Tipgever: ‘Ik moet van peuters die niet eens zindelijk zijn al ontwikkelingsniveaus bijhouden’

maandag 21 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Presentator Teun van de Keuken belt met een peuterleidster /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

maandag 21 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Voor ons dossier Onderwijs worden we benaderd door een peuterleidster uit Rotterdam. Ze reageert naar aanleiding van onze vorige uitzending over de prestatiedruk op kleuters. 'Daarin ging het over kleuters die verplicht in een kring moeten zitten, maar dat moeten wij ook al met nog jongere kinderen op de peuterspeelzaal.’

Onze presentator Teun van de Keuken mag Marloes bellen. Ze wil anoniem blijven omdat ze als mbo’er bang is om haar baan te verliezen. ‘Ons werk wordt steeds meer overgenomen door hoger opgeleiden’, zegt ze daarover. Sinds enkele jaren moet zij van de gemeente met een VVE-erkende methode werken. In ons vorige artikel schreven we daar ook al over. Behalve dat ze geen effect ziet van het werken met zo’n methode, vindt ze vooral dat het te schools is.

Ontwikkelingsniveaus

‘We verplichten bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag kinderen te knutselen of een kind het nou leuk vindt of niet… Terwijl als je nou gewoon als 3-jarige een hekel hebt aan knutselen dan denk ik: laat het.’ Marloes vindt de huidige koers op de peuterspeelzaal heel vervelend. ‘Ik moet van peuters die nog niet eens zindelijk zijn, allerlei ontwikkelingsniveaus bijhouden en die moet je ook nog eens in één ochtendje behandelen.’

We gaan voor dit verhaal binnenkort langs bij de Sociaal Economische Raad (SER). Zij hebben namelijk onlangs een advies geschreven over waar het naar toe moet met ons vroeg- en voorschoolse beleid. Wil je reageren, mail naar: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek