Tipgever: 'Pas als De Monitor zich ermee bemoeit, past Belastingdienst fout aan'

vrijdag 04 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Schermafbeelding 2016-03-04 om 17.49.03 /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

vrijdag 04 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Vreemde ogen dwingen, zo luidt het gezegde. En dat blijkt te kloppen in ons dossier Digitaal Doolhof waarbij 121 tipgevers aan hebben gegeven dat ze problemen hebben met de Belastingdienst. Door systeemfouten worden mensen ten onrechte aan elkaar gekoppeld als toeslagpartner. Het rechtzetten van die problemen is voor een gemiddelde burger bijna onmogelijk, zo schreven we al eerder.

Dat het helpt als een televisieprogramma meekijkt, blijkt uit het verhaal van één van onze tipgevers. Ook Hannie wordt volgens haar onterecht gekoppeld aan een toeslagpartner en loopt daardoor veel geld mis.

Oneerlijk

Ze vraagt de Belastingdienst de fout terug te draaien, maar wat ze ook doet er verandert niks. ‘Wat ik wil aanmerken is dat ik dit een oneerlijke situatie vind’, zo mailt ze ons.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën waar wij veelvuldig contact mee hebben, biedt aan om individuele verhalen van onze tipgevers door te spelen aan de juiste afdeling. We sturen uiteindelijk een handvol verhalen door waaronder het verhaal van Hannie.

Bezwaren

Onze bemoeienis heeft effect, zo laat Hannie ons per mail weten: ‘Wat mij niet lukte met 2 bezwaren die afgewezen waren, 3 telefoongesprekken met degene die de bezwaren afgewezen had, is nu toch besloten (nadat jullie de klacht doorgestuurd hebben) alles terug te draaien.’

Goed nieuws dus voor Hannie, maar wij vragen ons wel af waarom onze vreemde ogen blijkbaar dwingender zijn dan een bezwaar of telefoontje van een burger. Eerder constateerden we al dat tipgevers er vaker niet zelfstandig doorheen komen bij de Belastingtelefoon. Ondanks toezeggingen van de fiscus om mensen met vergelijkbare klachten beter te helpen.

Opgelost

Ons contact bij het ministerie zorgt er in ieder geval voor dat de problemen opgelost worden. Tot blijdschap van Hannie, die weer toeslagen krijgt: ‘Graag wil ik jullie bedanken voor jullie inzet, ik kan niet uitleggen wat dit betekent voor mij!’

Heb je ook problemen met een onterechte toeslagpartner? En krijg je het zelf niet opgelost? Laat het ons weten via tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek