Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Tipgever verkeersveiligheid: ‘Joop is de dupe geworden van het wanbeleid van de gemeente’

vrijdag 24 maart Leestijd: 2 min.

Herman vertelt over vriend Joop die verongelukte op fietsoversteek Haarlem /

Yvonne Verkaik

Redacteur

vrijdag 24 maart Leestijd: 2 min.

Al vanaf 2010 waarschuwt Joop Teunisse voor een gevaarlijke fietsoversteek op de Schipholweg in Haarlem. En precies op dat punt komt hij zes jaar later zelf om het leven bij een noodlottig verkeersongeval. Herman Wijkhuisen was bevriend met Joop en ze voerden samen een jarenlange strijd voor het verwijderen van de fietsoversteek. Teunisse: ‘Joop is de dupe geworden van het wanbeleid van de gemeente.’

In het dossier Verkeersveiligheid berichtten we al eerder over de zorgen die er zijn bij raadsleden, bewoners en gebruikers van diezelfde fietsoversteek. Automobilisten zouden regelmatig te hard rijden en de stoplichten het hoofd zien, zo vertellen verschillende tipgevers ons.

Lerares Eva van der Meulen werd vijf jaar geleden ook aangereden op de fietsoversteek toen ze op weg was naar het Haarlem College: ‘Ik vind het echt heel erg dat er na mijn ongeluk bijna niets is veranderd aan die verkeerssituatie. En er uiteindelijk iemand is overleden op datzelfde punt,’ refereert ze naar het ongeluk van Joop.

Wijkhuisen vindt dat de gemeente de klachten van buurtbewoners niet serieus neemt: ‘Zelfs na Joop zijn dood is er niets gebeurd. Ja, ze hebben de strepen op de weg wat breder gemaakt, dat moet dan ongelukken voorkomen. Dat is toch ongehoord!’



Reactie gemeente Haarlem
De gemeente Haarlem wil niet uitgebreid ingaan op het ongeluk van Joop Teunisse, omdat het politieonderzoek nog loopt. Ze laten ons wel weten:

‘We vinden het heel erg dat een betrokken en geliefd Haarlemmer om het leven is gekomen bij dit verkeersongeval’

Omdat na het ongeluk van Joop Teunisse wel meer meldingen binnenkomen van onveilige verkeerssituaties heeft de gemeente besloten om op korte termijn maatregelen te nemen. De wens van Herman Wijkhuisen om de fietsoversteek te verwijderen zou volgens de gemeente Haarlem de situatie ook onveiliger kunnen maken.

‘De oversteek weghalen zou betekenen dat er geen geregelde oversteek meer zou zijn voor de vele scholieren. De vrees is dat zij toch zullen oversteken op deze plek maar dan zonder geregelde oversteek dus minder veilig,’ aldus de woordvoerder van de gemeente Haarlem.

Desalniettemin onderzoekt de gemeente of de oversteek toch weg kan. Als dat om veiligheidsredenen niet kan dan is er volgens hen geld gereserveerd voor aanpassing van de bestaande oversteek.

Uitzending Verkeersveiligheid
Zondag 26 maart zie je in onze uitzending meer over het verhaal van Joop Teunisse. Wij onderzochten wat de rol van gemeenten is bij het voorkomen onveilige verkeerssituaties? Kijk zondag naar De Monitor op NPO2, om 22:45 uur. Ook een tip? tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek