Tweede Kamerlid Rog (CDA): Focus op methode is goed voor uitgeverijen, niet voor kleuters’

zaterdag 20 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Michel Rog /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

zaterdag 20 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Het Nederlandse kleuteronderwijs wordt prestatiegerichter. En dat heeft volgens ouders en professionals die wij spreken gevolgen voor het gedrag van kinderen: Ze zijn gestresst en staan te veel onder druk. Kan en moet de politiek daar iets mee? We vragen het aan de woordvoerder Onderwijs van het CDA in de Tweede Kamer, Michel Rog.

We spraken Rog eerder voor ons onderzoek naar werkdruk in het basisonderwijs. Het Tweede Kamerlid verzet zich met enige regelmaat tegen wat hij de ‘toetsgekte’ in het basisonderwijs noemt. Wat vindt hij van het beeld dat onze tipgevers schetsen over het Nederlandse kleuteronderwijs? Is er teveel prestatiedruk in de Nederlandse kleuterklassen?

Rog vertelt vanuit zijn eigen ervaring als vader: ‘Ik heb zelf twee kleuters en die willen lekker spelen. Die moeten fröbelen en die kunnen gewoon geobserveerd worden door juf. Die moet je niet volstoppen met allerlei letters en cijfers. Daar zijn ze gewoon nog niet aan toe op die leeftijd.’

Hoe komt het dan tóch dat er in de kleuterklas een steeds grotere nadruk op rekenen en taal komt te liggen? En tachtig procent van de basisscholen werkt met een methode, terwijl die methodes níet wetenschappelijk onderbouwd hoeven te zijn? Rog reageert: ‘Het zou heel goed zijn als we naar de effectiviteit van de methodes kijken. Maar ik zeg daar wel bij: Als we nu eigenlijk al weten dat alle professionals en kleuterjuffen zelf zeggen: Laat jonge kinderen spelenderwijs groeien. Dan moeten we daar echt recht aan doen. Wat mij betreft: Die focus op de methode, dat is goed voor de uitgeverijen, maar niet voor de kleuters zélf.'

Kijk morgenavond naar onze uitzending over prestatiedruk in het kleuteronderwijs: 22:35 uur op NPO 2.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek