Onderzoek Cultuurcrisis

Theaterdirecteur over versoepeling maatregelen: “Welke malloot heeft dit geadviseerd?”

zondag 24 mei 2020 Leestijd: 3 min.

Theaterdirecteur Tineke Maas van de Goudse Schouwburg / De Monitor

Silvia Geurts

Redacteur

silvia.geurts@kro-ncrv.nl

zondag 24 mei 2020 Leestijd: 3 min.

Tineke Maas is theaterdirecteur van een van de best lopende theaters van het land. Toch dreigt ook voor de Goudse Schouwburg faillissement als steun uitblijft. “Als er niets gebeurt dan moeten we in juli de sleutel inleveren.” 

Het is half april als we voor het eerst langsgaan bij de Goudse Schouwburg. Het theater ligt er stil en verlaten bij. Al ruim een maand blijft het podium van de schouwburg onbespeeld en de theaterstoelen leeg. Het contrast tussen de sombere sfeer in het theater en het vrolijke campagnemateriaal dat prijkt aan de muren kan haast niet groter. Het kan allemaal de prullenbak in, en dat doet pijn. 

We bezoeken theaterdirecteur Tineke Maas voor ons onderzoek naar de Cultuurcrisis. Haar theater in Gouda hoort bij de 1 op de 3 theaters die het nieuwe theaterseizoen niet dreigen te halen indien een extra steunpakket vanuit de overheid uitblijft. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

“Als er niets gebeurt en als we niet op een of andere manier geholpen worden financieel, door wie dan ook, dan moeten we in juli zeggen: sorry, maar wij hebben geen geld meer om onze medewerkers te betalen. Dan is het klaar. Dan moet ik de sleutel gaan inleveren vrees ik.” 

Genekt

Opmerkelijk, want de Goudse Schouwburg hoort tot een van de best draaiende theaters van het land. Bij een theater met vrijwel altijd uitverkochte zalen zou je denken dat het geld tegen de plinten klotst. Maar juist de goedlopende theaters die het minst afhankelijk zijn van subsidie worden in deze crisis volgens Maas het hardst geraakt.  

De subsidie is hier altijd extreem laag geweest en dat nekt ons nu

Het steunpakket van driehonderd miljoen wordt namelijk voor negentig procent verdeeld onder rijksgesubsidieerde instellingen, zoals het Rijksmuseum. De overige 30 miljoen moet worden verdeeld onder tientallen zo niet honderden regionale podia en producenten, waaronder het theater in Gouda. 

“Wij drijven voor het grootste deel op eigen middelen zoals kaartverkoop en horecaomzet. De subsidie is hier altijd extreem laag geweest omdat we altijd veel hoge eigen inkomsten hadden en dat nekt ons nu dus dubbel. Want waar haal ik nu 85 procent van mijn inkomsten vandaan als ik geen publiek mag ontvangen?”

lees ook: Waarom de ‘versoepeling’ van de coronamaatregelen theaters juist verder in de problemen brengt donderdag 07 mei

Zoethoudertje

Vier weken na ons eerste bezoek aan de Goudse Schouwburg zoeken we Tineke Maas nog een keer op. Er lijkt goed nieuws te zijn voor de sector. Vanaf 1 juni mogen de theaters weer open met een maximale bezetting van dertig personen per zaal. Een maand later mogen er nog eens zeventig personen bij. Wat betekent dit voor de toekomst van de Goudse Schouwburg?  

Volgens Maas is deze versoepeling van de maatregelen vooral bedoeld als een zoethoudertje. Een doekje voor het bloeden. Bij het horen van ‘het goede nieuws’ dacht ze: “Welke malloot heeft dit geadviseerd?” In ieder geval niet iemand vanuit de podiumkunstensector, vermoedt ze.

“Als we met dertig man opengaan en als je kijkt naar de vaste lasten die we hebben en iedereen die betaald moet worden als de deur opengaat. Dan moet ook het licht aan, dan moet de verwarming aan en bedenk het allemaal maar. Dan moet er gewoon een paar duizend euro bij op een avond. En dat kan niet.” 

lees ook: Theaterproducent ziet kansen in kindervoorstellingen: “Die hoeven geen afstand te houden” vrijdag 22 mei

Ook honderd personen maakt niet veel verschil volgens haar. Hoe dan ook moet er geld bij. “Je moet logistiek gezien ook zorgen dat je aan al die protocollen voldoet en er moet extra schoongemaakt worden. Het kost je ongeveer twee keer zoveel aan personeel, wat betekent dat de kosten dermate hoog zijn dat het nog steeds niet uit kan.”

Reorganisatie

Als er op korte termijn geen extra steunpakket komt, is een reorganisatie volgens Maas onvermijdelijk. Afscheid nemen van collega's die de crisis niet zullen overleven komt steeds dichterbij. “We zullen op de een of andere manier heel erg moeten snijden in kosten of alternatieve mogelijkheden vinden om geld te verdienen. Wat kunnen we nog verpatsen? Kunnen we een benefiet organiseren?” 

Opgeven is geen optie. En dus schrijft Maas een brandbrief naar de provincie Zuid-Holland en zit ze wekelijks om tafel met de cultuurwethouder van Gouda om te kijken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de Goudse Schouwburg overeind blijft.  “Wij zijn een van de best lopende theaters van Nederland. Het kan toch niet zo zijn dat het theater in Gouda gaat verdwijnen omdat wij naast de subsidies van de provincie of het rijk grijpen?”

Ben je benieuwd naar het hele verhaal van Tineke Maas? Kijk dan maandag 25 mei om 22.15 uur naar De Monitor op NPO 2. 

En wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek naar de Cultuurcrisis? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief onder ‘Werk en inkomen’. Dan sturen we je iedere twee weken de laatste artikelen uit het dossier

Lees meer over

Werk en inkomen Cultuurcrisis
Verkenning Research Opnames Uitzending

62 tips

ontvangen

zzp'ers in de culturele sector

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Silvia Geurts Redacteur
Silvia Geurts is een fanatieke researcher met oog voor kleine verhalen met grote gevolgen. Als verdwaalde Limburger in de Randstad zoekt ze verhalen die tot ver buiten de A10 reiken. Als onderdeel van haar master journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam werkte ze bij De Monitor mee aan een uitzending over Verzakte Huizen, met een focus op het aardbevingsgebied Groningen, en een uitzending over zwerfplastic. Daarna kwam ze terug als redacteur en startte ze o.a. een onderzoek naar de krimpende sociale huurvoorraad van Rotterdam.
Lees verder
@silviageurts

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Door de coronacrisis verkeert de culturele sector in zeer zwaar weer. Hoe houdt de sector het hoofd boven water? Zijn de noodmaatregelen van de overheid voldoende?
Alles over dit onderzoek