Oproep Arbeidsomstandigheden

Vakbond en werkgevers over sluiting horeca: vergeet dit keer de truckers niet

donderdag 15 oktober 2020 Leestijd: 3 min.

Wegrestaurant boven de A4 / ANP

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

donderdag 15 oktober 2020 Leestijd: 3 min.

De sluiting van de horeca mag niet ten koste gaan van goede voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, benadrukken werkgeversorganisaties Evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en vakbond CNV. Toen in het voorjaar de horeca dicht moest vanwege de coronamaatregelen, konden truckers op veel plekken langs de snelweg niet meer terecht voor een kopje koffie of een warme maaltijd. Ook werden chauffeurs niet overal met open armen verwelkomd en konden ze soms niet eens naar de wc of hun handen wassen.

In het voorjaar leidde de situatie zelfs tot vragen van Tweede Kamerlid voor de SP Cem Lacin. Het moet deze keer anders, vinden de drie clubs.

Tot nu toe is de situatie nog niet nijpend, zo horen wij van chauffeurs. Zo zegt trucker Robin Goossens: “Je mag niet naar binnen, nu de horeca dicht is, maar je mag wel je maaltijd afhalen. Dan eet je je prakje dus op in de cabine. Het gaat wel hoor, maar je mist de gezelligheid. Even op een andere plek zijn dan in de vrachtwagen.”

lees ook: Vrachtwagenchauffeurs overtreden onder druk van strakke planningen rij- en rusttijdenwet: “In je pauze sta je te laden en te lossen” zondag 27 september

Trucker Ron Bevers: “Veel jongens nemen van thuis een potje mee. Iedere vrachtwagen voor internationaal vervoer heeft een magnetron en een koelkastje. Nasi van moeders en een blikje bier, heerlijk. Daarnaast is er de mogelijkheid van thuisbezorgd.nl of een cafetaria die eten brengt. Sommige jongens hebben een fiets bij en fietsen een dorp in.”

We richten ons in dit onderzoek vooral op de werkdruk in de transportsector. Ben jij vrachtwagenchauffeur of heb je zelf een transportbedrijf? We horen graag jouw ervaring met planning, werktijden en de rij- en rusttijdenwet. Is het moeilijk om de planning rond te krijgen omdat de marges zo klein zijn? Of ben je chauffeur en voel je je gestresst door een te strakke planning? Laat het ons weten!

Voorzieningen langs de weg

“Vrachtwagenchauffeurs zijn onmisbaar voor de bevoorrading van Nederland. En de voorzieningen langs de weg zijn onmisbaar voor een vrachtwagenchauffeur”, zegt TLN-directeur Jan Boeve. Toen eerder dit jaar de horeca dicht ging, sloten truckstops en wegrestaurants hun deuren. “Daar waren veel chauffeurs de dupe van. Zij werken dag en nacht hard door om Nederland te bevoorraden, dus moeten ze ook dag en nacht ergens wat kunnen eten of drinken.” 

Wel benadrukt TLN dat zij de richtlijnen van de overheid erg serieus nemen. Als zij het noodzakelijk achten om wegrestaurants (binnen een maaltijd nuttigen) te sluiten in verband met besmettingsgevaar, is het voor de veiligheid en gezondheid van chauffeurs verstandig om die op te volgen, zo vindt de organisatie. “Chauffeurs moeten wél gewoon gebruik kunnen maken van de douche en wc of een maaltijd of een kop koffie kunnen afhalen”, aldus TLN-woordvoerder Bart van Pagee.

CNV: vergeet die chauffeurs dit keer niet

Volgens CNV-bestuurder Tjitze Van Rijssel voelden veel chauffeurs zich tijdens de intelligente lockdown van het afgelopen voorjaar als paria’s behandeld. “Dat moet dit keer echt beter worden geregeld. Als je heel Nederland voorziet van wc-papier wil je op z’n minst zelf ook wel ergens fatsoenlijk naar het toilet kunnen. De chauffeurs lijken dit keer weer vergeten te worden.”

Wegrestaurants: laat truckers binnen eten

Voor de eigenaren van wegrestaurant Malden in het Gelderse Heumen - waar truckers terecht kunnen voor een hapje, een drankje en een douche- is eten in de cabine niet goed genoeg. Zij willen dat vrachtwagenchauffeurs -net als hotelgasten- binnen een maaltijd kunnen nuttigen. Namens de wegrestaurants in Nederland stuurde ze deze week een brandbrief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

"Toen de horeca dicht was tijdens de eerste corona-golf zaten vrachtwagenchauffeurs in hun vrachtwagen te eten”, zeggen initiatiefnemers Sandra en Rik van Schaeren. “Terwijl hotelgasten nog wel gebruik konden maken van het restaurant. Beroepschauffeurs zijn vaak pas laat klaar met werken en kunnen niet altijd precies zeggen hoe laat ze ergens aankomen. Deze helden verdienen het om een warme maaltijd binnen te kunnen eten."

Nadat eind september werd afgekondigd dat de horeca om tien uur ‘s avonds dicht moest, startte het wegrestaurant al een online petitie om het kabinet op te roepen een uitzondering te maken voor de beroepschauffeurs. Die konden na negen uur ‘s avonds nergens meer een prakkie krijgen. 

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief

Lees meer over

Werk en inkomen Arbeidsomstandigheden
Verkenning Research Opnames Uitzending

180 tips

ontvangen

Werk en inkomen / Arbeidsomstandigheden

Oproep

We richten ons in dit onderzoek vooral op de werkdruk in de transportsector. Ben jij vrachtwagenchauffeur of heb je zelf een transportbedrijf? We horen graag jouw ervaring met planning, werktijden en de rij- en rusttijdenwet. Is het moeilijk om de planning rond te krijgen omdat de marges zo klein zijn? Of ben je chauffeur en voel je je gestresst door een te strakke planning? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Vrachtwagenchauffeurs overschrijden weleens de voorgeschreven rijtijden vanwege strakke planningen. Wat betekent dit voor de veiligheid?
Alles over dit onderzoek