Natuur en milieu / Treintrillingen

Trillingsmaatregelen zijn te duur, dus gebeurt er niets bij deel van de spoorbewoners in Vught.

vrijdag 26 april 2019 Leestijd: 3 min.

Spoorbewoners hebben vooral last van de passerende goederentreinen / ANP

Anne Mae van Tilburg

Redacteur

vrijdag 26 april 2019 Leestijd: 3 min.

Wanneer door aanleg van nieuw spoor treintrillingen sterk toenemen hebben bewoners recht op maatregelen om de trillingsoverlast te beperken. Fijn, zou je zeggen, maar als het te duur is heb je pech. En dat heeft een deel van de mensen die langs het spoor wonen in Vught. Wij gaan bij ze langs voor ons onderzoek naar treintrillingen.

 Aan de ene kant van de weg is het spoor, aan de andere kant het huis van Xavier Waelkens. We staan voor zijn huis, waar de ene na de andere trein langs dendert. Xavier woont hier graag: “het is een fijn huis en mooie omgeving met veel groen”. Xavier ervaart wel steeds meer hinder, maar neemt deze nog voor lief. ‘Maar als er straks voor mijn deur nog een spoorlijn bijkomt, komt mijn woning veel te dicht op het spoor te liggen en dat wil ik niet.’

Het spoor in Vught wordt uitgebreid, aan de kant van het huis van Xavier. ‘Wat nu een groenstrook is, wordt straks een vierde spoor. Zo kunnen er nog meer treinen rijden, en zullen er veel goederentreinen bijkomen. Die voel je nu al je huis binnen trillen. Ik ben bang dat ik niet meer slaap als het er straks nog meer zijn en ze harder en dichter bij mijn huis gaan rijden.’ 

lees ook: Schade langs het spoor: zijn treinen de boosdoener of simpelweg de druppel? woensdag 24 april

 

Verdubbeling trillingen

De trillingen zullen door de aanleg van het nieuwe spoor zeker toenemen, zo blijkt uit berekeningen in het voorlopige tracébesluit voor de uitbreiding van het spoor. Zo’n tracébesluit wordt genomen bij de aanleg van infrastructuur in nationaal belang. Bij het adres van Xavier zal de trillingshinder door de uitbreiding van het spoor verdubbelen ten opzichte van de huidige situatie.

Een forse toename dus. Maar om bewoners tegemoet te komen bestaat wetgeving. Bij het nemen van een tracébesluit, moeten er maatregelen genomen worden om toegenomen overlast bij omwonenden weg te nemen. Wanneer de trillingen toenemen met meer dan 30 procent moet er actie ondernomen worden om de toegenomen overlast te beperken. Vanaf een stijging van 30 procent wordt er namelijk van uitgegaan dat de toename voelbaar is. De verdubbeling van de trillingen bij Xavier zit hier dus ver boven.

Niet doelmatig

Maar dan blijkt dat veel bewoners in Vught-Noord toch niet in aanmerking komen voor maatregelen, en de sterk toenemende trillingen maar moeten accepteren. ‘De reden is dat de maatregelen niet ‘doelmatig’ zijn. In andere woorden: het is te duur,’ aldus Xavier. Want naast dat de trillingen met minimaal 30 procent moeten toenemen, worden maatregelen ook aan het zogenoemde ‘doelmatigheidscriterium’getoetst. Xavier: 'Per profiterende woning mag maximaal 47.000 euro worden uitgegeven. Kost het meer? Dan gebeurt er helemaal niets.’ 

Het lijkt er dus op dat de bewoners in Vught-Noord ongevraagd dichter bij het spoor komen te wonen, en ook de toenemende trillingsoverlast voor lief moeten nemen. 

Tijdens een bezoek van staatsecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) vorig jaar, weten de inwoners van Vught-Noord haar toch te overtuigen om extra onderzoek te doen. De staatsecretaris kondigde daarom vorige week aan toch ‘de ergste toename van overlast te beperken.’ Bij een deel van de woningen waar de trillingen het sterkst zullen worden, besluit het ministerie toch geld vrij te maken voor een bovenwettelijke maatregel: Een ondergrondse damwand, die de trillingen zou moeten beperken. De maatregel is bovenwettelijk omdat deze duurder is dan de maximale 47.000 euro per woning.

lees ook: Staatssecretaris trekt extra geld uit, maar weet boosheid over spoorhinder niet te bezweren. donderdag 18 april

Alleen Xavier heeft hier niets aan. Hij neemt ons mee naar de hoek van de straat. ‘Aan de overkant komt een damwand, maar bij ons gebeurt helemaal niets. Wij moeten wel leven met de toenemende trillingen en gevolgen daarvan.’

‘Uiteindelijk is het een probleem dat echte wetgeving met grenswaarden aan trillingen, zoals wel het geval is bij geluid, ontbreekt. Daardoor ben je afhankelijk van de welwillendheid van het ministerie, provincie en gemeente. Als zij niet bereid zijn bovenwettelijke maatregelen te nemen dan kan je als bewoner vrij weinig.’ Het definitieve tracébesluit zal waarschijnlijk deze zomer naar de kamer worden verstuurd. Volgens de spoorbewoners moet het besluit met alle nieuwe inzichten over nut en noodzaak van de extra spoorlijn, en de toegenomen hinder, worden heroverwogen. 

Nieuwsbrief

Ons onderzoek over treintrillingen volgen? Abonneer je op onze nieuwsbrief, dan houden wij je op de hoogte. 

Verkenning Research Opnames Uitzending

Treintrillingen

Opnames

Deel jouw ervaring 11 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 19 mei 22:40u, NPO2

229 tips

ontvangen

Dit artikel is geschreven door:

Anne Mae van Tilburg Redacteur
Lees verder
@annemaevt

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het wordt steeds drukker op het spoor. Nederland heeft zichzelf ambitieuze klimaatdoelen gesteld en vervoer per trein is een stuk duurzamer dan een auto of vrachtwagen. Maar wat betekent dit voor d...
Alles over dit onderzoek