Oproep Arbeidsomstandigheden

Trucker: “Als je de rij- en rusttijdenwet naleeft ben je volgens de overheid uitgerust, maar ik heb juist meer stress”

woensdag 04 november 2020 Leestijd: 3 min.

Vrachtwagenchauffeur / De Monitor

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

woensdag 04 november 2020 Leestijd: 3 min.

“Ik ben de hele dag aan het rekenen. Je loopt steeds op te schieten en te hollen om die verplichte elf uur rust te halen. Vroeger keek ik nergens naar en ging ik rond de middag wel eens een uurtje liggen en dan kon je de rest van de dag weer fit verder,” zegt vrachtwagenchauffeur Jaco van het Kruis. De rij- en rusttijdenwet bepaalt hoe lang je als chauffeur mag rijden, met als doel: arbeidsomstandigheden verbeteren en de veiligheid vergroten. Maar is deze wet nou een zegen of een vloek?

Jaco ondervindt veel stress als gevolg van de wet. “Zo’n uurtje rust pakken tussendoor, dat gaat bijna niet meer. Dan zegt de overheid dat je mooi elf uur hebt om te rusten, maar door dat gehol en gehaast wil je ook wel eens even rustig eten en bijkomen aan het einde van de dag en dan lig je echt niet eerder op je bed. Ook kun je niet eerder stoppen: althans dat kan wel, maar die rij-uren ben je kwijt want je kunt ze niet meenemen naar de volgende dag.”

Als je als chauffeur van een vrachtwagen of touringcarbus werkt, dan geldt een maximum voor de dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse rijtijd. Ook moet je dagelijkse en wekelijkse rust nemen. In deze periode mag je niet werken of beschikbaar zijn.

Tekort aan parkeerplekken

Doordat er een tekort aan parkeerplekken is in Nederland, is het soms moeilijk om op te stoppen wanneer je volgens de wet moet stoppen. Jaco: “Met al die files je zit de hele dag te kijken: waar kom ik ‘s avonds uit en waar kan ik eten langs de snelwegen? Na vijf uur ‘s avonds staan eigenlijk alle parkeerplekken vol. Tijdens het navigeren ben je aan het puzzelen waar je terecht kunt komen.”

Op vrijdag langer door

Door een aanpassing van de wet op Europees niveau mag je nu op vrijdag wat langer doorrijden zodat je nog naar huis kunt rijden. Jaco: “Maar je moet je wel een uitdraai maken van de tachograaf.” In iedere vrachtwagencabine zit een tachograaf die registreert wanneer de truck stilstaat en wanneer niet. Hiermee kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleren of de rij- en rusttijdenwet wordt nageleefd: daarvoor kan de tachograaf tot 28 dagen terug worden uitgelezen. Jaco: “Die uitdraai moet je dan weer ondertekenen en invullen en dan ben je overgeleverd aan een controle-ambtenaar die het wel of niet goed vindt dat je bent doorgereden. Je wordt als trucker zo als verdachte gezien.”

Toch vindt hij het nog wel een mooi beroep: “Het rijden doe ik al vijfendertig jaar en vind ik leuk, maar door dat gezeur van die rijtijden zou ik het liefst gelijk stoppen. Je komt vaak moe aan het einde van de week thuis van al dat gepuzzel. Vroeger toen ik nergens naar keek, klopte er weinig van mijn rijtijd, maar was ik wel veel fitter dan nu.”

lees ook: Truckers worstelen met rijtijden: “Je krijgt vijftien adressen waar je moet zijn, maar na twaalf keer lossen is je tijd op” zondag 18 oktober

Te complex

Ook van andere truckers horen we soortgelijke verhalen. Zo zegt Rene: “Ik ben ongeveer twaalf jaar geleden met het fulltime rijden gestopt, nu rijd ik alleen nog af en toe omdat ik het werk op zich nog altijd mooi vind. Ik ben gestopt omdat ik de rijtijdenwet te complex vind.” Rene vertelt dat hij af en toe de voorgeschreven rijtijden overschrijdt.  “Na een dagrit, als ik weer op weg ben naar huis, en ik zit bijna aan de maximale rijtijd. Dan zet ik de wagen niet aan de kant, maar dan rijd ik door naar mijn bestemming. Je kan ook niet met groente en fruit stil gaan staan en de volgende dag pas verder rijden.”

Rene vervolgt: “De rijtijdenwet is er om de chauffeur te beschermen. Ik vind het lastig, in die zin, dat het voelt als een heet hangijzer om je nek.”

Rij- en rusttijdenwet simpeler

Wat is nou een oplossing hiervoor? Volgens Rene mogen inspecteurs in het buitenland soms wel wat coulanter zijn. “Ze zouden alleen een bekeuring moeten geven als je structureel de rijtijden overschrijdt en niet als je er een keer een half uurtje overheen gaat.” Hij doelt hiermee op de inspecties die buiten Nederland plaatsvinden, zoals in Duitsland of in Frankrijk. In Nederland vinden veel minder controles plaats. 

Rene denkt ook dat er meer gehandhaafd moet worden door de ILT. “Daarmee zorgen transportbedrijven er wel voor dat er minder strak gepland wordt, anders riskeren ze een boete. Zo kom je minder snel in de knel met je rijtijden.”

Lees meer over

Werk en inkomen Arbeidsomstandigheden
Verkenning Research Opnames Uitzending

153 tips

ontvangen

Werk en inkomen / Arbeidsomstandigheden

Oproep

We richten ons in dit onderzoek vooral op de werkdruk in de transportsector. Ben jij vrachtwagenchauffeur of heb je zelf een transportbedrijf? We horen graag jouw ervaring met planning, werktijden en de rij- en rusttijdenwet. Is het moeilijk om de planning rond te krijgen omdat de marges zo klein zijn? Of ben je chauffeur en voel je je gestresst door een te strakke planning? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Vrachtwagenchauffeurs overschrijden weleens de voorgeschreven rijtijden vanwege strakke planningen. Wat betekent dit voor de veiligheid?
Alles over dit onderzoek