Oproep Arbeidsomstandigheden

Transportbedrijf doet niet aan stand-airco’s: “Ik ben al lang blij dat ik de rekeningen kan betalen”

woensdag 16 september 2020 Leestijd: 4 min.

vrachtwagens / Dreamstime

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

woensdag 16 september 2020 Leestijd: 4 min.

“Een stand-airco, nog nooit van gehoord,” antwoordt een medewerker van een transportbedrijf op onze vraag of ze stand-airco’s in hun vrachtwagens hebben; een airco die het ook doet als de wagen stilstaat. Slechts twintig procent van de vrachtwagenchauffeurs heeft zo’n airco. De rest moet het op hete dagen zonder doen en slapen in een hete cabine. Voor ons onderzoek naar Arbeidsomstandigheden willen we weten: waarom investeert het ene transportbedrijf wel en het andere bedrijf hier niet in? Presentator Teun van de Keuken belt. 

Voor die paar hete dagen per jaar?

Teun: “Hallo, met Teun van de Keuken spreekt u van het televisieprogramma De Monitor. Ik vroeg me af: zijn jullie wagens uitgerust met een stand-airco?”

Bedrijf 1: “Stand-airco? Nee, nee, nee. Gewoon airco zit er wel in.”

Teun: “Oké. En waarom niet?”

Bedrijf 1: “Tja. Voor die paar hete dagen in het jaar….”

Teun: “Want je hoort wel van chauffeurs die zeggen: “Als ik moet overnachten of een dutje wil doen in de cabine. En het is zo heet buiten, dan blijft het heet”.”

Bedrijf 1: “Ja, nou ja, ik heb er nog niet over gehoord.”

Teun: “U vindt het niet zo belangrijk, begrijp ik.”

Bedrijf 1: “Nou ja, zo vaak komt het niet voor. We hebben dit voorjaar wel een paar hete dagen gehad. Maar het kost ook weer extra geld.”

Teun: “Ja, dat is waar. En de veiligheid van de chauffeurs. Heeft dat hier nog wat mee te maken?”

Bedrijf 1: “Nou, ik heb geen noodkreten gehoord. Om wat voor investering gaat het dan?”

Teun: “Nou, ik denk uiteindelijk iets van tweeduizend euro.

Bedrijf 1: “Oh nou dat is aardig wat.”

Teun belt met transportbedrijven
Marges zijn klein

Bedrijf 2: “Een aantal van ons hebben wel een stand-airco en een aantal niet. Chauffeurs klagen eigenlijk nooit. In onze regio is het niet heel warm, over het algemeen.”

Teun: “En waarom hebben sommige het wel en sommige het niet dan?”

Bedrijf 2: “Soms vragen chauffeurs erom en dan sluiten we een deal met ze.”

Teun: “Dan moeten ze een deel zelf betalen?”

Bedrijf 2: “Ja soms wel ja. Een stand-airco is niet verplicht, dus als ze het willen hebben.”

Teun: “U denkt niet van: “Nou, ik schaf het gewoon voor iedereen aan”. Ook voor de veiligheid.”

Bedrijf 2: “Voor de veiligheid?”

Teun: “Ja, zodat chauffeurs een beetje fris weer achter het stuur gaan.”

Bedrijf 2: “Nou, dat valt op zich wel mee hoor in Nederland. Kijk, we hebben een warme week gehad. Maar zo warm is het nou ook weer niet in Nederland.”

Teun: “Rijdt u ook internationaal?”

Bedrijf 2: “Ja, ook in Duitsland en België. Daar valt het op zich ook wel mee met het weer. Chauffeurs klagen er nooit over. Ja, een enkeling. Als je een stand-airco wil, dan moet je het lekker zelf weten.”

Teun: “Als ze een stand-airco willen, moeten ze het lekker zelf weten?”

Bedrijf 2: “Jullie praten over de transportsector. Want het is wel makkelijk zeggen: waarom heeft niet iedereen het? Maar ja, ook jullie kopen goedkope spullen bij de Action, vooral met z’n allen blijven doen. Dan krijg je vanzelf dat elke euro wordt omgedraaid. De maatschappij doet het een beetje zelf.” 

Teun: “Mensen moeten zelf ook wat meer geld uitgeven aan hun producten?”

Bedrijf 2: “Nou kijk, iedereen wil dat voor een dubbeltje elk transport wordt gedaan, want niemand wil teveel betalen. We willen allemaal dat chauffeurs zo weinig verdienen dat we mensen uit Oost-Europa nodig hebben. Maar ja, ondertussen..”

Teun: “Willen we wel dat ze allemaal een stand-airco hebben?”

Bedrijf 2: “Ja. Volgens mij hebben we te maken met één van de laagste marges in de economie. En dus even tweeduizend euro betalen (voor een stand-airco, red.). Dat is veel geld. En de consument betaalt het niet.”

Ben jij vrachtwagenchauffeur? Wat vind je van de voorzieningen die er zijn voor chauffeurs langs de Nederlandse wegen? Zijn er voldoende rust- en parkeerplekken en zijn daar voldoende wc’s, douches en restaurants? Laat het ons weten!

Blij dat ik de lonen kan betalen

Bedrijf 3: “Nee, wij hebben geen stand-airco.”

Teun: “Ik lees op de website van uw bedrijf: ‘het moderne en goed onderhouden wagenpark voldoet aan de laatste eisen op het gebied van milieu, geluid en veiligheid’. Dus dan denk ik: “Nou daar hoort de stand-airco ook wel bij”.”

Bedrijf 3: “Wat is dat dan, een stand-airco?"

Teun: “Dat is een airco die ook aan kan als de wagen uit is.”

Bedrijf 3: “Nog nooit van gehoord.”

Teun: “Maar ja, dat is wel prettig voor de chauffeurs als het erg warm is dat zij toch een beetje koeling hebben in hun cabine.”

Bedrijf 3: “Ja, maar ze mogen blij zijn dat ze werk hebben met die Corona. Er staan hier tachtig vrachtwagens achter het huis, we hebben niks te doen. Ik ben blij dat ik de rekeningen nog kan betalen.”

Teun: “Dus dan niet nu een dure investering doen?”

Bedrijf 3: “Nee joh, ik ga helemaal niet investeren. Ik ben blij dat we de lonen over kunnen maken.”

lees ook: Per jaar zo’n 80 doden door ongevallen met vrachtwagens; vermoeidheid belangrijke oorzaak woensdag 09 september

Op warme dagen in een hotel

Bedrijf 4: “Als het heel heet is dan bieden wij onze chauffeurs altijd aan om onderweg te overnachten bij een hotel.”

Teun: “Oké, dus bij jullie is er geen probleem?”

Bedrijf 4: “Nou ja, we ervaren het niet als een probleem, nee. Heel veel chauffeurs hebben bij ons stand-airco. Maar zo’n ding heeft ook een bepaalde capaciteit. Als het heel heet is buiten, krijg je het gewoon niet koud in de cabine. En dan zeggen we van: “Pak gewoon een hotel onderweg”.”

Teun: “Dus er zijn geen klachten? Want wij horen toch ook klachten van chauffeurs, ook van die van jullie.”

Bedrijf 4: “Als er klachten zijn, dan kunnen ze gerust bij ons terecht. Een week of twee geleden postte één van onze chauffeurs op sociale media: “Ik heb mooi kunnen overnachten in een mooi hotel!””

Teun: “Dus eigenlijk staan jullie er hartstikke goed op bij de chauffeurs?”

Bedrijf 4: “Ik denk het wel ja.”

Teun: “Nou, dankuwel.”

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Ik stuur je dan elke twee weken de nieuwste artikelen over het onderzoek.

Lees meer over

Werk en inkomen Arbeidsomstandigheden
Verkenning Research Opnames Uitzending

Arbeidsomstandigheden

Opnames

Deel jouw ervaring 7 andere artikelen in onderzoek

27 tips

ontvangen

Werk en inkomen / Arbeidsomstandigheden

Oproep

Ben jij vrachtwagenchauffeur? Wat vind je van de voorzieningen die er zijn voor chauffeurs langs de Nederlandse wegen? Zijn er voldoende rust- en parkeerplekken en zijn daar voldoende wc’s, douches en restaurants? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Vrachtwagenchauffeurs willen graag een stand-airco, zodat ze niet hoeven te overnachten in een snikhete cabine.
Alles over dit onderzoek