Twee van de drie hoogbegaafde kinderen van Mischa en Neanke zitten thuis

zaterdag 09 juni 2018 Leestijd: 3 min.

Micha en Neanke / De Monitor

Marjolein Schut

Redacteur

marjolein.schut@kro-ncrv.nl

zaterdag 09 juni 2018 Leestijd: 3 min.

‘Hoogbegaafde kinderen kunnen niet alles in één keer. Die hebben op heel veel gebied ondersteuning nodig en dat verschilt per kind, vertelt Mischa, vader van drie hoogbegaafde zoons. We komen in contact met hem voor ons onderzoek Onderwijs. Twee van zijn zoons zitten al maanden thuis omdat het op hun school voor hoogbegaafden niet meer gaat. Hij en zijn vrouw Neanke vinden dat er vanuit de school meer ‘maatwerk’ nodig is voor hun kinderen.

Hun kinderen liepen al eerder vast in het reguliere basisonderwijs. Toen zij terecht konden op de school voor hoogbegaafden in Dokkum was dat een behoorlijke opluchting. Mischa: ‘Nu gaat het goedkomen denk je dan!’ Maar het pakte anders uit. Ook op de hoogbegaafden-school gaat het niet goed. Mischa: ‘Je verwacht dat de kinderen goed begeleid zouden worden, maar uiteindelijk blijkt dat ze niet goed uitgedaagd worden, dat ze hun leergierigheid verliezen en hun plezier in allemaal dingen. En dat verwacht je niet.’

Waar ging het dan mis? Neanke: ‘Wij denken dat ze niet genoeg uitdaging hebben gekregen. Tenminste niet op de juiste manier. Wij zien wel dat leraren hun best doen en dat waarderen we ook heel erg. Alleen ik denk wel dat kinderen die zo hoogbegaafd zijn, een andere benadering nodig hebben en ander lesmateriaal. Eigenlijk is er helemaal geen duidelijke leidraad voor hoogbegaafden-onderwijs. Docenten hoeven geen speciale opleiding te volgen.’

Op de grond

‘Voor één van de kinderen heeft de school gezegd dat ze handelingsverlegen (ze kunnen niet voldoen aan de onderwijsbehoefte, red.) zijn, omdat ze niet meer wisten wat ze met hem aan moesten. Hij heeft het laatste half jaar op school niks meer gedaan.' 

'Hij at en dronk hij niks meer op school. Hij heeft een beetje op de grond gelegen in de klas blijkbaar’ Neanke

Ook met hun oudste zoon gaat het niet goed. Mischa: ‘In overleg met school hebben we in januari besloten ook de oudste thuis te houden. ‘We snappen niet waar het mis is gegaan. Hij was altijd de beste van de klas, maar hij heeft geen zin in school en snapt de zin er niet van. Op school weten ze niet hoe ze hem de stof moeten uitleggen en hij snapt school niet.’

lees ook: Christiaan van negen is hoogbegaafd: ‘Met zes jaar las hij de krant’ donderdag 07 juni

Thuis les geven

Hun oudste zoon krijgt nu les van een privé-docent en Neanke geeft zelf onderwijs. Mischa: ‘We willen hem bijschaven zodat hij volgend jaar naar het VWO kan. Als je hem nu test komt hij uit op VMBO-niveau. Maar dat kunnen we niet laten gebeuren, want met zijn IQ zit hij op 135 (hoogbegaafd, red.). Neanke: ‘Ik probeer vooral ze nieuwe dingen te laten ervaren, dat ze ontdekkend bezig zijn. Ik merk dat dat beter bij ze werkt. Hele schoolse dingetjes slaan niet echt aan en het daagt niet genoeg uit. Dus ik leer ze solderen. Ze bouwen dingen op zonne-energie en we doen allerlei proefjes. Allemaal dingen om weer die nieuwsgierigheid te prikkelen’, vertelt Neanke. ‘Je ziet wel dat ze het op school proberen. In die zin zijn we ook niet boos op school. Maar het is natuurlijk frustrerend om te zien dat het niet lukt.’          

Verhuizen naar België?

Mischa en Neanke hebben een onderwijsjurist ingeschakeld in de hoop dat school maatwerk kan gaan bieden voor hun kinderen. Neanke: ‘Of ze later universiteit doen of weet ik wat maakt ons niet uit. Ik wil gewoon dat ze een vrolijke schooltijd hebben. Dat is alles. En dat lukt niet omdat ze zich steeds moeten aanpassen. Ze hebben echt individueel maatwerk nodig.’

‘We wonen hier fantastisch in Friesland, maar er is weinig aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Plan B is naar België gaan. We hebben in feite de koffers al gepakt, want dan kunnen we thuisonderwijs bieden. Er zijn landen, zoals België, waar je geen schoolplicht hebt maar een leerplicht en daar kun je wel thuis je kinderen onderwijs geven.’

Reactie directeur Burgerschool

We vragen Daisy Smit, directeur van de Burgerschool in Dokkum om een reactie. ‘Voor een enkeling en ik kan niet op deze casus ingaan, lopen we vast, aldus Smit. Het is soms een zoektocht en je hebt niet altijd alle antwoorden meteen. Helemaal als je kinderen wat later binnen krijgt. Het komt voor dat kinderen niet tot leren komen, dat ze blokkeren, dat ze letterlijk soms helemaal niks willen, omdat het misschien al hun vijfde school is. Voor alle ouders die zich in de kou voelen staan, staat altijd mijn deur open.’ 

Wij spraken de afgelopen weken ook met ouders van de Burgerschool die vinden dat het hoogbegaafdheids-onderwijs wél goed aansluit bij de leerbehoeften van hun kinderen. 

Kijk op 12 juni om 21.25 uur op NPO2 naar de uitzending over hoogbegaafdheid.

 

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek