Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Tipgever: ‘De gemeente weet dat de weg gevaarlijk is, maar wil er niets aan doen’

zaterdag 18 februari Leestijd: 2 min.

ANP /

Yvonne Verkaik

Redacteur

zaterdag 18 februari Leestijd: 2 min.

In het Dossier Verkeersveiligheid onderzoeken we of gemeenten er in slagen een zo veilig mogelijke verkeerssituatie te creëren. Wordt er voldoende geluisterd naar waarschuwingen over onveilige verkeersplekken? En wordt roekeloos rijgedrag voldoende gecontroleerd? Na een oproep krijgen we verschillende tips binnen van bewoners die zich zorgen maken over de verkeerssituatie in hun stad of dorp. Een greep uit de eerste reacties:

‘Ik hoop heel erg dat er iets gaat gebeuren,’ schrijft een tipgever uit Eindhoven ons. Ze vertelt dat er in de afgelopen jaren verschillende ongevallen en bijna-ongevallen hebben plaatsgevonden op de Boschdijk waar ze aan woont. ‘Ik durf met kinderwagen niet over te steken. Er zijn erg veel verhalen over ongelukken op deze weg. Onze buren wonen er al hun hele leven en zij hebben vaak een ambulance moeten bellen. Heel verdrietig dat er nog steeds niets gedaan is.’

Geen geld
Samen met andere buurtbewoners is er in Eindhoven nu een burgerinitiatief gestart om de verkeerssituatie te veranderen. Ze zijn niet de enige, ook andere tipgevers voeren actie, sommigen al jaren. Een tipgever uit het oosten van het land laat weten dat er 30 jaar geleden al door buurtbewoners actie gevoerd werd over de onveilige weg. ‘De gemeente weet dat de weg gevaarlijk is, maar wil er niets aan doen. Er is zogenaamd geen geld voor.’

‘Een paar weken geleden is er wederom iemand aangereden op een zebrapad en meters verderop neergekomen.’


Handhaving snelheid
Maar zijn dit de gevolgen van onveilige en onoverzichtelijke verkeerssituaties? Of wordt er onvoldoende gecontroleerd op roekeloos rijgedrag? Verschillende tipgevers laten ons weten dat er bij een aantal in hun ogen gevaarlijke wegen niet op snelheid wordt gecontroleerd. Of dat er geen maatregelen worden genomen om te zorgen dat de voorgeschreven snelheid wordt nageleefd.

Een tipgever uit het midden van het land vertelt bijvoorbeeld dat hij al geruime tijd met de gemeente communiceert over de veiligheid van een weg in zijn dorp. ‘Ik heb hen bijvoorbeeld gewezen op het feit dat ik in het afgelopen jaar drie maal op het zebrapad bijna ondersteboven ben gereden door auto’s die ver boven de aangegeven 50 kilometer per uur reden.’

En de gemeente, die doet volgens de tipgever niets. ‘Ze beroepen zich op een aantal landelijke rapporten en zeggen dat het aantal zware ongevallen op de bedoelde weg wel meevalt. Blijkbaar moeten er eerst een paar zware ongevallen gebeuren.’

Help ons verder in het onderzoek
De komende weken duiken we verder in het dossier Verkeersveiligheid. Heb je een tip? Heb je bijvoorbeeld zelf een ongeluk gehad op een weg die al langer bekend stond als gevaarlijk? We horen je verhaal graag! Je kan mailen naar yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl of saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek