Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Tipgever over beruchte weg in Eindhoven: ‘Het is afwachten wanneer het echt misgaat’

woensdag 22 februari Leestijd: 3 min.

Hoe de bewoners graag de Boschdijk in Eindhoven zouden zien /

Saskia Adriaens

Verslaggever

woensdag 22 februari Leestijd: 3 min.

‘Wij gaan door tot de hele Boschdijk wordt aangepakt,’ schrijft tipgever Bernice Kamphuis uit Eindhoven ons. Nadat wij ons dossier verkeersveiligheid openen, stromen de tips binnen. Opvallend is dat veel burgers zeggen dat ze proberen een in hun ogen onveilige verkeerssituatie aan te kaarten bij hun gemeente, maar dat daar vervolgens weinig mee gebeurt. Volgens Kamphuis is dit ook het geval in Eindhoven, waar zij strijden voor een veiligere Boschdijk.

‘De Boschdijk is een hele gevaarlijke tweebaansweg zonder binnenberm waar je met geen mogelijkheid veilig kunt oversteken’, zegt Kamphuis als we haar bellen naar aanleiding van haar mail. Sinds een paar weken is Kamphuis samen met haar vriend en PvdA’er Jan Hopstaken begonnen met een burgerinitiatief voor een veiligere Boschdijk. Ze hebben een Facebookpagina ‘Herinrichting Boschdijk’ geopend, wat al door bijna 200 mensen geliket is. Daarnaast willen ze 250 handtekeningen verzamelen zodat ze een petitie kunnen indienen. Binnenkort gaat Kamphuis met enkele buurtbewoners flyeren om aan het minimale aantal te komen.

Te weinig veilige oversteekplaatsen

Op zwart-wit foto’s van bewoners die hun hele leven al in de buurt van de Boschdijk wonen, zien we dat deze straat ooit een pittoreske weg was. In 1802 aangelegd en omringd door oude bomen, winkels, cafeetjes en zelfs een bioscoop. De Boschdijk is nu een verbindingsweg tussen de ring en het centrum van Eindhoven en nodigt volgens Kamphuis uit tot te hard rijden. ‘Er zijn helemaal geen 50 kilometer- bordjes en de meeste mensen die ik spreek denken ook dat je hier 70 mag rijden.’ Maar volgens Kamphuis is het grootste gevaar dat er maar twee veilige oversteekplaatsen zijn terwijl de Boschdijk zo lang is. ‘Er wonen zo’n 8000 mensen om deze weg heen. Die moeten hier dus dagelijks overheen. Om naar de Jumbo te gaan, naar de zaterdagmarkt, naar de Kruisstraat of de Strijp of naar 1 van de 2 scholen aan de overkant van de weg.’

Sinds tweeënhalf jaar wonen Kamphuis en haar vriend in een zijstraat van de Boschdijk in de wijk Hemelrijken. Met veel plezier, maar met als grote bron van frustratie de onveilige verkeerssituatie bij hen om de hoek waar ze dagelijks mee te maken hebben. Toen zij er onlangs achterkwamen dat de aanpak van de Boschdijk inmiddels op plek 16 staat van de 17 aan te pakken wegen in Eindhoven, besloot ze actief stappen te ondernemen. ‘Blijkbaar moeten we als bewoners hard aan de bel trekken anders gebeurt er echt niks.’

Beleving

'Als ik niet heel hard had gegild was het misschien wel verkeerd afgelopen'

Voor Kamphuis was de druppel toen ze huilend thuiskwam omdat ze bijna was aangereden terwijl ze de Boschdijk overstak met haar pas geboren baby in de kinderwagen. ‘Als ik niet heel hard had gegild was het misschien wel verkeerd afgelopen.’ Toen ze ons artikel las over Haarlem waar Joop Teunisse verongelukte, notabene op de verkeersplek waar hij al jaren voor waarschuwde, besloot ze ons te mailen: ‘Die situatie is zo vergelijkbaar met die van ons. Het is bij ons ook afwachten wanneer het echt misgaat.’ Want harde cijfers heeft Kamphuis niet en als we de gemeente bellen, zeggen ze dat er ‘objectief’ geen sprake is van onveiligheid: ‘Gezien het minieme aantal geregistreerde ongevallen op de Boschdijk ‘binnen de Ring’. Wij beschouwen de Boschdijk binnen de ring dan ook niet als een blackspot. Er bestaat echter ook een subjectieve onveiligheid: bewoners van de naastgelegen wijk Hemelrijken geven regelmatig aan dat ze vinden dat er te hard gereden wordt’,’ mailt persvoorlichter Martijn van Gessel van de gemeente Eindhoven ons.

Ongelukken

Toch leert een kijkje in het archief van de lokale pers ons dat er wel degelijk regelmatig ongelukken gebeuren en vooral dat er regelmatig veel hardrijders zijn op De Boschdijk. En als we een andere bewoner spreken die zijn hele leven al in een zijstraat van de Boschdijk woont, lijkt dat beeld te worden bevestigd. Fried Verhoeven is 73 jaar en hij woont dus al heel zijn leven in de buurt van de Boschdijk. ‘Zo lang ik me kan herinneren gebeuren hier al regelmatig ongelukken, of bijna-ongelukken. Ik steek die straat dus niet graag over.’

Dat het de gemeente niet is ontgaan dat er wellicht toch wat zou moeten gebeuren, lezen we in het Masterplan integrale wijkvernieuwing Oud Woensel uit 2008. Daar wordt al gesproken over de herinrichting van de Boschdijk. Eén van de aandachtspunten is: ‘Verbeteren oversteekbaarheid langzaam verkeer’ en ‘terugbrengen Boschdijk naar 2 maal 1 rijbaan’. Volgens een oud-bewoner die anoniem wil blijven, waren er zelfs in 1988 al beloftes om de Boschdijk aan te pakken. We koppelen dit terug aan de gemeente Eindhoven en hopen daar binnenkort antwoord op te krijgen. Net als de vraag hoe ze omgaan met de klachten van bewoners rondom de Boschdijk.

Daarover later dus meer. Verder zijn we nog altijd op zoek naar meer voorbeelden van onveilige verkeerssituaties en bewoners die pleiten voor een verbeteringen in hun gemeente. Heb jij zo’n verhaal of een tip voor ons dossier verkeersveiligheid, mail ons dan: saskia.adriaens@kro-ncrv.nl of yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek