Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Tipgever over ‘onveilige weg’ Nijmegen: ‘Gemeente zet lapmiddelen in’

vrijdag 17 maart Leestijd: 3 min.

buurtbewoner Jasmijn bij de Muntweg in Nijmegen /

Yvonne Verkaik

Redacteur

vrijdag 17 maart Leestijd: 3 min.

Nijmegen werd vorig jaar uitgeroepen tot Fietsstad 2016. Maar volgens een aantal van onze tipgevers is het in de stad niet overal even veilig voor diezelfde fietser. ‘Ik denk zelfs dat de ambitie om een fietsvriendelijke stad te worden bij ons in de buurt juist een gevaarlijke situatie heeft gecreëerd,’ zo vertelt tipgever Jasmijn de Haan als we haar bellen voor het dossier Verkeersveiligheid.

De Haan woont bij de Muntweg in Nijmegen. Anderhalf jaar geleden wordt daar een zogenoemd snelfietspad aangelegd. Het doel van een dergelijk fietspad is om ervoor te zorgen dat het voor fietsers aantrekkelijker en veiliger wordt om van A naar B te komen. Waar mogelijk hebben ze ook voorrang op kruisingen. En dat is waar het hier lijkt mis te gaan. Volgens omwonende van de Muntweg vinden er bij de fietsoversteekplaats regelmatig aanrijdingen plaats tussen fietsers en automobilisten die in verwarring zijn over de voorrangregels. In een buurt-app houdt De Haan met andere bewoners bij hoe vaak het ‘mis’ gaat. ‘Ruim 50 keer in de afgelopen anderhalf jaar en dat is veel meer dan voor de aanleg van deze verkeerssituatie,’ zo beweert ze.

‘Probleem van de Muntweg is dat automobilisten vroeger voorrang hadden op deze weg. Maar door de nieuwe kruising zijn die regels omgedraaid en zijn het de fietsers die nu voorrang moeten krijgen. Daarnaast is het zicht heel slecht. Er staat begroeiing waardoor je als automobilist de fietsers vaak niet goed ziet aankomen en dan verschijnen ze ineens kiekeboe voor je auto.’

Keihard op de rem
Al verschillende keren wordt De Haan opgeschrikt door een auto die keihard op de rem moet trappen. ‘Omdat mijn vriend en ik allebei een EHBO-diploma hebben, gaan we dan uiteraard kijken of we wat kunnen doen. We hebben al meerdere fietsers moeten oprapen en eerste hulp moeten verlenen. Gelukkig geen hele ernstige verwondingen, vooral veel kneuzingen en blauwe plekken, maar het is wachten tot het een keertje echt misgaat.’

Ook raadslid Paul Eijgenhuijsen (Liberaal Nijmegen) tipt ons om eens naar deze verkeerssituatie in Nijmegen te kijken:

‘Ondanks meerdere ongelukken - gelukkig nog geen dodelijke slachtoffers - en meerdere vragen van mij aan het college wordt het maar niet opgelost.'

Lapmiddelen

Volgens Jasmijn de Haan heeft de gemeente in de zomer van 2016 – na klachten van bewoners en gebruikers van de Muntweg - wel een aantal aanpassingen gedaan om de oversteek veiliger te maken. Zo wordt er een hogere verkeersdrempel neergelegd en een extra verkeersbord geplaatst. Maar of deze middelen afdoende zijn, dat betwijfelt ze. ‘Het zijn lapmiddelen,’ aldus De Haan. ‘Auto’s gaan nog steeds veel te hard over die weg en het zicht is nog steeds slecht.’

Ze pleit ervoor om de fietsoversteek te verleggen of om stoplichten te plaatsen, zodat de situatie weer duidelijk wordt. ‘Maar voor die oplossingen lijkt de gemeente niet open te staan. Ik heb de indruk dat ze denken: ‘We hebben genoeg geïnvesteerd in die Muntweg.’ Bewoners voelen zich niet serieus genomen door de gemeente, zo vertelt De Haan. ‘De gemeente wil nu eerst een proefperiode om te kijken of de huidige aanpassingen werken. We zouden in januari iets terughoren, maar het is al weken heel erg stil.’

Nieuw camera-onderzoek

We vragen ook de gemeente Nijmegen om een reactie. Een woordvoerder laat weten dat het hier om relatief nieuw beleid gaat: fietsers die voorrang hebben op een snelfietspad. 'Op vrijwel alle plekken gaat dat prima, maar op deze specifieke locatie blijkt het – ondanks alle vooronderzoeken en ervaringsdeskundigheid – nog niet zo te werken als we dat graag willen. We hebben daarom al een aantal extra maatregelen genomen op de korte termijn en bekijken nu heel goed hoe we definitieve aanpassingen kunnen doen.’ De uitkomsten van nieuw camera-onderzoek worden ieder moment verwacht. Op basis daarvan beslist de gemeente of er verdere aanpassingen nodig zijn. Overigens ontkent de gemeente dat de weg zo is ingericht vanwege de uitverkiezing van Nijmegen tot fietsstad van 2016.

Help ons verder in het onderzoek

Herken je je in het verhaal van Jasmijn de Haan? En de situatie op de Muntweg? Of heb je tips over de verkeersveiligheid in jouw gemeente. We horen je verhaal graag! Mailen kan naar: tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek