UWV informeert personeel opnieuw over recht op geluidsopname keuringsgesprek

vrijdag 21 april 2017 Leestijd: 2 min.

UWV kantoor_0 /

Auke Schouwstra

editor

@Auke Schouwstra

vrijdag 21 april 2017 Leestijd: 2 min.

Het verhaal dat Esther afgelopen woensdag aan ons vertelde, roept herkenning op. Meerdere mailers maakten mee dat hun keuringsarts een geluidsopname van het gesprek weigerde. Naar aanleiding van onze vragen hierover heeft het UWV besloten het personeel opnieuw in te lichten over de procedure. Het uitkeringsorgaan reageert in ons dossier UWV.*

'De door de Monitor gemelde incidenten zijn voor ons aanleiding om het nieuwe beleid ten aanzien van het maken van geluidsopnames nogmaals landelijk extra onder de aandacht te brengen van onze medewerkers', zegt het UWV in haar reactie op onze meldingen.

Verdraaien

Want behalve Esther, Inge en Apo melden zich per mail nog enkele gedupeerden bij ons. Alex bijvoorbeeld. Hij schrijft erbij waarom hij hecht aan een geluidsopname: 'Ik zie hoe ze mijn woorden verdraaien in hun rapportages.' Bij Jet werd de discussie over de geluidsopname volgens haar zelfs verkeerd weergegeven in het rapport. Zij schrijft over de UWV-functionaris met wie ze een afspraak had: 'Ze gaf geen toestemming voor een opname, maar schreef later in mijn rapportage dat zij dat wel gegeven had'.

Een ander schrijft ons: 'Wij zeiden netjes: 'We willen graag dit gesprek opnemen zodat we het later terug kunnen luisteren'. Omdat inderdaad er inderdaad door het UWV heel veel verdraaid wordt. Helaas mocht het niet, omdat hij (de verzekeringsarts, redactie) ook geen opnamerecorder had. En dan roepen ze nu dat het mag? Nou, ze mogen weleens intern met elkaar gaan zitten om door te nemen wat er wel en niet mag.'

Eén van onze tipgevers geeft ons ook de naam van de arts die een geluidsopname weigerde. We vragen de UWV-woordvoerder bij deze arts na te gaan waarom hij niet wilde dat het gesprek opgenomen werd. 'Deze arts dacht dat een gespreksopname een dag eerder aangemeld had moeten worden,' reageert de woordvoerder later. 'We hebben als interne regel dat wanneer een cliënt het gesprek opneemt, wij dat ook doen. In geval van opnames door de klant is er voor elke UWV-medewerker op de vestigingen opnameapparatuur aanwezig om zelf opnames te maken. Dit kan nodig zijn in het geval van beroepszaken.'

Het UWV bezweert tegenover ons dat opnemen echt mag. De woordvoerder veronderstelt dat de regeling misschien nog niet bekend is bij alle UWV-medewerkers, omdat dit recht nog maar sinds een paar maanden geldt. 'Sinds 1 januari 2017 is het voor cliënten toegestaan om geluidsopnames te maken,' aldus de woordvoerder. 'Daarover zijn onze UWV-medewerkers geïnformeerd. Voorwaarde is dat dit voor eigen gebruik is en er geen misbruik of ongeoorloofde verspreiding plaatsvindt.'

Geen reden om te weigeren

'Er is voor het UWV in beginsel geen enkele reden om de geluidsopnames te weigeren wanneer de klant zich aan de eerdergenoemde regels houdt. Het is dan ook vervelend te vernemen dat de verzekeringsarts dit niet toestond in deze gevallen. Als de klant geluidsopnames wil maken, vragen wij de klant dit voorafgaand aan het gesprek kenbaar te maken bij de verzekeringsarts. Maar de cliënt hoeft dit niet daags van tevoren schriftelijk aan te gegeven.'

Vanwege onze meldingen gaat het UWV het personeel opnieuw informeren over deze regeling.

De naam van Esther is gefingeerd, haar echte naam is bekend bij de redactie

Werkt u bij het UWV en wilt u op basis van vertrouwelijkheid uw ervaringen met ons delen? Mail ons: demonitor@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Werk en inkomen UWV
Verkenning Research Opnames Uitzending

UWV

Uitzending

Er zijn twee uitzendingen geweest over dit onderzoek. We gaan voorlopig niet meer verder met dit onderzoek.

Deel jouw ervaring 28 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 17 september 2017 om 22:40  NPO2

1863 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Auke Schouwstra

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Door de jaren heen krijgen we regelmatig tips over de uitkeringsinstantie UWV. Veel klachten gaan over hoe mensen zich behandeld voelen. De arbeidsongeschiktheidskeuring komt daarin vaak voorbij. W...
Alles over dit onderzoek