel blijft. Uiteindelijk kost het ook geld die voorzieningen open te houden en als men daar veel verlies door boekt, zal dat ook moeten ophouden.De chauffeurs worden door de overheid en bedrijven letterlijk volledig in de kou gezet.”

lees ook: Rijden voor een prikkie: waarom de marges in de transportsector zo dun zijn donderdag 22 oktober

Kamervragen

Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) heeft vragen gesteld aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over het tekort aan voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs. Zij heeft in de beantwoording laten weten dat zij geen uitzondering gaat maken voor truckers, omdat ze binnen de geldende maatregelen een afhaalmaaltijd kunnen eten. Wel roept ze wegrestaurants en tankstations op om hun sanitaire voorzieningen open te houden voor chauffeurs. 

Lees meer over

Werk en inkomen Arbeidsomstandigheden
Verkenning Research Opnames Uitzending

154 tips

ontvangen

Werk en inkomen / Arbeidsomstandigheden

Oproep

Ben jij vrachtwagenchauffeur of werkgever in de transportsector? We horen graag jouw ervaring met planning, werktijden en de rij- en rusttijdenwet. Is het moeilijk om de planning rond te krijgen omdat de marges zo klein zijn? Of ben je chauffeur en voel je je gestresst door een strakke planning? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Vrachtwagenchauffeurs overschrijden weleens de voorgeschreven rijtijden vanwege strakke planningen. Wat betekent dit voor de veiligheid?
Alles over dit onderzoek