De sluiting van de horeca mag niet ten koste gaan van goede voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs, benadrukken werkgeversorganisaties Evofenedex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en vakbond CNV. Toen in het voorjaar de horeca dicht moest vanwege de coronamaatregelen, konden truckers op veel plekken langs de snelweg niet meer terecht voor een kopje koffie of een warme maaltijd. Ook werden chauffeurs niet overal met open armen verwelkomd en konden ze soms niet eens naar de wc of hun handen wassen.

In het voorjaar leidde de situatie zelfs tot vragen van Tweede Kamerlid voor de SP Cem Lacin. Het moet deze keer anders, vinden de drie clubs.

Tot nu toe is de situatie nog niet nijpend, zo horen wij van chauffeurs. Zo zegt trucker Robin Goossens: “Je mag niet naar binnen, nu de horeca dicht is, maar je mag wel je maaltijd afhalen. Dan eet je je prakje dus op in de cabine. Het gaat wel hoor, maar je mist de gezelligheid. Even op een andere plek zijn dan in de vrachtwagen.”

Trucker Ron Bevers: “Veel jongens nemen van thuis een potje mee. Iedere vrachtwagen voor internationaal vervoer heeft een magnetron en een koelkastje. Nasi van moeders en een blikje bier, heerlijk. Daarnaast is er de mogelijkheid van thuisbezorgd.nl of een cafetaria die eten brengt. Sommige jongens hebben een fiets bij en fietsen een dorp in.”

Deel jouw ervaring

We richten ons in dit onderzoek vooral op de werkdruk in de transportsector. Ben jij vrachtwagenchauffeur of heb je zelf een transportbedrijf? We horen graag jouw ervaring met planning, werktijden en de rij- en rusttijdenwet. Is het moeilijk om de planning rond te krijgen omdat de marges zo klein zijn? Of ben je chauffeur en voel je je gestresst door een te strakke planning? Laat het ons weten!

Voorzieningen langs de weg

“Vrachtwagenchauffeurs zijn onmisbaar voor de bevoorrading van Nederland. En de voorzieningen langs de weg zijn onmisbaar voor een vrachtwagenchauffeur”, zegt TLN-directeur Jan Boeve. Toen eerder dit jaar de horeca dicht ging, sloten truckstops en wegrestaurants hun deuren. “Daar waren veel chauffeurs de dupe van. Zij werken dag en nacht hard door om Nederland te bevoorraden, dus moeten ze ook dag en nacht ergens wat kunnen eten of drinken.”

Wel benadrukt TLN dat zij de richtlijnen van de overheid erg serieus nemen. Als zij het noodzakelijk achten om wegrestaurants (binnen een maaltijd nuttigen) te sluiten in verband met besmettingsgevaar, is het voor de veiligheid en gezondheid van chauffeurs verstandig om die op te volgen, zo vindt de organisatie. “Chauffeurs moeten wél gewoon gebruik kunnen maken van de douche en wc of een maaltijd of een kop koffie kunnen afhalen”, aldus TLN-woordvoerder Bart van Pagee.

CNV: vergeet die chauffeurs dit keer niet

Volgens CNV-bestuurder Tjitze Van Rijssel voelden veel chauffeurs zich tijdens de intelligente lockdown van het afgelopen voorjaar als paria’s behandeld. “Dat moet dit keer echt beter worden geregeld. Als je heel Nederland voorziet van wc-papier wil je op z’n minst zelf ook wel ergens fatsoenlijk naar het toilet kunnen. De chauffeurs lijken dit keer weer vergeten te worden.”

Wegrestaurants: laat truckers binnen eten

Voor de eigenaren van wegrestaurant Malden in het Gelderse Heumen - waar truckers terecht kunnen voor een hapje, een drankje en een douche- is eten in de cabine niet goed genoeg. Zij willen dat vrachtwagenchauffeurs -net als hotelgasten- binnen een maaltijd kunnen nuttigen. Namens de wegrestaurants in Nederland stuurde ze deze week een brandbrief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

"Toen de horeca dicht was tijdens de eerste corona-golf zaten vrachtwagenchauffeurs in hun vrachtwagen te eten”, zeggen initiatiefnemers Sandra en Rik van Schaeren. “Terwijl hotelgasten nog wel gebruik konden maken van het restaurant. Beroepschauffeurs zijn vaak pas laat klaar met werken en kunnen niet altijd precies zeggen hoe laat ze ergens aankomen. Deze helden verdienen het om een warme maaltijd binnen te kunnen eten."

Nadat eind september werd afgekondigd dat de horeca om tien uur ‘s avonds dicht moest, startte het wegrestaurant al een online petitie om het kabinet op te roepen een uitzondering te maken voor de beroepschauffeurs. Die konden na negen uur ‘s avonds nergens meer een prakkie krijgen.

Makers