Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Tipgever: ‘In strijd om veiligere weg word ik tussen politie en gemeente heen en weer gekaatst'

woensdag 10 mei Leestijd: 3 min.

Rob Brinkhof /

Yvonne Verkaik

Redacteur

woensdag 10 mei Leestijd: 3 min.

Eindhovenaar Rob Brinkhof maakt zich zorgen over de hoge snelheden waarmee er over de 30 km/u weg voor zijn deur wordt gereden. Hij tipt ons in het dossier Verkeersveiligheid waarin we onderzoek doen naar de toename van het aantal verkeersslachtoffers. Brinkhof: ‘Ik ben al jaren bezig om deze weg veilig te krijgen, maar er wordt hier nog steeds te hard gereden. En dat frustreert enorm.’

Hij herkent zich in het verhaal van de bewoners van de dijk in Badhoevedorp. Net als daar, zo vertelt Brinkhof, wordt hij van het kastje naar de muur gestuurd door gemeente en politie. Een voorbeeld van de patstelling die we al eerder in dit dossier hebben beschreven. Brinkhof: ‘Dit is een 30 km/u straat, maar als je kijkt naar de inrichting past dat niet bij een typische 30 km/u weg. Het is een heel lange rechte weg en hij nodigt niet uit om rustig te rijden. Maar er wordt ook niet gehandhaafd door de politie.’

De nieuwe wethouder Verkeer Jannie Visscher beloofde volgens Brinkhof verbetering door te zorgen voor meer handhaving. Maar die belofte komt ze niet na, aldus de Eindhovenaar. Hij nodigt Teun en de wethouder uit om het met eigen ogen te aanschouwen.



Volgens de wethouder doet zij er juist alles aan om de weg veiliger te maken. Visscher: ‘Het was eerst een 50 km/u weg, dat vonden we allemaal te hard. Toen hebben we met de bewoners gekeken hoe we dat anders kunnen inrichten. We hebben toen gezegd: We maken er 30 km/u van, we zetten er borden neer en we maken de rijstroken wat smaller. Maar we hebben ook rekening te houden met het feit dat de ambulance en de brandweerwagen er nog makkelijk doorheen kan.’

3 rijbewijzen ingenomen
Ondanks de aanpassingen rijden automobilisten nog steeds te snel. En de door de wethouder beloofde handhaving blijft volgens Brinkhof uit: ‘In 10 jaar tijd is er 1 keer gehandhaafd, een paar maanden geleden. Binnen een uur zijn er toen 20 boetes uitgeschreven en 3 rijbewijzen ingenomen. Ik snap niet dat de gemeente de politie niet erop blijft aanspreken om die handhaving regelmatiger uit te voeren.’

De lezing van de wethouder is een andere. Zij zegt wel degelijk de politie te hebben verzocht om meer handhaving, maar stuit daarbij op een probleem. ‘Het zou goed zijn als er meer handhaving zou zijn. Dat hebben ze in januari ook gedaan, toen hebben ze gehandhaafd, maar de politie heeft ook problemen met capaciteit en die moet ook prioriteiten stellen. Ze kunnen niet iedere maand in deze straat staan handhaven,’ aldus wethouder Visscher.

Volgens Brinkhof is het met name de niet goed ingerichte weg die ervoor zorgt dat de politie niet handhaaft in zijn straat. ‘De politie hebben we gevraagd om na die ene keer nogmaals te handhaven, structureel, want van 1 keer handhaven gaat geen effect uit. De politie vertelde toen dat de weg niet voldoende ingericht is als 30 km/u straat. Ik kan niet anders zeggen dat ik de afgelopen 10, 15 jaar tussen de gemeente en de politie heen en weer wordt gekaatst. Ik kom geen stap verder. Of ze moeten de weg goed herinrichten. Of ze moeten gaan handhaven. Maar er gebeurt nu niets, geen van beiden.’



Uitzending verkeersveiligheid
Komende zondag 14 mei meer aandacht voor verkeersveiligheid in 30 km/u zones. Maar ook aandacht voor het toenemende gebruik van mobiele telefoons in de auto en de gevolgen daarvan voor de verkeersveiligheid. NPO2, 22:35 uur. Tips: tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek