Tipgever bedrijfsongeval NS: ‘Fatsoenlijke excuses van mijn werkgever heb ik nog niet gehad’

donderdag 17 augustus 2017 Leestijd: 4 min.

Mitella /

Yvonne Verkaik

Redacteur

yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl

donderdag 17 augustus 2017 Leestijd: 4 min.

Het is maart vorig jaar als Jiska Kreugel een bedrijfsongeval krijgt tijdens haar werk op station Amersfoort. Nu, ruim een jaar later, heeft ze nog steeds last van haar arm. En ook psychisch heeft het ongeluk - en de afwikkeling daarvan - sporen achtergelaten. ‘Fatsoenlijke excuses heb ik nog niet gehad,’ zo vertelt een geëmotioneerde Kreugel als we bij haar langsgaan voor het Dossier Ongelukken op het werk.

Ze werkt bij de stationsketen Julia’s en moet regelmatig voorraad uit het magazijn halen, zoals pakken melk en tomaten. Het gaat mis als een stapel kratten omvalt: ‘Ik wilde de bovenste krat er vanaf halen. Maar op het moment dat ik dat deed, begonnen de kratten eronder te wankelen. De bovenste krat kiepte om en ik probeerde de inhoud ervan op te vangen omdat de lading recht op mijn hoofd afkwam.’

Te hoog gestapeld
Kreugel bezeert door de klap haar arm en haar benen. Oorzaak van het ongeluk is een door een leverancier geleverde rolcontainer die verkeerd gestapeld is. Kreugel: ‘Er stonden ingezakte melkdozen onderin, zware kratten bovenop, maar daar tussenin stonden de lichte kratjes met de rucola, de lichte spullen. Bovendien was hij veel te hoog gestapeld. Dat zorgde voor een instabiele stapel kratten, met mijn ongeval als gevolg.’

Tennisarm
Toch gaat ze ondanks de pijn na het ongeluk gewoon door met haar werkzaamheden. ‘Dat zit ook een beetje in mij, gewoon doorgaan en niet zeuren,’ zegt Kreugel. Maar als de klachten verergeren en ze naar de huisarts gaat, blijkt ze een zogenoemde tennisarm te hebben opgelopen. Advies van de arts is om onmiddellijk te stoppen met het belasten van haar arm.

Niet de eerste keer
‘En toen begon het hele gedoe,’ aldus Kreugel. ‘Ik mocht niet meer tillen en kon mijn werkzaamheden bij Julia’s niet meer uitvoeren.’ En ook haar hobby (saxofoon, piano en gitaar spelen), huishoudelijke klussen en sporten lukken niet meer. ‘Ik ben pas sinds kort weer met wat gewichtjes bezig om mijn arm sterker te maken. Maar de pijn is nog steeds niet over,’ voegt Kreugel toe.

De afhandeling van het voorval door haar werkgever helpt volgens Kreugel ook niet mee in de genezing. ‘Volgens mij vinden ze mij erg lastig, vooral ook omdat ik het aanhangig heb gemaakt en een advocaat heb ingeschakeld die de Inspectie SZW heeft gebeld. Maar ik vind dat als ze de veiligheid niet op orde hebben daar iets aan gedaan moet worden. Bovendien heb ik door het ongeluk allerlei kosten gemaakt waar zij ook aansprakelijk voor zijn.’

Volgens Kreugel – en enkele getuigen – was het namelijk niet de eerste keer dat containers instabiel gestapeld in het magazijn stonden. ‘Daar zijn ook al eerder meldingen van gedaan, maar daar is niets mee gebeurd,’ aldus Kreugel. ‘En ook na mijn ongeluk stonden er verkeerd gestapelde containers in het magazijn.’

De advocaat van Jiska Kreugel, Linda Roelofs (SAP advocaten) vertelt dat het aansprakelijk stellen van de werkgever na een bedrijfsongeval voor veel mensen een grote stap is. ‘We moeten mensen er soms echt van overtuigen. Zeker als ze nog werkzaam zijn bij het bedrijf. Werknemers zijn dan heel terughoudend vanwege de verstandhouding met de werkgever. Dat Kreugel dit wel aandurfde, vind ik in haar te prijzen.’

Geen Ri&E
In het magazijn in Amersfoort was geen RI&E (risico-inventarisatie en evaluatie) aanwezig, stellen Kreugel en haar advocaat. Er was niet gekeken naar welke risico’s werknemers lopen en er waren onvoldoende beschermingsmiddelen, lezen we in de aansprakelijkheidsstelling. Zo zouden er wel veiligheidshesjes zijn, maar waren er geen instructies om veiligheidsschoenen aan te trekken. ‘Winkelpersoneel liep op zomerschoentjes door het magazijn. En een tilinstructie heb ik ook nooit gehad,’ aldus Kreugel.

En dat terwijl volgens Kreugel er op andere stations, zoals in Utrecht, wel dergelijke maatregelen zijn genomen om de veiligheid te waarborgen. ‘Winkelpersoneel hoeft daar niet naar het magazijn en loopt dus ook niet het risico op een soortgelijk ongeluk. De logistieke medewerkers hebben daar wel allemaal instructies gekregen en beschermingsmiddelen tot hun beschikking. Ik snap niet waarom het in Amersfoort niet beter geregeld was.’

Reactie NS
We vragen de NS om een reactie op het ongeluk van Kreugel. Ze laten weten dat ze het erg vervelend vinden wat haar is overkomen. ‘Als wij op wat voor manier onvoldoende hebben beseft welke impact het incident op onze collega heeft (gehad), of de indruk hebben gewekt dat wij hiermee niet begaan zijn, dan willen we dat graag met haar bespreken,’ zo laten ze weten. Volgens de NS is de verhouding met Kreugel niet onder druk komen te staan door het ongeval en de afhandeling ervan. ‘Dat is absoluut niet aan de orde, maar omdat zij daar blijkbaar een onprettig gevoel bij heeft is dat mede onderwerp in een aankomend gesprek.’

Volgens de NS waren er overigens wel voldoende beschermingsmiddelen in het Amersfoortse magazijn aanwezig, maar werden deze niet door het winkelpersoneel gebruikt. Jiska Kreugel zegt daar echter over: ‘Ik moet hier een beetje om lachen, want ik heb nooit instructies gehad. En er waren echt alleen maar gele veiligheidshesjes. Er wordt nu net gedaan of ik me niet aan de regels heb gehouden.’

NS zegt verder in de reactie dat er uit het onderzoek van de Inspectie SZW gebleken is dat er voor het magazijn van station Amersfoort geen actuele RI&E (risico-inventarisatie en evaluatie) aanwezig was. Dat is inmiddels door het bedrijf opgepakt, er is een Plan van Aanpak gemaakt en er is actie genomen om herhaling van ongelukken als die van Kreugel te voorkomen. Zo wordt de werkwijze zoals die in Utrecht al standaard was uitgebreid naar andere stations, zoals Amersfoort.

‘NS voelt zich verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden, gezondheid en veiligheid van haar collega’s,’ zo schrijven ze in hun reactie. Daarom hebben ze ook een voorschotbetaling gedaan voor de kosten die Kreugel maakt. En wat betreft de aansprakelijkheid? Die hebben ze neergelegd bij de leverancier van de rolcontainers. Of zij die aansprakelijkheid accepteren is op dit moment nog onduidelijk.

Tips?
Heb je ook te maken gehad met een ongeluk op het werk en wil je je verhaal delen? Of heb je een andere tip voor het dossier Ongelukken op het werk? Laat het ons weten. Mailen kan naar yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Werk en inkomen Ongelukken op het werk
Verkenning Research Opnames Uitzending

50 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

In 2016 kwamen 70 mensen door arbeidsongevallen om het leven. Het totale aantal slachtoffers van alle soorten ongevallen steeg met 14% ten opzichte van 2015. Hoe kunnen we dit aantal terugdringen?
Alles over dit onderzoek