Tipgever krijgt door fout Belastingdienst ongewenst maandelijks 700 euro op zijn rekening

maandag 01 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Schermafbeelding 2016-01-31 om 22 25 50 /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

maandag 01 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Na onze uitzending van zondagavond over de computerproblemen bij de Belastingdienst in ons dossier Digitaal Doolhof, loopt het aantal tipgevers met vergelijkbare verhalen gestaag op. We hebben inmiddels 86 tipgevers die in de clinch liggen met de Belastingdienst omdat ze door een systeemfout toeslagen mislopen.

Door een oneigenlijke koppeling van onbekende mensen door de Belastingdienst komen tipgevers in de financiële problemen en worden hun privégegevens met wildvreemden gedeeld. 29 van de 86 tipgevers konden het Burgerservicenummer, naam, geboortedatum en soms inkomensgegevens inzien van onbekende personen.

En het rechtzetten van de problemen is lastig, zo blijkt uit veel verhalen via de mail, de website, social media en Whatsapp. Bellen, bezwaarschriften of zelfs bezoekjes aan het Belastingkantoor zijn regelmatig ontoereikend om de problemen recht te zetten.

Maar mensen komen niet alleen in de problemen omdat ze toeslagen níet ontvangen. Eén tipgever meldt ons dat hij na zijn verhuizing zijn huurtoeslag heeft opgezegd, maar die nog steeds ten onrechte maandelijks overgemaakt krijgt. In het systeem van de Belastingdienst staat hij nog steeds op zijn oude adres geregistreerd waardoor hij 700 euro in zijn maag gesplitst krijgt. Hij vreest de problemen die ervan kunnen komen:

‘Hiermee hangt er een potentiële rechtszaak wegens fraude boven mijn hoofd voor het bezitten van geld waar ik niet recht op heb, maar de Belastingdienst blijft zeggen dat ze wegens een systeemfout er niks aan kunnen doen, en dat ik het maar moet blijven proberen.’

Een andere voorbeeld dat een aantal keer langskomt, is het probleem met het verhuren van een kamer in jouw woning. Dat mag, zolang je het goed regelt met een huurcontract etc. Maar ook al heb je de papieren op orde, de Belastingdienst kan je toch zomaar als toeslagpartner koppelen aan jouw huurder. En dat levert persoonlijke problemen op, zo mailt een tipgever. Hij is uit wanhoop inmiddels maar gestopt met het verhuren van een kamer:

‘Het meest negatieve aspect is dat mijn persoonlijkheid een klap heeft opgelopen. Ik ben er te moe van geworden en heeft teveel stress opgeleverd.’

Heb je ook ervaring met computerproblemen bij de overheid? Laat het ons weten via demonitor@kro-ncrv.nl.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek