Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Tipgever: ‘Als je gaat ‘proefoversteken’ dan haal je niet op tijd de overkant’

woensdag 04 januari Leestijd: 3 min.

Foto: ANP /

Thomas Mulder

Datajournalist

woensdag 04 januari Leestijd: 3 min.

Van slecht zichtbare zebrapaden in het Drentse Emmer-Compascuum tot gevaarlijke kruispunten in Zeist: we krijgen diverse tips binnen na onze oproep waarbij we vragen hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid in jouw gemeente. Na de oproep meldt ook Sander van den Raadt, fractievoorzitter van TROTS Haarlem, zich bij ons. Het gemeenteraadslid tipt ons over een onveilige verkeersoversteek in Haarlem waar eerder vorig jaar een dodelijk ongeval gebeurde.

Jarenlang waarschuwde Joop Teunisse, voorzitter van wijkraad Slachthuisbuurt in Haarlem, voor de gevaarlijke fietsoversteek op de Schipholweg. En juist op dat punt werd Teunisse op 27 augustus 2016 aangereden, waarna hij later in het ziekenhuis kwam te overlijden.

Tipgever Van den Raadt maakt zich ook druk over dit verkeerspunt. Volgens hem wist de gemeente dat deze plek levensgevaarlijk is. Van den Raadt vindt ook dat de resultaten van het OM en politieonderzoek na het dodelijke ongeval te lang op zich laten wachten. ‘Na het ongeluk heb ik meerdere keren aan de wethouder gevraagd wat er aan gedaan zou worden, maar kreeg toen te horen dat het nog bij het OM lag en het politieonderzoek nog loopt.’

Reconstructie

In 2011 wordt er een fietsoversteek aangelegd op de Schipholweg. Die wordt vooral gebruikt door leerlingen die op het Haarlem College zitten. Het is de toegangsweg voor scholieren die uit het zuiden komen en de school willen bereiken. Maar de oversteek is niet veilig, zo melden onder andere politie, vervoersbedrijf Connexxion en de wijkraad. Dit lezen we in een brief van wethouder Ewout Cassee gericht aan de leden van de gemeenteraad. De brief wordt ons toegestuurd door Herman Wijkhuisen, lid van Wijkraad Slachthuisbuurt.

In diezelfde brief stelt Cassee dat er een alternatief voor de gevaarlijke oversteek is gevonden. Er moet een fietspad worden aangelegd op een andere plaats en wel aan de zuidkant van de Schipholweg tussen de Amerikaweg en de Europaweg. De huidige, onveilige fietsoversteek zou daarna worden verwijderd, maar kan op de langere termijn weer terugkomen als de Schipholweg opnieuw ingericht wordt. Het staat allemaal letterlijk in de brief die aan de gemeenteraad wordt gericht.

Graphic_Schipholweg.jpg

Maar de fietsoversteek wordt niet verwijderd. De Fietsbond vindt namelijk dat de oversteek moet blijven. ‘Zij zien dat als een belangrijke fietsverbinding richting Schalkwijk. Wij vinden dat minder noodzakelijk omdat er twee alternatieven zijn,’ zegt een andere tipgever, Herman Wijkhuisen. De dan verantwoordelijke wethouder, Rob van Doorn, die Ewout Cassee heeft opgevolgd, zwicht voor argumentatie van de Fietsbond en laat de oversteek in zijn huidige status.

En dan vindt het dodelijke ongeluk eind augustus 2016 plaats. Het slachtoffer blijkt Joop Teunisse te zijn, die als voorzitter van de wijkraad Slachthuisbuurt nauw betrokken was bij de discussie over de veiligheid van de fietsoversteek. De ochtend na het ongeval gaat Van den Raadt naar de oversteek en ziet met eigen ogen de onveiligheid van de fietsoversteek. De stoplichten voor de oversteek branden slechts acht seconden en dat is aan de korte kant. Voor mensen die slecht te been zijn wordt het al een opgave om op tijd de overkant te halen. ‘Als je gaat ‘proefoversteken’, dan zie je gewoon dat je de overkant niet tijdig haalt.’

Na het ongeluk stelt Van den Raadt meerdere keren raadsvragen aan de wethouder over wat er aan de verkeerssituatie gedaan gaat worden. Inmiddels hebben Actiepartij voor Haarlem, SP en OPHaarlem zich met de kwestie bemoeid en zij dienden een motie in om de fietsoversteek zo spoedig mogelijk aan te pakken. Op 17 december meldt het Haarlems Dagblad dat er vier knipperbollen worden geplaatst voor de stoplichten en dat de overgangstijd om naar de overkant te komen, zal worden uitgebreid.

Oproep

Ons onderzoek naar onveilige verkeerssituaties gaat door. We onderzoeken wat gemeenten en overheden doen aan de verkeersveiligheid in hun gemeenten. Haarlem zal niet de eerste plaats zijn waar een noodlottig ongeval er voor moet zorgen dat een gemeente in beweging komt. Wat zijn jouw ervaringen? Wat zijn volgens jou gevaarlijke verkeerssituaties? En ben je tevreden over hoe de gemeente ingrijpt? Laat het ons weten op tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Thomas Mulder Datajournalist

Het oog wil ook wat en daarom hebben we Thomas Mulder in ons team. Hij is naast journalist ook ontwerper en voorziet artikelen, online producties en video’s van graphics. Daarnaast werkt Thomas ook inhoudelijk mee aan verschillende onderzoeken en daarbij zet hij innovatieve technieken in zoals geolocating en scraping. Met zijn creativiteit en multifunctionaliteit zorgt hij voor de nodige dynamiek in de dossiers.

Lees verder
@thomassmulder

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek