Tipgever: ‘Door jullie uitzending kwam ik erachter dat ik de korting moet terugbetalen’

vrijdag 23 december 2016 Leestijd: 3 min.

Tipgever Mario Bahlmann. /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

vrijdag 23 december 2016 Leestijd: 3 min.

Mario Bahlmann woont al een tijd met veel plezier in een Koopgarant-woning in Delft. Toch schrikt hij als hij onze uitzending ziet over de regeling. Mario komt erachter dat de korting die hoort bij de Koopgarant-regeling geen èchte korting is, maar dat die uiteindelijk wordt verrekend. Mario: ‘Toen bleek inderdaad dat ik het moest terugbetalen. Ja, ik wist dat echt niet. Dat is in geen één gesprek naar voren gekomen. In de reclame-uitingen van Koopgarant wordt er gesproken van een korting, dus ik dacht: ik krijg korting.’

In ons dossier Koophuis doen we onderzoek naar de Koopgarant-regeling. Woningcorporaties kunnen woningen verkopen met Koopgarant. Dit betekent dat zij kopers een ‘korting’ op de koopprijs geven én een terugkoopgarantie bieden aan de koper. Die korting wordt later weer verrekend en in feite moet dan de korting terugbetaald worden. De bewoner is verplicht zijn woning te verkopen aan de woningcorporatie. De prijs wordt bepaald via een taxatierapport met daarin de geldende marktwaarde. Die marktwaardes bij aankoop en verkoop worden vastgesteld door een taxateur die de woningcorporatie aanstelt.

Mario kocht zijn woning een aantal jaar geleden van de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron. Hij heeft toen brochures gelezen over de Koopgarant-regeling en hij heeft gesprekken gevoerd met Woonbron Makelaars, de verkoopafdeling van de woningcorporatie. Volgens Mario is er in die persoonlijke gesprekken nooit uitgelegd dat de korting aan het einde wordt vereffend. Ook uit de koopakte die hij bij de notaris heeft ondertekend, heeft hij het niet op kunnen maken. Hij ging er altijd vanuit dat het kortingsbedrag een bedrag was dat hij mocht houden.

Ook Mario's buurvrouw en een collega van hem die beiden een Koopgarant-woning hebben, hebben niet begrepen dat de korting moet worden verrekend. En Aukelien Visser uit Apeldoorn mailde ons eerder namens haar hele complex van 21 appartementen. ‘Niemand wist dat je de korting terug moest betalen. Ik heb de informatie en contracten goed doorgelezen en mensen in mijn omgeving ook. Het is echt niet duidelijk,’ vertelt ze als we bij haar langs gaan. ‘Als we geweten hadden dat de korting geen korting is, dan had niemand hier in de straat een huis gekocht.’

Rekensom

Heeft hij alle stukken wel goed gelezen? Mario: ‘Ik heb het goed gelezen en zelfs in het contract staat: er is een korting van toepassing. En als je dan verder gaat lezen, is er een verwijzing naar de Koopgarant-regeling van Stichting OpMaat (de stichting die de Koopgarant-regeling heeft bedacht en licenties uitdeelt, red.). En daarin kun je dus teruglezen dat het terugbetaald moet worden. Ik heb dat niet goed begrepen. Er staat dan een rekensom in en daar had ik het dan uit kunnen opmaken. Maar ja, stom.’

‘Geen gratis korting’

Stichting OpMaat heeft ons eerder laten weten dat zij vindt dat de kortingsregeling goed wordt uitgelegd in alle brochures en documenten. De stichting zegt dat er vooral met rekenvoorbeelden duidelijk wordt gemaakt dat de korting die je bij aanvang krijgt op de aankoopprijs, aan het einde van de rit moet worden terugbetaald. En dat is een bewuste keuze. OpMaat: ‘Er is gekozen voor eenvoud en duidelijkheid, zonder ook maar op enige manier de waarheid geweld aan te doen. Bij Koopgarant, en bij andere vormen van ‘Verkoop onder Voorwaarden,’ wordt altijd gesproken over ‘korting’. We kunnen met elkaar van mening verschillen of dit de meest correcte term is. Maar er is en wordt nooit de indruk gewekt dat sprake is van ‘gratis’ korting.’

Mario: ‘Wat ik vooral jammer vind is, dat als ze hadden gezegd ‘het is een renteloze lening’, of ‘een tijdelijke korting’, of zoiets, dan had ik dat huis ook nog steeds gekocht, want ik ben heel blij met dat huis. Maar ik vind het nu een beetje misleidend.’

Woonbron

Afgelopen week heeft Mario overigens een gesprek gehad bij Woonbron naar aanleiding van zijn klachten en daar was hij erg tevreden over. Hij maakt zich inmiddels geen zorgen meer, niet over de kortingsregeling en niet over de taxaties.

Woonbron zegt in een reactie aan ons dat zij het niet eens zijn met de stelling dat de informatie over de waardebepaling niet duidelijk is of niet wordt gegeven. Volgens Woonbron wordt in het proces dat een koper bij hen doorloopt deze echt heel uitgebreid en op meerdere momenten geïnformeerd over de waardebepaling bij aan- en terugkoop. Een woordvoerder zegt: ‘In de advertentietekst staat een korte toelichting. Vervolgens komt de klant op de site waar uitgebreide informatie staat. Hierna volgt een bezichtiging en daar wordt in meer detail uitgelegd hoe Koopgarant en de waardebepaling werkt. Als het komt tot een koop, staat de informatie vervolgens ook in de voorlopige en definitieve koopovereenkomst.’

Taxateurspoule

Woonbron werkt overigens al sinds 2004 als enige woningcorporatie met een poule van taxateurs en ook met een onafhankelijke Commissie Taxatie. In tegenstelling tot andere woningcorporaties die bij terugkoop van een Koopgarant-woning zelf een taxateur aanwijst, heeft Woonbron een onafhankelijke commissie die per regio een aantal taxatiebureaus benoemt aan wie de taxaties bij toerbeurt toegewezen worden. Dat zou moeten voorkomen dat taxaties van Koopgarant-woningen niet onafhankelijk tot stand komen, een probleem dat in onze eerdere uitzending in het dossier Koophuis aan bod kwam.

Oproep

Ons onderzoek gaat door. We richten ons op de voorlichting van woningcorporaties bij de verkoop van Koopgarant. Want was bij aankoop duidelijk dat de korting uiteindelijk weer wordt vereffend? Heb je hier ervaring mee? Laat het ons weten via tip insturen.

Lees meer over

Wonen en leefomgeving Koophuis
Verkenning Research Opnames Uitzending

Koophuis

Verkenning

Ben jij starter op de woningmarkt? Wil je ons vertellen over jouw zoektocht naar een huis en wat je onderweg tegenkomt? We horen graag van je!

Deel jouw ervaring 60 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 15 januari 22:35u, NPO2

649 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De huizenprijzen zijn weer op het niveau van voor de crisis, zo kopte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in september. In de vier grote steden liggen de prijzen zelfs duide...
Alles over dit onderzoek