‘Tikkende tijdbom in je borstkas, maar toch wachten op een operatie’

zaterdag 20 oktober 2018 Leestijd: 3 min.

Cardiologen aan het werk / ANP

Nina van Nieuwkoop

Redactie

nina.vannieuwkoop@kro-ncrv.nl

zaterdag 20 oktober 2018 Leestijd: 3 min.

We ontvangen heel veel tips van ic-verpleegkundigen over de personeelstekorten op hun afdelingen. Ze vertellen ons dat het gebrek aan collega’s niet alleen leidt tot een toename van de werkdruk, maar dat ook patiënten hier de dupe van lijken te worden. Voor ons onderzoek Crisis in het ziekenhuis willen we weten wat de gevolgen voor de patiënt kunnen zijn.

Een ic-verpleegkundige mailt ons: ‘Ik maak vaak mee dat levensreddende hartoperaties, zoals hartklep- of bypassoperaties, dezelfde dag nog worden geannuleerd of uitgesteld omdat er geen bed beschikbaar is op de intensive care. Er is dan gewoon geen verpleegkundige om de patiënt na de operatie in de gaten te houden.’

lees ook: De IC staat onder druk: 'Wat zorgt ervoor dat ik niet de handdoek in de ring gooi?' woensdag 03 oktober

En ook van andere verpleegkundigen horen we soortgelijke verhalen. We nemen contact op met de voorzitter van Hartpatiënten Nederland, Jan van Overveld. Hij herkent de verhalen van de verpleegkundigen en vertelt ons over de lange wachtlijsten waar hartpatiënten tegenaan lopen.

‘Tikkende tijdbom in je borstkas’
‘Het blijft een telkens terugkerend fenomeen: lange wachtlijsten voor belangrijke hartoperaties. En het tekort aan ic verpleegkundigen is onderdeel van het probleem. Als er te weinig verpleegkundigen zijn, vinden er ook minder operaties plaats,’ vertelt Van Overveld ons. Hij vervolgt: ‘Wij maken ons daar zorgen om. Het gaat tenslotte toch vaak om levensreddende operaties waarbij iemand gewoon met een tikkende tijdbom in zijn of haar borstkas loopt.’

Hartpatiënten Nederland richtte daarom een meldpunt op, waar lang wachtende patiënten zich kunnen melden. Van Overveld legt ons uit: ‘Het meldpunt is in principe opgericht voor alle patiënten die vinden dat ze niet goed behandeld worden. Maar er komen heel veel meldingen binnen van patiënten die lang moeten wachten op belangrijke operaties.’

‘Soms langer dan drieëneenhalve maand wachttijd’
Hartpatiënten Nederland brengt maandelijks de actuele wachttijden in kaart. Dat doet de organisatie met de informatie die zij van patiënten ontvangt, maar ook door maandelijks te bellen met hartchirurgische centra. ‘Elke maand hebben wij direct contact met onze vaste aanspreekpunten binnen de gespecialiseerde ziekenhuizen. Dat is altijd het secretariaat wachtlijstbeheer. Die vertelt ons de actuele wachttijden, en wij publiceren die vervolgens op onze website,’ zo vertelt Van Overveld ons.

Op die manier probeert de organisatie patiënten een idee te geven van de wachttijden voor hun operatie. Van Overveld vervolgt: ‘We zien vooral uitschieters in de wachttijden voor openhartoperaties.’ Uit de cijfers die hij ons toestuurt blijkt dat sommige patiënten in 2017 soms langer dan drieëneenhalve maand moesten wachten op een openhartoperatie.

Moe van het wachten
Wat doet dat lange wachten met patiënten? Eén van onze tipgevers mailt over haar ernstig lekkende hartklep die in haar geval alleen verholpen kan worden met een openhartoperatie. Maar die operatie laat op zich wachten. Het ziekenhuis heeft namelijk steeds geen plek voor haar.

'Ik wacht nog steeds op mijn openhartoperatie. Het duurt en duurt maar.'Tipgever

Ze vertelt: ‘Een lekkende hartklep maakt je ontzettend moe. Ik ben zo moe dat ik de ziektewet in ben gegaan. Het ging gewoon echt niet meer. De cardioloog vergeleek mijn hart met een parachute met kapotte touwtjes. Daar schrok ik wel van, want hoeveel touwtjes heb ik dan nog? Gelukkig zei de cardioloog dat ik begin september al geholpen kon worden.’

Operatie weer verplaatst
‘En dan leef je samen met je gezin naar zo’n datum toe. Je probeert alles te regelen, voor je kinderen en voor je bedrijf. Dat is best een spannende tijd: want hoe krijg je alles goed geregeld als jij er even niet bent? En toen belde het ziekenhuis met het bericht dat mijn operatie verplaatst zou worden naar begin oktober. En later weer naar half oktober. En nu wacht ik nog steeds,’ vertelt onze tipgever.

Ze sluit af: ‘Het enige wat ik nu kan doen, is proberen positief te blijven. Niemand vindt het fijn als ik ga zitten kniezen. Toch is dat wachten wel heel moeilijk. Ik weet gewoon niet waar ik aan toe ben. Daarom kijk ik nu thuis filmpjes van openhartoperaties en probeer ik verder geen verwachtingen meer te hebben. Maar dan word ik straks wel enorm overvallen als ze bellen dat ik eindelijk aan de beurt ben.’

Wil jij op de hoogte blijven van ons onderzoek? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief. 

 

 

Lees meer over

Gezondheid en zorg Crisis in het ziekenhuis
Verkenning Research Opnames Uitzending

Crisis in het ziekenhuis

Uitzending

Ziekenhuizen werken met computersystemen die slecht met elkaar praten. Als jij in ziekenhuis A vaak komt en ze weten daar alles van je, maar je wordt in ziekenhuis B met spoed opgenomen, kan de arts daar vaak niet zien wat er allemaal al van jou bekend is. Waarom is dat erg? En hoe kan het dat in 2019 dit nog niet goed werkt? Wij zoeken het uit.

Deel jouw ervaring 53 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 08 september 2019 om 22:40  NPO2

262 tips

ontvangen

Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Oproep

We zijn op zoek naar meer verhalen van patiënten. Herken jij je in dit verhaal? Is jouw operatie op dezelfde dag geannuleerd of sta jij op de wachtlijst voor een (hart)operatie? Wij horen graag je verhaal!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Nina van Nieuwkoop

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek