Uitgeverij van ‘Kleuterplein’ heeft niet één onderwijsontwikkelaar die de methode kan uitleggen

woensdag 10 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Kleuterplein foto /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

woensdag 10 februari 2016 Leestijd: 1 min.

We krijgen op de redactie tientallen tips over kleutermethodes. Kleuterleerkrachten en -directeuren die ons benaderen zijn kritisch: methodes zouden te schools zijn en te weinig aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. We willen weten hoe breed dit leeft en doen een oproep in ons dossier Onderwijs. Zijn er scholen die wél naar tevredenheid met een kleutermethode als Schatkist of Kleuterplein werken? Ondertussen leggen we contact met de uitgever van een van de populairste kleutermethodes, Kleuterplein, om de kritiek voor te leggen.

Van uitgeverij Malmberg krijgen we schriftelijk antwoord op onze vragen. De communicatieadviseur van de uitgeverij laat ons weten dat ruim tachtig procent van de basisscholen met een methode voor kleuteronderwijs werkt. Daarvan werken 1200 scholen met Kleuterplein. De adviseur schrijft ons juist veel positieve feedback te krijgen van leerkrachten die met Kleuterplein werken.

‘We horen van scholen die met Kleuterplein werken dat ze het juist heel prettig vinden dat de methode doelgericht is.’ Ze schrijft ons verder: ‘We bieden met Kleuterplein datgene aan wat de meeste leerkrachten en het management van scholen willen. (..) Een principe van Kleuterplein is dat we ruimte willen bieden om kleuters te laten kleuteren en niet enkel in te zetten op cognitie.’ Dat verbaast ons. Want hoe is dat te rijmen met de tientallen klachten die wij binnen krijgen over het veel te schools zijn van de methode Kleuterplein?

We willen graag in contact komen met de ontwikkelaars van de methode om dieper op de zaak in te gaan. Welke visie zit er achter Kleuterplein en hoe kijken de ontwikkelaars aan tegen de kritiek van leerkrachten die ermee werken? Maar als we dat verzoek neerleggen bij uitgeverij Malmberg, stuiten we op weerstand. Het is 'niet mogelijk' om in contact te komen met de mensen achter de methode. Teun belt op om te vragen of tenminste één onderwijsontwikkelaar die heeft meegewerkt aan de methode, hem te woord kan staan. Maar dat blijkt ingewikkelder dan wij denken:

Waarom krijgen we maar geen contact met de methode-ontwikkelaars? Wat is hier aan de hand? Zondag 21 februari zie je wat ons onderzoek naar het kleuteronderwijs en de kleutermethodes heeft opgeleverd. Heb je nog een tip voor ons over dit onderwerp? Mail dan de redactie: tip insturen.

Update 12 februari 2016

Naar aanleiding van deze publicatie schreef Malmberg een aanvullende reactie op hun eigen website.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek