Tientallen kinderactiviteiten alleen mogelijk dankzij snackgigant McDonald’s

maandag 10 augustus 2015 Leestijd: 1 min.

jeugdland /

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

bastiaan.hetebrij@kro-ncrv.nl

maandag 10 augustus 2015 Leestijd: 1 min.

Speelactiviteiten voor kinderen worden gefinancierd door de gemeente of scholen, en als dat niet gaat, overeind gehouden door vrijwilligers. Dacht ik. Tot ik vanochtend besloot deze tweet gericht aan onze presentator Teun van de Keuken na te bellen.tweetstevenkoster.png

Deze tip gaat over Jeugdland, een stichting die al sinds 1971 in Arnhem tientallen activiteiten voor kinderen organiseert. Alle activiteiten staan in een folder die voor de zomer op elke basisschool wordt verspreid. Op de achterkant staat een bon van snackgigant McDonald’s: bij inlevering van de waardebon krijg je één happy meal. Dat riekt naar kidsmarketing, een onderwerp dat ons al een tijdje bezig houdt.

Op de website www.jeugdland.nl blijkt dat McDonald’s de official partner is. Ze doen van alles: ze helpen met problemen met de website, ze helpen met een ruimte als er nieuwe vrijwilligers moeten worden ingewerkt. En de directeur van de lokale McDonald’s zat een paar jaar in het bestuur, dus de samenwerking is intens.

Geld

Maar coördinator Henriette Verhoeven schrikt wel van de vraag hoeveel geld McDonald's dan geeft: “Ik zou niet weten waarom ik dat openbaar moet maken.” Maar dan vertelt ze al snel dat het een groot bedrag is. Sterker nog, toen 10 jaar geleden de subsidie van de gemeente steeds lager werd, moesten ze wel, want:

“Zonder McDonald’s zouden wij nu niet bestaan.”

Voor dat geld zien de deelnemers, kinderen tussen de 4 en 12, de vlag van de hamburgerketen wapperen en het logo op de informatiefolders. Bezwaar tegen het mogelijk brainwashen van kinderen hebben ze niet bij Jeugdland: als je moet kiezen tussen kidsmarketing en je voortbestaan, is dat geen dilemma, zegt Verhoeven. En bovendien, zo herhaalt Jeugdland het bekendste argument ter vergoelijking van kidsmarketing: ouders moeten maar ingrijpen als het ongezond eten uit de hand loopt.

Acceptabele prijs

Een vraag die bij me opkomt: Is dit een acceptabele prijs voor het in stand houden van een hele hoop leuke kinderactiviteiten? Ik ga het natuurlijk ook aan McDonald’s zelf vragen. En ik ga op zoek naar meer voorbeelden van hoe het bedrijfsleven door maatschappelijke activiteiten mede te betalen, kinderen verleidt tot een eerste voorliefde voor een bepaald merk. Jullie tips ten behoeve van dit onderzoek zijn welkom.

Email: bastiaan.hetebrij@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Dikke Kinderen
Verkenning Research Opnames Uitzending

111 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We gaan op zoek naar de hoofdrolspelers in de strijd tegen obesitas. Onze vraag is of we het overgewicht bij jongeren wel goed aanpakken. Wat veroorzaakt overgewicht, welke maatregelen moeten genom...
Alles over dit onderzoek