Tips werpen nieuw licht op systeemfout bij Belastingdienst

maandag 22 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Wiebes bijgesneden /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

maandag 22 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Hoe serieus neemt staatssecretaris Wiebes van Financiën de computerproblemen bij de Belastingdienst? Wij legden eerder al in ons dossier Digitaal Doolhof bloot dat tientallen mensen in de problemen kwamen omdat ze in het systeem gekoppeld worden aan wildvreemden als toeslagpartner.

Mounir is één van de mensen die heeft gereageerd op ons dossier. Hij mailt ons dat hij al maanden met de Belastingtelefoon belt omdat hij geen huurtoeslag krijgt waar hij wel recht op heeft. Ze beloven hem steeds om het op te lossen, maar toch blijft een betaling uit. Om duidelijk te maken wat er aan de hand is, neemt hij voor ons zijn zoveelste telefoontje met de informatielijn van de Belastingdienst op.

Dus deze medewerker heeft het over een structureel probleem ‘dat te maken heeft met storingen die bij ons in het systeem zitten’. Dat laat wel zien dat er meer aan de hand is dan alleen verkeerde gegevens die de Belastingdienst krijgt van de Basisregistratie Personen (BRP). Ook in het computersysteem van de fiscus zelf gaat er regelmatig wat fout. Iets wat we overigens vaker terughoren van de vele tipgevers in dit dossier. Zo mailt Anja ons:

‘Destijds gaf de Belastingdienst aan dat er een systeemfout was en dat zij hier niets aan konden doen.’

En Maud schrijft:

‘In een eerder gesprek gaven ze wel toe dat de fout bij hen ligt door een fout in het systeem.’

Staatssecretaris Wiebes is verantwoordelijk voor de Belastingdienst. Maar of hij dit probleem ernstig genoeg vindt om het grondig aan te pakken, is de vraag. Onze twijfels over een adequate aanpak ontstonden al toen Wiebes tijdens het vragenuur vlak na onze uitzending in de Tweede Kamer de schuld doorschoof naar de Basisregistratie Personen. De Belastingdienst treft volgens hem geen blaam. ‘Er is niks mis met het systeem, er is in sommige gevallen iets mis met de Basisregistratie Personen’, aldus de staatssecretaris.

Maar uit onze uitzending bleek dat dit niet klopt. Vaak beginnen de problemen weliswaar bij de Basisregistratie Personen, voorheen de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), maar zelfs als de gemeente de foute gegevens wél heeft aangepast, blijven die oude fouten nog lange tijd rondzingen in het systeem van de Belastingdienst. En wat de gedupeerden ook doen, een oplossing is schier onmogelijk.

Dat Wiebes de Tweede Kamer wel eens fout geïnformeerd kan hebben, lijkt ondersteund te worden door de tip van een medewerker van de Belastingdienst die we onlangs publiceerden. Die vertelde ons dat ‘de grip op het systeem weg is’ en:

‘Het systeem gaat volledig met ons aan de haal.’

Zowel gedupeerden als een medewerker van de Belastingdienst erkennen de fouten. De vraag is dus waarom staatssecretaris Wiebes in de Kamer ontkent dat er een probleem met het systeem van de Belastingdienst is? Die vraag hebben we opnieuw neergelegd bij het ministerie van Financiën. We wachten de reactie af.

Tip ons

Graag willen we nog meer tips over dit probleem. Werk je bij de Belastingdienst en weet je wat er speelt? Laat het ons weten via tip insturen of bel verslaggever Daan Jansen op 035 - 671 97 96. Alle tips worden vertrouwelijk behandeld.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek