Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Tipgever flyert bij ‘gevaarlijke weg’: ‘Ik moet rennen om veilig aan overkant te komen’

dinsdag 14 maart Leestijd: 2 min.

Flyeren aan de Boschdijk in Eindhoven. /

Judith Meulendijks

Redacteur

dinsdag 14 maart Leestijd: 2 min.

‘Het is gewoon niet iets waar ik op kan wachten, het moet gewoon nú aangepakt worden voordat het misgaat. Ik steek hier dagelijks met mijn dochtertje over en ik heb geen zin meer om me onveilig te voelen.’ We interviewen Bernice Kamphuis voor ons dossier verkeersveiligheid. Ze mailde naar De Monitor omdat ze zich zorgen maakt over de verkeersonveiligheid op de Boschdijk in Eindhoven.

‘Eén van de redenen dat ik jullie heb gemaild is dat ik heel vaak het gevoel heb dat het nèt goedgaat als ik oversteek. In het artikel dat jullie deelden wordt verteld over die man die een klacht had ingediend over een straat en die daarna precies daar werd doodgereden.’ Bernice doelt hiermee op Joop Teunisse die in Haarlem verongelukte op de Schipholweg. Bernice: ‘Ik was toen net bevallen en ook best wel emotioneel en alleen dat idee al: dat ik dan net degene ben bij wie het dan misgaat.’

Al eerder richtte Bernice een Facebook-groep op onder de naam ‘Herinrichting Boschdijk'. Nu is het tijd voor actie. Ze besluit met een paar buren te gaan flyeren rondom de Boschdijk, om zo te proberen handtekeningen te verzamelen om een burgerinitiatief te starten.

Bernice: ‘We moeten 250 handtekeningen verzamelen om te mogen spreken bij de gemeenteraad. De Boschdijk is een hele gevaarlijke driebaansweg zonder binnenberm en er is daardoor geen mogelijkheid om veilig over te kunnen steken voor voetganger en fietser. Het is echter een weg die twee buurten met elkaar verbindt, er zit een supermarkt aan en het is de oversteek voor naar twee scholen.’ Auto’s mogen er maar 50 km/u rijden, maar rijden volgens Bernice vaak wel rond 70 km/u.

Wat wil ze met het flyeren bereiken? Bernice hoopt dat via het burgerinitiatief de gemeente wordt gedwongen om de weg aan te passen. Al jaren zegt de gemeente de weg te willen aanpassen, maar komt de Boschdijk maar niet bovenaan de prioriteitenlijst, zo zegt Bernice. Volgens haar zou het een oplossing zijn als de straat van 3 banen naar 2 banen zou gaan met een berm in het midden. ‘En veel grote borden met de maximumsnelheid. En borden waarop staat als je aan komt rijden: ‘U rijdt te hard'. Vooral een groene binnenberm en veel borden, ik denk dat dat superveel uit zou maken.’

‘Subjectieve veiligheidsbeleving’

We hebben ook de gemeente Eindhoven om een reactie gevraagd. Volgens woordvoerder Martijn van Gessel is er nooit een belofte gedaan aan de buurtbewoners om de Bosschdijk aan te passen. ‘Op dit moment is er geen sprake van een dusdanig onveilige situatie dat ingrijpende herinrichting nodig is. Maar we kunnen ons voorstellen dat bewoners daar teleurgesteld over zijn.’ Volgens Van Gessel is objectieve veiligheid sowieso iets anders dan subjectieve veiligheidsbeleving.

Oproep

Heb jij ook ervaring met een in jouw ogen verkeersonveilige situatie in jouw gemeente dan horen we het graag. Andere tips voor ons dossier verkeersveiligheid zijn ook welkom. Mailen kan naar: demonitor@kro-ncrv.nl.

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek